Äggröra från Friluftsmat - blä!

Jag har blandad egen äggröra på turer baserat på heläggspulver+gräddpulver med lite salt och peppar tillsatt. Tillsätter vatten vid tillagning. Brukar laga på mitt Trangia med gas (rapsolja eller smör för att undvika fastbränning), svag värme och konstant omröring funkar bra. Gott och mättande, gärna med lite skivad ölkorv eller lufttorkad salami till.
Jag har receptet uppskrivet någonstans hemma, kan lägga in det i tråden vid tillälle.

Det här är receptet på äggröra jag testade fram baserat på torrprodukter från Friluftsmat. Egentligen ger det 4 normalportioner, så 2 rejäla energirika portioner när man är hungrig under vandring (motsvarar enligt mina beräkningar en äggröra baserad på 2dl grädde och 6 ägg).:
4 msk gräddpulver
1,85 dl heläggspulver
4,25 dl vatten
salt och peppar

Vispa ut ingredienserna i vattnet, häll i en i välsmord gryta under svag värme och konstant omrörning.

Smaklig måltid:)
 
Men du schmilblick, den stundande vandringshelgen, säger du. Ska du bara vara ute en helg kan du väl ha med dig - taa taa! - riktiga ägg? ;)
 
Men du schmilblick, den stundande vandringshelgen, säger du. Ska du bara vara ute en helg kan du väl ha med dig - taa taa! - riktiga ägg? ;)

Precis! varför äckla till det med äggpulver i onödan.

Efter min egen skräckupplevelse med äggpulver gick jag och köpte en sån gul plastbehållare för 6 ägg från Coghlans.
 
Jag har blandat friluftsmats äggpulver med gräddpulver, salt och pappar, stekt i smör. Svårt att tänka mig att nån som gillar äggröra hade tyckt att det var äckligt..
 
Precis! varför äckla till det med äggpulver i onödan.

Efter min egen skräckupplevelse med äggpulver gick jag och köpte en sån gul plastbehållare för 6 ägg från Coghlans.

Funkar ju på korta turen eller om man går ut från det skyddade boendet och slår upp ett tält utanför föreståndarens fönster med sin gula lilla ägglåda.

Fulläggspulver är helt ok till allt man kör vispade ägg
 
Nåja, just torkat ägg är väl kanske inte högprocessat men definitivt onaturligt och troligen onödigt! Jag menade halvfabrikat i allmänhet som ofta innehåller en massa jox. Det finns ju massor av oprocessad mat som funkar. Man kan ju, precis som jag också tänkte, ta med riktiga ägg under en helgtur.

Men du schmilblick, den stundande vandringshelgen, säger du. Ska du bara vara ute en helg kan du väl ha med dig - taa taa! - riktiga ägg? ;)
 
Men du schmilblick, den stundande vandringshelgen, säger du. Ska du bara vara ute en helg kan du väl ha med dig - taa taa! - riktiga ägg? ;)

Jag överväger det! Känns lite otäckt att gå runt med en potentiell äggröra i ryggsäcken bara :p En plastpåse eller två så har man kommit runt det problemet iofs.
 
Håller inte med om att äggpulver tillagat som äggröra eller omelett blir dåligt. Tvärtom en av mina favoriter. Viktigt är dock att inte värma för länge, utan avbryta tillagningen när röran precis har "stannat", eller ännu hellre när den fortfarande är lite kladdig/krämig.
 
Bästa receptet är att torka ägg själv. Lägg i blöt över natten så har man en utmärkt äggröra till frukost.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...