kvikkjokk-nikkaluokta

Hej! Jag och en kompis tänkte oss en tur under juli månad.
jag har vid tre tillfällen vandrat Abisko-Nikkaluokta på diverse olika rutter, så hade givetvis vart roligt att se och göra något nytt.

Planen är att mer eller mindre stanna vid STFs stugor och bo i tält samt att bland annat ta en tur upp på skierfe, vilket jag har förstått att man kan göra via STF Aktse stugan? :)
Några dagar senare när vi kommer till Keb är tanken att ta en topptur!

Schemat för oss är något komprimerat då våra semestrar inte klaffar riktigt som man hade önskat, och att börja i Saltoluokta känns inte som mycket till alternativ för oss.
Min fråga är den till er som har gått leden, är det möjligt att traska på lite extra någon dag eller två så man går "ikapp" mellan två stugor exempelvis.

Vilka stugor känns som dom bästa alternativen i så fall ?
Och vad tycker ni om denna delen av kungsleden?
Mvh Anton
 
Hej! Jag och en kompis tänkte oss en tur under juli månad.
jag har vid tre tillfällen vandrat Abisko-Nikkaluokta på diverse olika rutter, så hade givetvis vart roligt att se och göra något nytt.

Planen är att mer eller mindre stanna vid STFs stugor och bo i tält samt att bland annat ta en tur upp på skierfe, vilket jag har förstått att man kan göra via STF Aktse stugan? :)
Några dagar senare när vi kommer till Keb är tanken att ta en topptur!

Schemat för oss är något komprimerat då våra semestrar inte klaffar riktigt som man hade önskat, och att börja i Saltoluokta känns inte som mycket till alternativ för oss.
Min fråga är den till er som har gått leden, är det möjligt att traska på lite extra någon dag eller två så man går "ikapp" mellan två stugor exempelvis.

Vilka stugor känns som dom bästa alternativen i så fall ?
Och vad tycker ni om denna delen av kungsleden?
Mvh Anton

Det är inga problem att gå Teusajaure-Singi på en dag.
 
Start vid Sijddoadno....

Hejsan,

Ett alternativ om man inte vill gå så långt på en dag skulle kunna vara att starta vid bron över Sijddoadno där den rinner ut i Tjaktajavrre och gå direkt in till Aktse. Då sparar man en dag och enligt min åsikt är sträckan Kvikkjokk - Aktse inte den roligaste, framför allt minns jag sträckan upp till Pårtestugan som stenig, lerig och sorgligt söndertrampad.

/ Stefan
 
Det är inga problem att gå Teusajaure-Singi på en dag.

Även Kaitumjaure-Sälka går fint på en dag.

Frågan är varför ni är så inne på att stanna vid stugorna då ni tänker bo i tält? Varför inte knata på de dagar vädret är fint och orken god, och ta det lite lugnare de andra dagarna. Ni har ju tält, och det är gott om tältplatser utmed hela sträckan.

En sak att beakta i planeringen är att ni behöver korsa några sjöar, som om det är blåsigt kan vara svåra eller omöjliga att ta sig över. Ex Teusajaure har jag varit tvungen att ta en extra dag innan det gick att korsa den.
 
Hejsan,

Ett alternativ om man inte vill gå så långt på en dag skulle kunna vara att starta vid bron över Sijddoadno där den rinner ut i Tjaktajavrre och gå direkt in till Aktse. Då sparar man en dag och enligt min åsikt är sträckan Kvikkjokk - Aktse inte den roligaste, framför allt minns jag sträckan upp till Pårtestugan som stenig, lerig och sorgligt söndertrampad.

/ Stefan

Okej ska kolla detta! Mycket bra tips :)
 
Hejsan,

Ett alternativ om man inte vill gå så långt på en dag skulle kunna vara att starta vid bron över Sijddoadno där den rinner ut i Tjaktajavrre och gå direkt in till Aktse. Då sparar man en dag och enligt min åsikt är sträckan Kvikkjokk - Aktse inte den roligaste, framför allt minns jag sträckan upp till Pårtestugan som stenig, lerig och sorgligt söndertrampad.

/ Stefan

Även Kaitumjaure-Sälka går fint på en dag.

Frågan är varför ni är så inne på att stanna vid stugorna då ni tänker bo i tält? Varför inte knata på de dagar vädret är fint och orken god, och ta det lite lugnare de andra dagarna. Ni har ju tält, och det är gott om tältplatser utmed hela sträckan.

En sak att beakta i planeringen är att ni behöver korsa några sjöar, som om det är blåsigt kan vara svåra eller omöjliga att ta sig över. Ex Teusajaure har jag varit tvungen att ta en extra dag innan det gick att korsa den.


Jag tycker det är trevligt vid stugorna helt enkelt att basta osv på kvällen bara av den enkla anledningen men det är givetvis inget måste för oss
 
Jag tycker det är trevligt vid stugorna helt enkelt att basta osv på kvällen bara av den enkla anledningen men det är givetvis inget måste för oss

Inte alla stugor på sträckan som har bastu, så värt att kolla upp vilka ni i så fall skall satsa på. Kan förresten rekommendera att stanna vid Kaitumjaures "badplats" nere vid Singijokken. Klapperstensstrand i lä för huvudtrömmen, en av de finaste "badplatserna" på sträckan. Vackert och uppfriskande!;)
 
Inte alla stugor på sträckan som har bastu, så värt att kolla upp vilka ni i så fall skall satsa på. Kan förresten rekommendera att stanna vid Kaitumjaures "badplats" nere vid Singijokken. Klapperstensstrand i lä för huvudtrömmen, en av de finaste "badplatserna" på sträckan. Vackert och uppfriskande!;)

Yes lite koll på läget har jag allt ;)
Härligt tips! Tillåter vädret blir det säkert ett dopp :)
 
Hej,
Kaitumjaure till Keb funkar på en dag. Vi gick via Singi men minns att det skulle ha gått att gena till Keb. Kolla på kartan. Skierfe går man direkt från leden upp. Jag lämnade säcken lite döljd från leden och gick upp på Skierfe.
Mvh Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
markusbacka Nikkaluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 10
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...