Björnspray?

Jag såg ett klipp på Youtube där en amerikan var ute och cyklade i Alaska. Plötsligt kom en björn springandes mot honom och hans kompis, varpå en av dom drog fram en behållare med s.k "björnspray".

http://www.youtube.com/watch?v=SLMa5-n2OVc

Som tur var vände björnen om och dom behövde aldrig använda sprayen. Men jag har läst en hel del om sprayen, och tydligen kan den få även den mest blodtörstiga björnen att fly all världens väg. Detta verkar ju vara ett ovärdeligt hjälpmedel för alla oss friluftsmänniskor som helst vill undvika att bli björnmat.

Min fråga är, kan man köpa sprayen i Sverige, och vart?

Eller är det som med allt annat i det här landet, d.v.s olagligt?
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av björnspay, men en snabb googling ger vid handen att:
I Kanada och USA har många friluftsmänniskor med sig så kallad "björnspray" ut i skogen, ett slags stark tårgas som är omvittnat effektiv. I Sverige är det än så länge förbjudet att ens inneha sådan spray.
- saxat från http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/farlig/.

Så ja, olagligt i Sverige. Dessutom är våra brunbjörnar inte så väldigt aggressiva, det är inte så många som springer ihop med dem som inte aktivt smyger (jägare) eller traskar omkring i diverse sly (skogsarbetare) eller som har hundar som är dumma nog att provocera en björn och sedan springa och gömma sig bakom husse/matte.

Om du känner dig orolig skulle jag gissa att en huligantuta skulle duga rätt bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Clas Ohlsson säljer "Försvarsspray Lady Guard". Funkar mot bl a hundar. Borde hjälpa mot björn också! Även Jula säljer nåt liknande, "Licensfri självförsvarssprej" .
 
odds för björnanfall i Sverige?

Någon som har någon statstik på antal björn-anfallna/-dödade människor i Sverige?

I amerika är det nog vanligare men ska man dit kan man väl köpa sprej på plats och sedan avyttra igen före hemresa.

Rent statistikt hinner man nog dö av många andra saker i naturen före man blir anfallen av en björn. Att ens se björn är tämligen ovanligt men visst finns det björntätare områden.

/Patrik, som inte sett vild björn i något land
 
Rädslan för björn är som sagt ofta överdriven. Nästan alla attacker drabbar älgjägare med löshund. Ofta förvärras dessutom attacken av att man försöker skjuta dem (å då blir det som från början oftast var en skenattack allvar). Men, jag förstår rädslan. Man är inte överdrivet kaxig när man går genom tallplanteringar och inte ser mer än nån meter. Bästa tipset är att föra liv, ha nån flaska eller liknande som klonkar mot ryggsäcken. Rovdjur är väldigt vaksamma och kommer då hålla sig undan. En spray känns ju som mest avpassat för närkamp. Kanske funkar det, kanske inte. Själv uppskattar jag att tårgas inte säljs hejvilt till vem som helst.
 
Nej, sprejen är förbjuden. Den faller under vapenlagen.

Statistiken är enkel, 2 döda de senaste 100 åren dödade av björn. Nästan allt annat är farligare statistsikt sett.

/Ingvar, som sett 18 björnar i vilt tillstånd...
 
Man bör också betänka att USA & Kanada har grizzlybjörnar (underart till brunbjörnen) som kan vara betydligt mer aggressiva än den svenska brunbjörnen. Därmed rekommenderas björnspray i björntäta rutter (t.ex. Yukon, Mckenzie, GDMBR, etc.)

Men även så är riskerna små:

  • You are 12 times more likely to die of a bee sting than a bear attack (120 times more likely compared to a black bear)
  • You are 10 times more likely to die from a dog attack than a bear attack (45 times more likely compared to a black bear attack)
  • 1 person out of 16,000 commits murder but only 1 grizzly bear out of 50,000 ever kills someone and only 1 black bear out of one million does. So people are much more dangerous than bears! Fear people and respect bears.
  • There are about 750,000 black bears in North America and on average there is less than one black bear killing per year.
  • For each person killed by a black bear attack there are 13 people killed by snakes, 17 by spiders, 45 by dogs, 120 by bees, 150 by tornadoes, 374 by lightning, and 60,000 by humans.

/Mats
 
Jag har tänkt ta med mig en huligantuta och iom att jag också kommer att ha nödfacklor så
kan det säkert också avskräcka vid en ev närkontakt.
Men som nån sa, för lite oväsen, sjung/tala för dig själv eller ha en koskälla klonkande så lär djuren uppmärksamma dig :)

Trevlig resa.
 
Nej, sprejen är förbjuden. Den faller under vapenlagen.

Statistiken är enkel, 2 döda de senaste 100 åren dödade av björn. Nästan allt annat är farligare statistsikt sett.

/Ingvar, som sett 18 björnar i vilt tillstånd...

Vilka ställen var det som detta hände?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...