10 Riktigt hårda paddlingar

Måste tipsa om denna länk:

http://www.paddlermagazine.com/issues/2003_4/article_221.shtml

Man blir kallsvettig nästan.. Token som paddlade/kiteseglade i en standard-tandemkajak från Kalifornien till Hawaii tex, de sista 4 dagarna utan mat när t.o.m. tandkrämen var slut.. (!)

Värt att googla vidare om respektive paddling. .

Klart imponerande, rolig läsning!

Mest imponerande är ju de äldsta expeditionerna tycker jag, när de endast hade kompass, sextant, barometer och kikare till hjälp. Idag finns det ju en viss trygghet i GPS:er, nödsändare och annan teknisk utrustning.
 
Vilka svenska stollar har vi?;)

Några jag tycker varit banbrytande är:

Stig Nyberg (första HBB paddlaren)
Jim Danielsson (148 dagar i havskajak etc)
Magnus Fischer (204 dagar i VKV kajak)
Kurt Hultgren och Sven-Gunnar Sjöberg över Östersjön i K2

Vilka fler finns det? Det gjordes en del stolliga turer under 2:a världskriget och efterkrigstiden, men de är dåligt dokumenterade. Internet har kort minne.
 
Vilka svenska stollar har vi?;)

Några jag tycker varit banbrytande är:

Stig Nyberg (första HBB paddlaren)
Jim Danielsson (148 dagar i havskajak etc)
Magnus Fischer (204 dagar i VKV kajak)
Kurt Hultgren och Sven-Gunnar Sjöberg över Östersjön i K2

Vilka fler finns det? Det gjordes en del stolliga turer under 2:a världskriget och efterkrigstiden, men de är dåligt dokumenterade. Internet har kort minne.

Hade inte Paddling en lista över de 10 "värsta" paddlingarna för ett tag sen? Har för mig att det fanns en lista över svenska paddlingar där också.

Ska hem och kika om jag kan lista ut vilket nummer det var...
 
Vilka svenska stollar har vi?;)

Några jag tycker varit banbrytande är:

Stig Nyberg (första HBB paddlaren)
Jim Danielsson (148 dagar i havskajak etc)
Magnus Fischer (204 dagar i VKV kajak)
Kurt Hultgren och Sven-Gunnar Sjöberg över Östersjön i K2

Vilka fler finns det? Det gjordes en del stolliga turer under 2:a världskriget och efterkrigstiden, men de är dåligt dokumenterade. Internet har kort minne.

Lasse Schmidt paddlade till Estland 2006. Startade vid Dalarö och... "Utflykten till Dagö sträckte sig över tre dygn och två nätter."

http://www.lasse-schmidt.se/content/view/31/38/
 
Den tog hårt på honom. Han slutade paddla och köpte segelbåt. Han var ofta nere i klubben innan turen, men efteråt dog intresset helt.

Hehe, 5 350 km paddling på en tur, man kan förstå att han kände att paddling var något han hade klarat av efter den färden.. :) Imponerande!
 
Stollebedrift vet jag inte men i alla fall bedrift. Babs turer, både Norskturen och Nya Zeeland tycker jag absolut platsar i en Svensk "hall of fame"

/Rickard
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...