Limma?

Hej.
I vintras sprack lädret i kängan nära gummilisten som släppt. Är det idé att limma? lämna in eller göra själv?

Tack :)
 

Bilagor

  • 7D803229-1296-4678-B88E-276BAAEED9E9.jpg
    7D803229-1296-4678-B88E-276BAAEED9E9.jpg
    51.4 KB · Visningar: 868
På mina kängor släppte lädret mot gummit precis som på dina kängor. Jag kletade in det rikligt med liquid sole.
Det har fungerat finfint men är inte så snyggt kanske. Efter 2 säsonger "drog" jag bort allt torkat lim och gjorde om proceduren. Det har sedan hållit i två säsonger till.

Om du vill att lagningen ska se professionell ut så bör du nog lämna in kängorna till proffs. Men om du som jag bara vill hålla liv i kängorna ett tag till så går det bra att limma själv.

(Möjligen att det kan vara svårt att få det riktigt tätt om sprickan är i en "Böj" som rör sig hela tiden)
 
Detta har hänt även på mina Meindl, går fint att limma med Liquisole. Se bara till att det är rent och torrt innan limningen, fixera listen under härdningen genom att dra några tajta varv av lämplig tejp runt framfoten.
Använd tunt med lim så att inget tränger ut när du trycker fast listen med fingret.
 
Skomakaren har en ställbar läst och ett yttre förband när han klistrar dylika skador. Han kan även blåsa rent innanför gummikanten.

Har du erfarenhet och lämpliga don kan säkert du oxså limma.
I fält så måste man men hemma lämnar jag till proffsen.

go tur
 
Gummit är vulkat mot lädret. Limning blir inte så bra.

Bra skomakare är det ont om idag. Även om de har pressar och liknande så är de oftast till för att limma sulor och klackar. Kolla att de är med i svensk skomakeriförening som minst. Eller gör själv.

Tryckluft och rengöring med etanol eller aceton före limning. Om du har eller känner någon med företag kan du köpa bra lim via brunner eller yp skomaterial. Liquisole är lite av amatörernas lösning. Jag lagade mina meindl för 100 år sen med vulkofest, det höll bra. Se till att använda dragskåp (alternativt gör det i ett väldigt välventilerat utrymme, eller utomhus) och mask om du köper ett riktigt lim.
 
Tack för proffsiga svar! Ska hälsa på den lokala skomakaren och se vad hen har att säga. Kängorna har nästan 10 år på nacken men de är fina i övrigt så det finns ingen anledning att köpa nya redan.
 
Gummit är vulkat mot lädret. Limning blir inte så bra.

Bra skomakare är det ont om idag. Även om de har pressar och liknande så är de oftast till för att limma sulor och klackar. Kolla att de är med i svensk skomakeriförening som minst. Eller gör själv.

Tryckluft och rengöring med etanol eller aceton före limning. Om du har eller känner någon med företag kan du köpa bra lim via brunner eller yp skomaterial. Liquisole är lite av amatörernas lösning. Jag lagade mina meindl för 100 år sen med vulkofest, det höll bra. Se till att använda dragskåp (alternativt gör det i ett väldigt välventilerat utrymme, eller utomhus) och mask om du köper ett riktigt lim.

Håller med till 110%. Kanon!!

mvh/ricke
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...