Ämne: Torka mat
Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-23, 17:34
KebneKajsa KebneKajsa är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
ett och annat som skulle få håren att resa sig på en livsmedelshygienist.

Torkad mat bör förbrukas i närtid.
Jag håller inte med dig. I en annan tråd berättade jag om mitt köttfärstest, kopierar in det här: Jag saltade och stekte köttfärs och torkade den sedan i ugn. La lite i en plastburk som var diskad på vanligt sätt, stängde locket och ställde den i ett vanligt rumstempererat skåp i tre månader. Öppnade burken några gånger för att lukta och se på färgen, och stack då i princip in näsan i burken. Kort sagt var det inte det minsta sterilt.

När de tre månaderna hade gått tillagade jag den på samma sätt som jag skulle ha gjort i fjällen. (Fast ingen annan än jag fick smaka den gången!) Jag åt upp allt, det smakade gott, och jag fick inga som helst symptom på matförgiftning eller annan åkomma.

Självklart hade jag inte fått bort allt fett, men det härsknade inte för det. Torkat kött har lång hållbarhet, och man behöver inte alls ha bråttom att äta upp det, förutsatt att man torkat det ordentligt.

Dessutom: Jag har en kusin som arbetar med bakteriertester i livsmedel på Livsmedelsverket. När jag berättade detta för henne, reste sig faktiskt håren - av förtjusning! Hon blev mycket entusiastisk över mitt experiment och såg absolut ingenting att förfasa sig över. Det enda hon tyckte var dumt var att jag inte hade lagt lite i ett kuvert (!) och skickat till henne så hon hade fått testa det i lab.
Svara med citat