Mannagrynsgröt

Vattenbad är onödigt komplicerat, tar man det lite försiktigt så bränner det inte vid. Och man behöver inte koka själva gröten, så fort det börjar tjockna så kan man stänga av värmen
 
Testat en gång. Passade inte köket tillräcklig bra. Hade ett h-tte att få rent det efteråt (det kokade över), för att inte tala om kastrullen (det brände fast). Äter det gärna hemma men har inte provat på köket igen...

Ska däremot prova receptet ovan!
 
Det borde inte bränna vid om du kokar upp vätskan först och sen häller i mannagrynet och låter det koka på mycket låg värme, alt låter det stå och dra.
 
Koka mannagrynen klar i vatten.Blanda sen mjölkpulvret i
lite vatten och rör ner i gröten.
Gott med kanel och socker.
 
Jag gjorde mannagrynsgröt varje morgon under höstens veckovandring och använde då påsar med mjölkpulver, mannagryn och salt som jag blandat till hemma. Det gick alldeles utmärkt.

Knepen för att undvika vidbränning i en liten kastrull (se bilden) med värmeväxlare under:
  • Koka upp vattnet först
  • Blanda i pulvret i lugn och ro (med kastrullen borta från brännaren)
  • De ca 2-3 minuter det sedan tar innan gröten är klar håller man kärlet ca 5-10 cm över kastrullstödet och rör samtidigt. Gasen skall då vara nedvriden till ett minmum.

Inget fastbränt överhuvudtaget och lätt disk de sista tre frukostarna då jag fått till tekniken beskriven ovan.

På bilden serveras gröten med färska Padjelantahjortron.
 

Bilagor

  • mannagrynsgrot.jpg
    mannagrynsgrot.jpg
    68.1 KB · Visningar: 2,220
Enkelt...

Mannagrynsgröt på mjölkpulver utan vidbränning är busenkelt:

1) blanda mjölkpulver i liten del av den totala mängden vatten som går åt. I mitt recept för en pers blir det totalt ca 4-5 dl vatten och av den mängden använder jag ca 0,5 dl för mjölkpulvret.

Som alltså blir kraftigt koncentrerat, mängden pulver ska egentligen räcka till 4-5 dl.

...Jag använder Nido för lite mer fett och godare smak, men fettsnålt fungerar lika bra.

2) koka mannagrynen i resten av vattnet och lägg i lite salt. I mitt recept går det åt ca 1 dl gryn.

3) när grynen tjocknar dvs grötkonsistens, så blanda i mjölkkoncentratet och rör tills allt blandats.

Klart! Smakar perfekt och eftersom gröten kokas på rent vatten så får man klanta sig om det ska brännas vid.

Njuts med valfritt tillbehör...

//J
 
Testa grahamsgryn

Grahamsgrynsgröt är ju en fullkornsvariant av mannagrynsgröt.
Då har man hälften vatten och hälften mjölk. Risken att det bränner fast är betydligt mindre.
 
Europeiska recepts saltandel brukar jag ta på en knivspets, saltets funktion i matlagningen är framförallt att klistra och binda andra smaker till.

I många recept står kokas under omrörning men kokar man i koklåda eller med grytmysare på brukar det gå väl ändå. Lite mera fett i än i receptet brukar förhöja smaken vare sig man brukar smör ocheller olja.

Torkade bär brukar göra varje morgongröt godare.

Hur stor portion du behöver beror ju på hur hårt du sliter och hur lång tid fram till nästa mattankning.

Fler varianter är ju rågflingegröt, blandgröt havre-rågflingor, grovkrossad muslie, egen fröblandning varianterna kan göras i närapå oänldliga möjligheter.

Sitter någon på ett torryogurts recept?
go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...