Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-13, 13:50
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad

Hej alla!

Jag hade inte den blekaste aning att min fråga skulle skapa debatt. Jag hade absolut ingen avsikt att kränka någon utan jag vill veta om någon faktiskt blivit stämd för att ha brutit mot gällande bestämmelser - detta i sin tur för att försöka förstå varför dessa bestämmelser finns och VAD de är grundade på. Finns det ingen vetenskap bakom är de givetvis helt ovidkommande.

Vad vi tycker kanske inte spelar så stor roll, även om jag tycker det är intressant att se hur infekterad den verkar vara.

Här kommer mina åsikter om någon bryr sig: Som hundägare är man ALLTID hundra procent ansvarig för sin hund. Och det är ju fantastiskt bra att det är på det viset tycket jag. Har man sin hund lös och den orsakar skador eller skrämmer andra djur eller människor för den delen tycker jag man bör ifrågasätta om man är lämpad att vara ledsagare åt en hund. Sen kan det givetvis hända olyckor och misstag någon enstaka gång som tex att ett koppel går av eller liknande (men det måste ju vara extremt få fall, och ja man är ändå ansvarig även i de fallen).

Jag kan förstå att människor är hatiska mot hundar eftersom det finns många idioter som inte tar ansvar. Hundägare är inte överrepresenterade i den gruppen utan människor är bara som regel dumma apor, vissa mer än andra. Hundar har väldigt lite eller inget att göra med saken.

Avslutningsvis tycker jag att det kan vara bra att tänka på att kanske ingen av oss som skriver i den här tråden hade varit här om det inte varit just för att hundar (vargar som sökte sig till människobosättningar) tidigt i historien jagade åt oss och beskyddade oss mot rovdjur. Så vi kan ju tacka våra fyrbenta vänner för det och lägga ner den här tråden 😊