Linsotto, Frösotto och liknande från Risenta

linsröra brukar man kunna piffa till med spiskummin. kanske kan funka om det är smaklöst.

Ja, kanske ska prova nåt sånt, det funkar nog.
Medan jag satt och åt tänkte jag: skumt, det smakar ju lite som ärtsoppa, fast utan fläsk och kryddor. Men sen tänkte jag, äh, det är nog bara linserna. Nu läste jag innehållsförteckningen lite noggrannare, och hoppsan, det innehåller ju både gröna och gula ärtor, i bitar. Ganska mycket dessutom. Det stod det inget om på framsidan av paketet.
Ska fundera ut hur man ska kunna piffa upp det här. Återkommer med rapport. :)
 
Nu har jag gjort ett nytt försök att laga till Linsotto.
Kom på att man skulle ju kunna blanda Linsotto med lins- och orzoblandningen. Den är ju ganska starkt kryddad.
Fräste 100 gram av denna blandning (plus diverse torkade grönsaker) 1 minut i lite rapsolja, i med 2 dl vatten och kokade en minut. Och hällde sedan det i mattermosen. Där fick det ligga tre timmar (under vandring på Bergslagsleden). Succé!
Det blev ju en helt ny rätt. Inget mos, inte någon "ärtsoppskänsla" alls. Smakade riktigt bra.:)
 
Bra tips. Enligt tillagningsanvisningen skall mixen fräsas i några matskedar olja innan man häller på vatten och färdigkokar.
Kan även tipsa om dessa grynblandningar som jag testade på förra sommarens vandring ihop med lite lufttorkad salami. Smaksätt gärna med lite buljong, olja och kanske lite parmesan ;)

https://www.zeta.nu/produkter/5-gryner-ekologisk/
https://www.zeta.nu/produkter/salame-napoli-hel/

Ibland är det skönt att vara lite bekväm, och även att prova något alternativ till potatis, pasta, ris. Orzo-blandningen var inte så dum! Precis som annat matkorn, det har en bra "tuggighet".
https://www.zeta.nu/produkter/orzo-mix-ekologisk/
 
Provade frösotton till middag, med gröna ärtor och parmesan i.

Tyckte den var riktigt bra, kommer helt klart ta med några påsar nästa fjälltur - tillsammans med en bit parmesan och några torkade grönsaker.
 
Jag har nu hunnit med att testa ris- och sesamblandningen.
http://www.risenta.se/produkter/ris-quinoa/ris--sesamblandning

Även denna kokade jag upp och hällde upp i mattermos, och tog med på en dagstur på Bergslagsleden. När jag skulle äta upptäckte jag att blandningen var helt osaltad. Och sedan kändes det lite överkokt och torrt. Det är någon stark krydda i blandningen som smakar lite "vasst", eller hur man ska beskriva det. Så jag åt bara upp hälften.
När jag kom hem tyckte jag det var lite synd att kasta det som var kvar, så jag provade att salta och droppa över lite olivolja. Ja då blev det ju en helt annan grej, smakade helt ok faktiskt. Så det kan vara bra att ta med extra salt och smör/olja.
(läser på innehållsförteckningarna att salt finns inte med i ris-och sesamblandningen och Lins- och orzoblandningen. Däremot finns det salt i Linsotto och Frösotto.)

Har inte fått tag på bulgurblandningen än, den verkar poppis, var slut på både Ica och Coop.
På Coop fanns det förresten rabattkuponger, 5:- rabatt just nu.:)
 
Jag har provat en till - Zeta Fullkornsbulgur & Quinoa Ekologisk.

Den var god, men smakade väl som man förväntade sig - bulgur och quinoa blandat. Den tar 10 minuter att koka, så man kanske sparar lite tid mot Quinoa (15 minuter om jag inte minns fel), men jag tar hellre vanlig bulgur med lite frön och nötter, vilket jag antar blir billigare.
 
Tänkte bara berätta att jag haft med mig Linsotto och ett par andra av Risentas ris- och fröblandningar på min fjälltur. Och det fungerade bra!
Kokade upp (hade i en bit buljongtärning, torkade grönsaker, torkad kycklingfärs plus lite kryddor), sen låta det sjuda någon minut och in i grytmysaren tio minuter, lite drygt.
Medans jag väntar brukar jag dricka en varm fruktsoppa eller en kopp te, så känns inte tiden så lång.
Det kändes färdigt att äta efter det, särskilt Linsotton tyckte jag var god med pumpakärnor. Väldigt bekvämt att bara mäta upp en portion och lägga i påsar. Jag blandade i kycklingfärsen och annat hemtorkat precis före tillagning, utifall att det skulle ha blivit dåligt under vandringen (det hände inte). I så fall kan man ju alltid äta Linsotton som den är, tänkte jag.
Personligen tycker jag "vanlig" bulgur och dyl är lite trist, det här var mycket godare, kommer definitivt ha med på vandringar framöver. :)
 
Även vi testade Frösotto i somras med klart godkänt resultat. Smälte ner en rejäl bit Parmesan ost när det kokade och serverade med lite kallskuren lufttorkad Salami:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...