Flugfiske i fjällen?

Re: Re: Re: Re: utrustning

-Patric-; sa:
Sedan så är jag emot all form av jakt där bytet plågas onödigt länge, så fiske skall inte ske med för klen utrustning vilket gör att fisken inte kan landas på kortast möjliga tid!

:)

Då fiskar du knappast va?
 
Re: Re: Re: Re: Re: utrustning

crazy; sa:
-Patric-; sa:
Sedan så är jag emot all form av jakt där bytet plågas onödigt länge..
:)

Då fiskar du knappast va?

citerar mig själv:

Sedan så är jag emot all form av jakt där bytet plågas onödigt länge..

men du kanske är av annan åsikt? jag gillar iaf inte den ädla konsten att drilla fisk i timmar bara för att utrustningen e för klen..

//Tjoflöjt!!
 
motvind..........................

Naturligtvis går det att använda lättare grejor vid fjällfiske men störst användning har du vid skyddade småbäckar, på fjället kan det ju blåsa en hel del och då kan det vara svårt att få ut lina om man inte är en mästerkastare.
 
För fjällsjöfiske, räcker 5-6 bra.. Bara drilla försiktigare annars.. I blåst så är en 'ryggrad' bra att dänga på med..har själv en 6-7 på 2 flugspön. Kan vara nog så tungt i vind.. Man borde ibland ha en 9 i såna förhåll. Fast allt kan man inte kånka på..

För strömmande vatten, krävs nog ett steg mer för all mending och duttanden med styrandena av linan i strömmarna. Mothugg blir något snabbare med styva spön.

Flugtafsen, är ju också nåt man varierar i grovlek och längder, upphängare..osv.

Har också spinnspö för silverdrag i fjällströmmar..ett måste. Annars kommer man aldrig ner i djupen..
Tar för mkt tid att rigga om fluglinor med tyngder och byten..

Många öringar kan vara i större klasserna 1-2 kg alltmer skygga, och då tål de inte dagtid ens en vit flugcastinglina ens.. Beror på klarheten och dagsljuset osv. Beror på hur mkt folk som färdats.. och komkurrensen mellan firrarna om mattillfällena.
De mindre är klart mest huggvilliga, snor maten för de tyngre.

Bäcköring, är den mest skygga..minsta vibration och glöm. Gäller huka och smyga. Och ju risigare, desto bättre fiske för dessa svarta öringar.

Vada ut kan mest gälla svårflirtade rödingsjöar.. Finvädersfisken'..
Rödingen cirklar i sina näringssök vid ytan, medan öringen mer har ståndplatser vid stenar som mellanåt patrulleras.
Harr, fladdrar mer i strömstrykningarna. Finns i älvar mer eller mindre rikligt.

Nattfisket, är helt klart - Storfiske, där flugspöet är betydande och mer givande i fångst.
Ett tips är midnatt augusti, vid forsnackar med 'ljudliga' streamers, Muddlers, drag.. Räkna då med stora.
 
Kirunafjällis; sa:
Har också spinnspö för silverdrag i fjällströmmar..ett måste. Annars kommer man aldrig ner i djupen..
Tar för mkt tid att rigga om fluglinor med tyngder och byten..

vaa? själva essensen av flugfiske är väl att det just får lov att ta tid, de e fanken ingen tävling?! sen har väl ni norrbottningar inget bråttom när det e Lördag hela veckan lång.. E man sjukskriven så skall man inte stressa..hehe
 
-Patric-; sa:
Kirunafjällis; sa:
Har också spinnspö för silverdrag i fjällströmmar..ett måste. Annars kommer man aldrig ner i djupen..
Tar för mkt tid att rigga om fluglinor med tyngder och byten..

vaa? själva essensen av flugfiske är väl att det just får lov att ta tid, de e fanken ingen tävling?! sen har väl ni norrbottningar inget bråttom när det e Lördag hela veckan lång.. E man sjukskriven så skall man inte stressa..hehe

jooo, rykken vettu :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: utrustning

-Patric-; sa:
men du kanske är av annan åsikt? jag gillar iaf inte den ädla konsten att drilla fisk i timmar bara för att utrustningen e för klen..

//Tjoflöjt!!

Det där med den etiska aspekten med fiske är ingen lätt sak. Men om man har problem med att plåga fisk så skall man nog överväga att sluta fiska. Det vore det enda logisk korrekta rent moralfilosofiskt sett. Om man drar en parallel till en person som tycker om att slå andra människor. Är det mer okej att slå dom lite kortare tid? Jag tror nog att de flesta människor inte skulle tycka det. Dit jag vill komma är att visst håller jag med dig om att man inte skall plåga fisken onödigt men det bästa är nog att sluta nöjesfiska i sådant fall.

Dessutom Ul fiskar jag med haspel och drillningen blir knappast längre där om man jämför med betydligt kraftigare spön så jag tror knappast att det blir någon större skillnad mellan ett 5-6 och ett 7-8. Det handlar mer om känsla.

mvh
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: utrustning

crazy; sa:
-Patric-; sa:
men du kanske är av annan åsikt? jag gillar iaf inte den ädla konsten att drilla fisk i timmar bara för att utrustningen e för klen..

//Tjoflöjt!!

Det där med den etiska aspekten med fiske är ingen lätt sak. Men om man har problem med att plåga fisk så skall man nog överväga att sluta fiska.
mvh

Just detta ämne ledde till en livlig debatt här, för ett tag sedan.

Hög vattentemperatur och lång drilltid innebär dåliga odds för överlevnad vid återutsättning, är en god tumregel.
Då får man väl själv bedömma hur glädjande fisket blir, efter det att man tagit sina matfiskar, med vid just detta tillfälle, för lätt utrustning.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: utrustning

Graip; sa:
Just detta ämne ledde till en livlig debatt här, för ett tag sedan.

*skrattar*

Det förvånar mig inte. Vissa här kan älta saker i hur länge som helst. Jag tror dock att men en stor respekt för naturen så blir det inga problem. Det gäller bara att lägga ribban högt.
 
-Patric-; sa:
sen har väl ni norrbottningar inget bråttom när det e Lördag hela veckan lång.. E man sjukskriven så skall man inte stressa..hehe

Näää nu j*vlar, ska det va så där så kommer jag över och knycker Åke från dig, så att jag kan gnida honom över min ömma rygg ! ;)

/Anders B
 
brook; sa:
Näää nu j*vlar, ska det va så där så kommer jag över och knycker Åke från dig, så att jag kan gnida honom över min ömma rygg ! ;)

/Anders B

NEJ!! INTE ÅKE!!.. Fanken, då tar mössen över hela gården igen.. SKIT!!(du kan få en lammfäll till ditt liggsår istället?)

(Tillbaka till fiskdrillning igen. Precis som Björn säger så finns det faktorer som påverkar fiskens överlevnadsbarhet vid återutsättning och det e viktigt att visa bytet tillbörlig respekt.. Jag har inga problem att varken skjuta ett djur eller att fiska upp dom men jag väljer att använda tekniker och utrustning som i den mån det går minimerar djurets lidande.. Bara för att jag vill minimera bytets lidande så måste jag väl inte sluta jaga och fiska eller?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vuogga Flugfiske i fjällen.. Fiske 1
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
m3614 Flugfiske Fiske 17
kjrocklad Flugfiske v.24 Fiske 0
kjrocklad Flugfiske i Idre Fiske 5
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
avslutad160426 Kurs i Flugfiske (Linköping)??? Fiske 1
Putte74 Flugfiske sällskap runt Östersund Fiske 0
leo.abacuson Lära flugfiske Fiske 12
blaben Flugfiske i Tjeggelvas? Fiske 0
DrChris Vandra + flugfiske med tåg/buss? Fiske 6
jonasvalter Flugfiske Ljusdal Fiske 1
jonasvalter Flugfiske i Södertäljeområdet Fiske 1
Kevom Flugfiske Fiske 16
Öresundaren Flugfiske väster om östersund? Fiske 4
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
Koala Flugfiske kompis/resa Fiske 1
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
M0501 Flugfiske i säveån gbg Fiske 0
brutalaccent Flugfiske söp för nybörjare? Fiske 1
EHJ Linlåda för flugfiske? Fiske 1
mimartin82 Linköpings Flugfiske Förening Fiske 1
Puttri Flugfiske runt Strömstad Fiske 1
NiklasGr9 Nybörjare inom flugfiske... Fiske 7
Holmarna Flugfiske i Jotunheimen? Fiske 1
JR Wigert Nybörjare på flugfiske här. Fiske 2
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Fiske 0
Tigerfish_2 Älv för flugfiske Fiske 22
miss.daisy Flugfiske i Jämtlandsfjällen Fiske 7
sipmehke Flugfiske omkring Sälen? Fiske 1
mattiasland Flugfiske i långan Fiske 3
Älgö Idre..flugfiske ? Fiske 1
bengtoste Svenska fiskecamper för flugfiske Fiske 5
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
niclasfoto Flugfiske Idbyån/Ö,vik! Fiske 4
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
alven Flugfiske i Lundatrakten Fiske 5
ConZec FLugfiske efter Harr och Öring Fiske 4
mbock Flugfiske tips Fiske 1
fiskedagbok.se Flugfiske vs spinnfiske Fiske 22
ldrohlson Flugfiske Fiske 5
schizo Flugfiske i Skåne? Fiske 5
oberg_niklas Flugfiske i närheten av Stockholm Fiske 2
M.Gustavsson Måndag = Flugfiske, Jämtland Fiske 1
jakob fisher Flugfiske Fiske 2
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...