Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-02, 10:36
thureb thureb är inte uppkopplad

Ursprunget till namnet är oklart.

Ältasjöns naturliga utlopp har under lång tid varit via dalgången till Söderbysjön och sannolikt har tidigare Söderbysjön och Ältasjön hängt ihop.

Ända sedan 1500-talet har det utnyttjats vattenkraft vid Nacka gård dvs Dammtorpssjöns utlopp mot Järlasjön. För att få mera vatten till anläggningarna där har man dikat i tillflödesområdet och sannolikt även ökat tillrinningsområdet bland annat i Skarpnäck där man utnyttjat områden som tidigare dränerats via Flatensjön. Liknande dikningar har gjorts öster om Källtorpssjön. Hurvida man fördjupat Ältasjöns utlopp före nittonhundratalet vet jag inte.

Tittar man på kartor från 1800-talet och början av 1900-talet så går Söderbysjön ända fram till Brotorp. Brotorp var åtminstone från mitten av 1800-talet ett fiskartorp under Skarpnäcks gård. Den som hade Brotorpet rodde även resenärer över mellan Skarpnäckssidan och Klisätra/Kolarängssidan. När Älta samhälle exploaterades i början av 1900-talet så fanns inte vägen via Hellasgården men det fanns en väg över Brotorp och kanske även en väg söderifrån.

Kanalen från Ältasjön till Brotorp har upprepade gånger muddrats på senare delen av 1900-talet vilket jag tror gjorts för att förbättra vattenkvalitén i Ältasjön och för att minska översvämningar av Ältasjön. Sista gångerna har man muddrat även norr om Brotorp till "Vargklyftan" dvs södra klippstrandsviken av Söderbysjön söder om bron på Sörmlandsleden.

I skridskokretsar har färdvägen från Järlasjön via Dammtorpssjön, Söderbysjön, kanalen, Ältasjön Flaten osv mot Huddinge eller Tyresö använts sedan början av 1900-talet. Jag tror att skridskoåkare bara benämnt den muddrade delen söder om Brotorp som "kanalen" och att någon (Berit Karlsson?) lagt till förledet "Brotorps" för att förtydliga. Ältaån är inte lika bra benämning då det lika gärna skulle kunna beteckna tillflödet till Ältasjön i sydost.

Mera om detta kan man läsa i Nacka hembyggdsförenings böcker.

Thure
Svara med citat