Alternativ till Puritabs?

norpan_; sa:
Hur länge det bör verka beror mycket på temperaturen på vattnet.

Ja det har väl att göra med att det är den avgivna klorgasen som renar vattnet och vid lägre temperatur så går reaktionen långsammare?

Jag tror ju att det bästa är att man använder dubbla vattenflaskor och låter den ena desinficeras medan man dricker ur den andra. Då behöver man inte bekymra sig lika mycket om tiden.
 
sajberjohan; sa:
Finns det puritabs att köpa någon annanstans eller finns det något vettigt alternativ?

Puritabs och andra kemikalier är väl bara effektiva mot biologiska agenter.
men hur är det med allt annat som aska, icke biologiska partiklar mm mm.

Varför inte börja med filtrering och sedan fortsätta med att behandla det som återstår ? alternativt köpa ett filter som fungerar med omvänd osmos. Då kan du ju även använda saltvatten om du skulle behöva det.

När det gäller xinix så är min erfarenhet att om du förvarar dem kallt och mörkt så håller de väldigt mkt längre än den officiella hållbarhets datumet. (flera månader längre) men att det räcker med att ha dem i en svart påse som inte ligger framme i solljus.
vi hade med oss ner till egypten.
så att det skulle vara något större problem tycker jag inte, inte i mitt fall iaf.
Den gula färgen är ju en klar markering om det är potent eller inte. sedan skall ju enl tillverkaren det gå att använda det även om det inte är potent, men då skall man dubbla dosen.

Annars om du renar mycket så verkar ju MSR MIOX vara en klart intressant produkt.
Beroende på hur mkt batterierna till den kostar så kommer man ganska billigt undan om man skall göra många liter vatten.

Sedan finns det tydligen en grunka med ultraviolettljus som skall fungera bra. Steri-Pen. men själv är jag lite skeptisk till denna produkt. nog mest beroende på min egen okunskap om den.

lycka till
 
Vad renar vad? =)

Hejsan.
Är det någon som i klarspråk kan förklara vad som dödar vad?

Kokning?
"Klorin"?
Filtrering?

Bakterier?
Partiklar?
Annat gift?


Någon som vill para ihop och förklara? Eller har en bra tråd i ämnet? =)
 
Kokning och olika kemikalier dödar normalt bara virus och bakterier (vet inte om de tar kål på "sporer"). Tungmetaller, gifter och sånt tar de bormalt inte bort, inte heller partiklar.

(En del medel kan dock innehålla nån form av klarningsmedel som även tar hand om partiklar. Partiklar svävar i vattnet på grund av att de har samma densitet som vattnet eller på grund av att de är elektriskt laddade och inte klumpar ihop sig. Genom att tillsätta något som binder partiklarna kan man få dem att sjunka till botten. Det borde även gå att tillsätta nåt som binder tungmetaller och liknande.)

Filter tar partiklar, men om de tar virus och bakterier beror på hur stora partiklar de stoppar. Har för mig att man måste ner till 2 um för att stoppa virus och bakterier.

Huruvida tungmetaller, gifter och sånt tas av ett filter beror på vad filtret består av. Aktivt kol i kombination med nån form av jonbytare är vad jag förstått bland det mest effektiva.

Normalt är det virus och bakterier som är det stora problemet, om man nu inte tar vatten i nåt gammalt gruvhål eller på nåt gammalt industriområde. Men befinner man sig i närheten av sådana brukar man inte ha direkt behov av att ta vatten där (då är man oftast nära civilisation).
[Ändrat av nermander 2005-09-12 kl 08:38]
 
Nu diskuterar trådskaparen i och för sig rening av vatten när man inte kan koka, men jag klämmer in en erfarenhet från förra veckan:

Jag köpte i våras en flaska Katadyn BeFree, alltså en mjuk flaska med 1my filterstorlek. Onsdag-Torsdag förra veckan var det dags att testa. Jag ville använda filtret för att få bort alger, humus och annat " mekaniskt" skräp ur vattnet för att sedan koka det. Jag gick ett par etapper på Bruksleden i Västmanland och hittade ett par flöden med rinnande vatten som jag utnyttjade. Kokning var för kaffe och frystorkad mat, men jag drack även av det, överraskande god smak blev det.
Det tar ju en stund för vattnet att rinna igenom men med hjälp av Gorillastativet och ett snöre fick det rinna medan jag gjorde annat.
Nästa test får bli med vatten ur en sjö. Ok, Bruksleden innebär vandring i gamla järnbrukstrakter så diverse metaller fanns nog i vattnet.
 
En dansk firma (för roddmaskiner!) verkar sälja Puritabs, om man nu är sugen på att få känna smaken av gamla lumparminnen...

https://www.waterrower.dk/produkter/3-tilbehoer-dk/30-puritabsrensningstabletter-10-tab-/

Klorbaserade reningsmedel har god effekt mot bakterier och virus, dock kan vissa protozoer (urdjur) vara ganska motståndskraftiga. Urdjuret Cryptosporidium var ju en av bovarna när östersundsborna fick koka vatten i flera månader för några år sedan...

Tungmetaller, bekämpningsmedel och andra abiotiska ämnen är ytterligt sällan förekommande i akuttoxiska halter i naturliga vattendrag så det ska nog mycket till om man ska lyckas blir sjuk av sådant vid normalt friluftsanvändning av vatten.
 
Senast ändrad:
Biltema har poolklorgranulat 1kg....för 100 spänn.
Räcker till några svimingpooler med vatten...för 100kr.

Inte överprisat...

Fyll ett treorör med detta och använd 2 korn per liter.
Ett treorör räcker till en 50kmb dubbetankbil...kostnad
5 kronor.

Resten kan ni använda för och tilverka klorin hemma.
En två matskedar i en 1 liters mörkflaska
 
Biltema har poolklorgranulat 1kg....för 100 spänn.
Räcker till några svimingpooler med vatten...för 100kr.

Inte överprisat...

Fyll ett treorör med detta och använd 2 korn per liter.
Ett treorör räcker till en 50kmb dubbetankbil...kostnad
5 kronor.

Resten kan ni använda för och tilverka klorin hemma.
En två matskedar i en 1 liters mörkflaska

Försökte hitta produkten på Biltema.
Har du någon länk ?
Tack.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...