Paddla Norska kusten utan medhavd mat eller pengar

Efter det att man investerat i mycket utrustning :) Som kanske tillverkats på ett miljöförorenande sätt och som kanske innehåller ämnen som i slutändan inte är bra för varken kroppen eller naturen.

För att klara sig i naturen behöver man utrustning. Men det är endast en initialutrustning som ofta funkar till flera aktiviteter. Det tillverkarna gör är att gå över mer och mer till miljövänligare material om vi konsumenter efterfrågar det. Dessutom är det bra om man handlar lokalt för att minimera transporter. Ett stort problem är Bromerade flamskyddsmedel som vi bör försöka undvika. Fråga gärna i butik innan ni handlar för att påverka.
 
Jag tycker ditt projekt verkar spännande, att paddla Norges kust är ett äventyr i sig och att göra det utan pengar blir ju ytterligare en intressant twist på det hela. Punkten 5 tycker jag absolut uppfylls. Ställer mig däremot mer tveksam till de andra punkterna.

Läser din utrustningslista och räknar man in din utrustning är det knappast utan pengar att ekoturista, möjligtvis då "att färdas", däremot är det rätt mycket pengar nerplöjda i utrustning.

Miljöavtryck? Tja, jämfört med mycket annat lämnar väl vi paddlare rätt litet avtryck men allt är ju relativt. Återigen, fundera på din utrustningslista och vad som krävts för att plocka fram de prylarna. Och jämför sen med att t.ex. fotvandra. Om det nu är minimalt avtryck som är grejen.

I mina ögon förverkligar du mer än väl dig själv och genomför säkert ett kul äventyr men det andra? Nästan vilken paddlare som helst som ger sig ut på en helgtur lever lika mycket i samklang med ett ekosystem eller visar att det möjligt att lämna ett minimalt mijöavtryck efter sig. Lika mycket eller mer än vad ditt projekt visar.

Jag håller helt med om att vi paddlare/vandrare samt diverse andra friluftsaktiviteter lämnar ett minimalt miljöavtryck efter sig.
Skillnaden är här detta äventyr kontra andra äventyr där man använder sig av fossila bränslen i själva äventyret. Jag vill medialt uppmärksamma "paddlingens" minimala miljöavtryck som du redan känner till men kanske inte alla andra.
 
Att få tag i fisk och skaldjur är inget problem, men det kan bli tråkigt ensidig kost, så man måste klara av att äta det. Har man utrustning för fridykning, så kan man bredda utbudet av skaldjur en hel del. Det finns kolhydrater i naturen, men skall man få i sig dem t ex från tång så är tidsåtgången mycket stor.

Problemet är väl just tiden, om det tar 150 dagar att paddla med medhavd mat, hur mycket längre tid tar det då om man också skall skaffa mat varje dag?
 
Att få tag i fisk och skaldjur är inget problem, men det kan bli tråkigt ensidig kost, så man måste klara av att äta det. Har man utrustning för fridykning, så kan man bredda utbudet av skaldjur en hel del. Det finns kolhydrater i naturen, men skall man få i sig dem t ex från tång så är tidsåtgången mycket stor.

Problemet är väl just tiden, om det tar 150 dagar att paddla med medhavd mat, hur mycket längre tid tar det då om man också skall skaffa mat varje dag?

Mycket kolhydrater finns det i navellav som det också finns mängder av. Det brukar ta ca 80 dagar att paddla med medhavd mat. Jag gissar därför att det kommer gå åt 20 extra dagar till matinsamling. Det blir väldigt tråkigt med den kosten, men dynamiken när man nån gång blir bjuden på mat av lokalbefolkningen tror jag med råge kommer kompensera för detta.
 
låter ju som en trevlig semester och resan vore skoj att göra själv men till de punkter som pengar och mat är jag också skeptiskt.

du har en extra flik med sponsor vilket betyder pengar grovt sagt och din utrustning betyder också massvis med pengar, visst du kanske inte betala en spänn under resans gång men riktig utan pengar är det ju inte.
lite mat som buljong osv har du ju ändå med och dessutom vitaminer? är du alltså redan helt inne på att du inte klarar av att hitta den behövliga maten...
att leva från gåvor av befolkningen kallar jag inte heller att leva av naturen.

att inte göra avtryck har även avhandlats ngr gånger nu och jag ställer mig i kören - din utrustning har redan gjort en hel del avtryck.

själv är jag ute i princip varje vecka och oftast med kajak. min utrustning jag har med mig håller i många år och är välanvänd och behöver inte inhandlas extra för en enda tur. visst jag har med mig lite mat och förbrukar en del gas men ändå ser jag ingen skillnad mot din resa. eller juste, jag kalla mina resor för fritidsresor och inte expedition.
 
låter ju som en trevlig semester och resan vore skoj att göra själv men till de punkter som pengar och mat är jag också skeptiskt.

du har en extra flik med sponsor vilket betyder pengar grovt sagt och din utrustning betyder också massvis med pengar, visst du kanske inte betala en spänn under resans gång men riktig utan pengar är det ju inte.
lite mat som buljong osv har du ju ändå med och dessutom vitaminer? är du alltså redan helt inne på att du inte klarar av att hitta den behövliga maten...
att leva från gåvor av befolkningen kallar jag inte heller att leva av naturen.

att inte göra avtryck har även avhandlats ngr gånger nu och jag ställer mig i kören - din utrustning har redan gjort en hel del avtryck.

själv är jag ute i princip varje vecka och oftast med kajak. min utrustning jag har med mig håller i många år och är välanvänd och behöver inte inhandlas extra för en enda tur. visst jag har med mig lite mat och förbrukar en del gas men ändå ser jag ingen skillnad mot din resa. eller juste, jag kalla mina resor för fritidsresor och inte expedition.

Självklart behövs det pengar till den initiala utrustningen, men det är ju inte det jag förmedlar på hemsidan. Grejen är att inte lösa problem som uppstår med pengar utan hitta andra lösningar. Det är så enkelt att bara ta fram plånboken och lösa problemet med slit och släng kulturen. Det är det jag vill påpeka. Givetvis måste man inhandla kajak utrustning om man ska paddla kajak. Det säger ju säg självt.

Samma sak gäller med maten. I ett fungerande ekosystem kan vi nyttja naturens resurser istället för att köpa mat som transporterats långa vägar och paketerats flera gånger om.
I ett skadat ekosystem är vi tvungna att införskaffa livsmedel eftersom naturens mat är giftig i för stora mängder. Vitaminer tror jag inte att jag behöver, men har valt att ha med det som en säkerhetsåtgärd eftersom jag kommer äta en ensidig kost och inte vill riskera hälsan.

Om jag inte kan posta detta under Expedition. Vilka kriterier ska då vara med för att platsa under denna kategori? Det kändes spontant som rätt kategori.

Det som går under smakförstärkare så som olja, honung, citronpeppar och buljong tycker jag faller utanför ramen för mat, men det är ju enbart min åsikt och jag är tydlig med att ta upp det på hemsidan.

Att ta emot materbjudanden från lokalbefolkningen tror jag kommer inbjuda till fantastiskt trevliga möten med lokalbefolkningen som jag annars tror skulle gå förlorade och som jag inte vill missa. Sedan så tror jag inte att det kommer ske så frekvent att det påverkar mitt experiment av att visa att det går att leva i samklang med naturen.
 
Vad har Norrmänen gjort för ont skall du tigga dig fram kan du iallafall ha den goda smaken att hälla dig inom Sverige
 
Att paddla norska kusten är ett stort äventyr, även med medhavd mat och pengar. Jag tror att själva paddlingen och det runtomkring (hitta tältplatser, vänta in bra väder, navigera, stora överfarter, tidvatten, ensamheten/isoleringen, osv) är en stor utmaning i sig och att det är en helt annan magnitud på dom här sakerna är vid paddling i Östersjön.

Om du inte har gjort det redan rekommenderar jag att du läser Jim Danielsson och Barbro Lindmans böcker om sina paddlingar längs norska kusten. De bemöttes som jag minns det väldigt väl av norrmännen vid några tillfällen under sina respektive paddlingar.
 
Om du tar med mat och pengar blir det säkert kanon.

Fiska, samla bär, rötter och allmosor låter upplagt för avbruten expedition.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...