Hur mycket ska ett tält klara?

Hej,
Inför min PCT sektion vandring (Campo till Idyllwild) införskaffade jag mig ett lättare tält, ett Stratospire LI (från Tarptent) som väger 800g komplett och inkl. Tyvekunderlag. Detta tält är ett mycket rymligt enmanstält, 2 ingångar, stora absider och med ett innertält av mesh. För att sätta upp det använder jag mina stavar. Materialet är Dyneema.
Första veckan av min vandring (startade 21. Maj) var det allmänt dåligt väder med regn, storm och kalla nätter. En dag & natt var särskild stormigt, kom faktiskt inte ihåg att jag upplevt en sådan stormigt natt i den svenska fjällen och då har jag vandrat ändå de senaste 15 åren varje år. Vet inte vad stormstyrkan var men det var svart att vandra upprätt och vinden blåste från alla håll, det kändes iallafall så. Fick ibland stöda mig vid bergsvägen för att inte svepas med mot avgrunden vid något ställe. Sedan blev det öppet landskap och det var jobbigt att gå. Det fanns inget skydd någonstans.
Lite utmattat satte jag upp tältet något tidigare på eftermiddagen an vad jag brukar göra. Tältplatsen låg lite nedanför ett topplatå och lite skyddat av några buskar. Marken var lös så jag satte relativ stora stenar på tältpinnarna för att hålla fast tältet.
Nåväl, jag fick gå upp på natten minst fyra gånger för att förankra det på nytt varav det en gång kollapsade helt och hållet. En hörnpinne som håller uppe ena hörnan hoppade ur sitt fäste och vatten läckte in. Stormen och regnet piskade dessutom in smutsen från den leriga marken. Jag kröp ihop i fosterställning och hoppades att min sovsäck inte skulle bli blött. Någon sömn blev det inte och så fort det ljusnade packade jag ihop. Kan säga att det blev fint väder efter denna stormiga dag & natt, resten av tiden.
Jag har haft en gång ett Enan men det blev aldrig testat i en liknande storm och skaffade sedan ett Skarp 1 också från Tarptent som funkade bra för övrigt. Men Skarp 1 väger nästan dubbelt så mycket an Stratospire Li.
Nu undrar jag om man vågar använda det här tältet i den svenska fjällen? Skulle vilket tält som helst ha kollapsat?
Mvh Veni

andra bilden visar tältplatsen från ovan beskrivna natt
 

Bilagor

  • IMG_0525.jpg
    IMG_0525.jpg
    70 KB · Visningar: 1,076
Tältplatsen

Glömde att ladda upp bilden från tältplatsen.
 

Bilagor

  • IMG_0241_1.jpg
    IMG_0241_1.jpg
    66.4 KB · Visningar: 1,051
Backpackinglight säljer det för runt 12.000kr. Vilket gjorde mig extra nyfiken. Vad är det här? I specifikationerna, eller snarare reklamtexten stod den här meningen; ””Bomberprestanda i höga vindar”” Nå vad är det här då. Ett tält med gammal ryggåskonstruktion för en fantasisumma pengar. I samma prisläge får man beprövade kvalitetstält som har ”Bomberprestanda i höga vindar”. Själv har jag ett sådant och legat i dygn i hällande regn som vräker ner och blåst. Jag skulle inte, varken köpa ett ryggåstält för dessa pengar eller använt det till annat än låglandscamping. För övrigt sover jag under en pressening i skogen och det funkar om inte vädret blir för jobbigt.
 
Jag tror att den ena olyckan ledde till den andra, som ledde till den tredje. Stormen ledde till din trötthet som ledde till att du satte upp tältet lite på måfå, även om d i stunden kändes rätt, så blev d fel. O d e väl problemet med den typen av uppsättningar. Har varit med om liknande med tarp. Lång vandring ledde till trötthet som gjorde att jag inte spände upp allt på rätt sätt (måste d ha vart) som ledde till att stormen blåste in allt vatten, osv.
Kolla på youtube-klipp. Jag har inte sökt på ditt tält, men d kanske finns klipp som visar hur mycket d håller för.
 
Ja, Tarptents tältar ligger i nästan samma prisnivå som Hilleberg. Jag köpte tältet i USA direkt från Tarptent och då kostade det ca. 7000. Samma tält finns i en något tyngre version till ett betydligt lägre pris.

Men oavsett pris, menar du en ryggåskonstruktion är sämre för att motstå stark vind? Det är första gången jag använde mina stavor för att sätta upp ett tält och det kändes kanske inte så stabilt alla gånger.
Materialet Dyneema är inte heller så slitstarkt som det annonceras. Någon som har erfarenhet om det. De flesta som vandrar där har tält från Z-packs i samma kvalität.
 
Vad tältet klarar beror inte bara på själva materialet. Det beror till stor del på underlaget och hur markpinnarna sitter och hur stormlinan fäster i pinnarna.
Har inte sett tältet live, men spontant så känns det som att vinden får fart i tältet ganska lätt med i tältet fasader, både på utsidan och insidan.

Har själv ett Nordisk Telemark 1 (900 g) som enligt tester ska klara 25 m/s. Men det är i en vindtunnel när man skruvat fast stormlinorna i underlaget.
https://www.youtube.com/watch?v=1Ys_32k5Abo
I verkligheten sitter inte markpinnarna så hårt och ser man på videon som lyfter tältet nästan. Hade det varit vanliga markpinnar nedtryckta i marken med sten på eller ej, så hade man fått hämtat tältet fem mil bort..

Tolkar bilden som om tältet stod ganska mitt på plätten. Några meter in i lä hade nog gjort stor skillnad.
 
Jag tror att den ena olyckan ledde till den andra, som ledde till den tredje. Stormen ledde till din trötthet som ledde till att du satte upp tältet lite på måfå, även om d i stunden kändes rätt, så blev d fel. O d e väl problemet med den typen av uppsättningar.

Absolut, så kan det ha varit. Det är inte det lättaste att sätta upp ett tält ensam i en storm. Marken var extrem lös och stenarna inte tillräkligt stora och tunga förmodligen.
 
Nu har jag tillbringat många blåsiga och regniga nätter i ryggåstält förr i tiden, men det var ett närmast bombsäkert Caravan Keb3 (Hilleberg Design) där yttertältet går ner till marken runt om och yttertältets markfästen utgjordes av breda nylonband som var insydda i yttertältsduken med dubbla sömmar, dvs väl lämpat för att lägga på stenar som förstärkning vid kraftig blåst. Annars har ju ryggåstält nackdelen av att det finns begränsat med möjligheter till extra stormlinor, dvs kan bara fästas på de två stängernas topp jämfört med moderna tunnel eller kupoltält som har betydligt bättre möjligheter.
Att yttertältet som på ditt tält inte verkar gå ner till marken ger vinden chansen att ruska om mer vilket säkert bidrar till att både markpinnar och stormlinor rör på sig och tappar spänning. Gissar att det även finns möjlighet för att dina stavar som du använder som tältstänger kan röra sig mot marken, eller är de på något sätt förankrade mot innertältets golv i sidled?

Som sagt oavsett moderna lättviktmaterial, det är svårt att kompensera för en mindre bra design och ryggåstält i all ära men de har nog passerat bäst före datum.
Dessutom fladdrar ju lättare vävar mer i vinden.
 
Senast ändrad:
Som Smux skriver här ovan,
Som sagt oavsett moderna lättviktmaterial, det är svårt att kompensera för en mindre bra design och ryggåstält i all ära men de har nog passerat bäst före datum.

Finns säkert någon nostalgiker som inte vill vidkännas det faktumet. Har testat flera tältkonstruktioner och fabrikat och måste tillstå att ett känt märke leder i mina ögon när det verkligen gäller skitväder. Därmed inte sagt att det alltid är nödvändigt. Hur många är vi inte som fjällvandrat med gamla ryggåstält, kanske av bomull... men nu har nya konstruktioner och material visat sig överlägsna. För låglandsterräng är kraven inte lika höga som att befinna sig i oskyddad fjällterräng där oftast vindarna blåser och med ibland rejäl kraft.
 
"Pitcha" tält

Jag är mycket förtjust i just Tarptent eftersom dom anpassat sig till den nordiska marknaden med att sälja tälten med "solid walls" i stället för mesh hela vägen och jag har provat en hel del av deras tält.

En nackdel med många tält från USA är att yttertältet ofta slutar en bit ovanför marken och då kommer vinden in under tältduken och sliter loss tältet. I dåligt väder bör man tänka på att sänka tältet så långt det är möjligt genom att korta ner stavarna. Då blir glipan mot mark mindre och vinden får svårare att ställa till det.

Jag har själv ett Stratospire som jag använt en hel del utan problem (men det har aldrig varit riktigt stark vind). Det ser ut som ett ryggåstält på bilden men det är mera osymmetriskt än det verkar och det bör klara hårda vindar på ett ganska bra sätt.

Ett otroligt rymligt och lätt tält! Ge det en chans till.
 
Dyneema är suveränt stumt vilket borde vara en tillgång just på ett ryggåstält.

Att få till bra markfäste i löst grus eller sand är inte lätt. Tror du kan lita på ditt tält vid bruk i svenska fjällen. Men det blir alltid dragit vid blåst och mkt mesh i innertältet.

Thure
 
Tolkar bilden som om tältet stod ganska mitt på plätten. Några meter in i lä hade nog gjort stor skillnad.[/QUOTE]

Tältet stod till höger i bilden där stenarna ligger. Buskar fanns på 2 sidor av tältet men de var inte särskild höga.

Att yttertältet som på ditt tält inte verkar gå ner till marken ger vinden chansen att ruska om mer vilket säkert bidrar till att både markpinnar och stormlinor rör på sig och tappar spänning.

Som Smux i ovan text skrev så var det säkert också en bidragande orsak. Efteråt så brukade jag korta mina stavar något så yttertältet gick längre ner. Men yttertältet glipar fortfarande, så jag är inte riktig nöjd med tältet. Dessutom "kryper" tyget upp, det kan man se på bilden.

Sedan när vädret blev varmt, riktig het och nätterna var varma funkade tältet bra. Mot slutet var jag med om en natt till med storm på en höjd av 2500 m men då i skydd av ett stort stenblock. Där fanns extra stora stenar, så tältet höll denna gången.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
Webb med mycket produktbilder Allmänt om friluftsliv 1
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
aronwidforss Två sätt att se ett fjäll Allmänt om friluftsliv 0
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Kan inte ett skvatt om fiske Allmänt om friluftsliv 6
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
E1 Ett halvår Allmänt om friluftsliv 14
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
fuchs Ett tack! Allmänt om friluftsliv 1
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
Glännman Ett tips om ett drömjobb Allmänt om friluftsliv 2
TROY GARNER Tältutställning i Göteborg med möjligheter att ta med ett gratis Allmänt om friluftsliv 4
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...