Att välja räddningsväst till en Tonåring

Hej

Jag står i valet att köpa ny räddningsväst till min bror som är i tonåren nu han kan simma men inte bra pga att han har problem med sitt ena ben. Nu ska jag köpa en ny räddningsväst till han har kikat lite på Baltic västarna men vet inte vilken jag ska köpa. Jag har tittat på Baltic sailor pro och Baltic Skipper vilken av dessa bör man välja av dessa?
 
"Precis som övriga modeller av räddningsvästar för barn har Pro Sailor"

"Räddningsväst Skipper är designad för att passa alla från barn till vuxen."
 
Även i ditt fall skulle jag nog välja en seglarväst. Om han nu inte planerar att ligga i timtals i väntan på räddning dvs. Mycket bekvämare och snyggare. och även enklare att simma runt i om han kanske vill ha den på sig när han träningssimmar.
 
Baltic pro Sailor adult finns upp till 100kg så den finns allt för vuxen, han behöver en 70kg väst nu så blir en 50-70kg. Vi har provat seglar väst åt han och det fungerar inge vidare då man själv måste hjälpa till för att man ska flyta i vattnet med dom. Han kanske kan simma max 50m innan han får så ont att det inte går mer så räddningsväst år nog det ända som gäller. Använder själv räddnings väst när jag är ute med båten i grovsjö och är ensam har en H/H navigare och upplever inte den som speciellt klumpig. Men visst är en seglarväst bättre. Det jag funderar med Baltic Sailor är att den har delade flytkroppar som H/H navigare har som han växt ur.
 
Vanliga räddningsvästar med ca 10 kg lyftkraft:
Baltics produkter är bra och hållbara, men i synnerhet dessa är ofta sydda för att kunna användas av betydligt större personer än den angivna vikten. Baltics räddningsvästar med delad front över 70 kg är väldigt stora och kan upplevas som för stora av normalbyggda personer. Köp inte större än du behöver och testa passformen före köp är mitt råd.
Delad front ger ett bekvämare plagg som formar sig efter kroppen. Gäller speciellt för tjejer med stora bröst, delningen ger en bekväm hylla för brösten som inte trycker mot kroppen. Icke delad front är billigare och ger i vissa tester ett något högre flytläge för ansiktet. Delad front ger däremot en något liten snabbare vändhastighet för yppiga tjejer p.g.a. längre vridande momentaxel från kroppens tyngdpunkt.

Det finns fler tillverkare än Baltic av räddningsvästar med delad front.

Uppblåsbar flytväst:
En sådan tar liten plats och är mkt bekväm innan den är uppblåst. Vill man ha omedelbar lyftkraft kan man kombinera med t.ex. ”seglarväst” innanför. En uppblåsbar flytväst är inte trevlig att simma långa sträckor med.

15 kg lyftkraft:
Bästa valet för att simma långa sträckor i kraftig sjö är västar med 150 N (15 kg) lyftkraft sydda som bekväma räddningsvästar, inte som klumpiga västar för passagerarfartyg. Sådana lättsimmade västar produceras i flera av EU:s sydliga och sydvästliga länder, säljs sällan i Sverige.
 
Tack för alla tips i fredags va vi runt och kolla på flytvästar och 70kg västarna va på tok förstora för han så det blev en 40-60 kg Helly Hansen Navigare till han så nu kan vi åka ut med båten så fort den kommer i sjön,
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...