Diascanner bra idee?

Diascanner bra ide??

Hej,

Min problematik.
Jag tar mycket dia och är rädd att vid en brand hemma eller annan katastrof skulle alla mina bilder gå förlorade. För det andra skulle det vara bra att lätt kunna digitalisera bilderna för att kunna skicka dessa per E-post till familj och vänner man inte träffar så ofta. ( jag tänker inte börja foto med digitalkamera p.g.a. att jag föredrar dia och vill inte släpa på mer än en kamera)

Lösningar:
Till problem nr 1 ser jag två lösningar. Antingen köper jag ett stort brandsäkert skåp (förmodligen svindyrt), eller så köper jag en diascanner (t.ex. Minolta Dimage Scan Dual II 2695 kr på webben (+ en dator)) och arkiverar digitaliserade bilder på annan ort. Denna andra lösning löser även problem 2 ;-)

Frågor:
En del inlägg här i forumet beskriver händelser då CD skivor blivit oläsbara! Är CD ett midre pålitligt media än t.ex. magnetband? Hur ska man bevara CD skivor? Nån som har erfarenhet?
Är det någon som har erfarenhet av Minoltas "Dimage Scan Dual II"?
Någon som har erfarenhet av t.ex. HP flatscanner med möjlighet att kopiera dia?

Tacksam för lite input,
Niklas
 
Om främsta ändamålet är säkerhetskopiering så är diascanner inte alls något bra alternativ. Man förlorar i kvalitet och digitallagring är inte lätt om det skall vara säkert. Jag tror att det skulle vara betydligt enklare med brandsäkert skåp.
Vill man scanna ett midre antal diabilder så gör alla fotolabb det numera (5-10 kr/st för lagring på CD).

Kolla gärna på fotosidans teknikforum också, det finns säkert mera erfarenhet där.

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=893a211af31c223f903303449d365704&forumid=12
[Ändrat av KLAGER 2003-01-22 kl 14:31]
 
Diascanner

Jag använder Minolta Dimage Scan Dual II när jag scannar mina diabilder för hemsidan etc. Jag tar också nästan bara dia, och ibland vill man ju ha digitala bilder.

Att scanna med ovan nämnda scanner tar tid! Speciellt om man är noggrann och vill göra lite efterarbete (det vill man om man kräver bra resultat). Att scanna in hela mitt diaarkiv på ca 10 000 bilder känns helt oöverstigligt. Har man många bilder känns det inte som ett bra alternativ för säkerhetskopiering.

Däremot fungerar den bra om man vill scanna in några bilder för webben eller att skicka till släkt och vänner.

Kvalitet: Man får inte diapositivets lyster, kontraster och upplösning när man scannar. Inte ens på max upplösning, trots att bilden då blir ca 28 MB stor (TIFF-format). Bilder av denna storlek får det bara plats ca 25 st på en CD.

Peter
 
Båda alternativen

Om jag var så pass rädd om mina dior som du säger att du är hade jag nog satsat på bägge alternativen.

Ett brandsäkert skåp är nog bra om det börjar brinna, men det hindrar inte en tjuv att ta med sig innehållet om du har inbrott. Allt som finns bakom lås är nog intresant för tjuven.

Ska du köpa en scanner hade jag nog satsat på en vanlig flatbädds med dialock. Då kan du även scanna in foto från papperskopier. Det finns ramar som du kan scanna in många dior med på samma gång, och på så sätt underlätta arbetet. Att scanna tar lång tid om man har många bilder.
När det gäller lagring av det färdiga arbetet är det väl bara CD som gäller. Man kan ju göra dubbla kopier och förvara på två olika ställen. Att bränna är billigt förvaringsätt och det håller MÅNGA år. Men då måste man ha brännare också förstås.
/c
 
dialock - nej tack!

Flatbädd med dialock är nog det sämsta alternativet.
Sämre blir det tyvärr inte, även om det går fort.

Gustaf
 
Re: dialock - nej tack!

edgran; sa:
Flatbädd med dialock är nog det sämsta alternativet.
Sämre blir det tyvärr inte, även om det går fort.
Gustaf

Oj oj oj, vad du verkar ha dålig erfarenhet av det.

Jag använder en flatbäddsscanner både hemma och på jobb. Med dessa har jag scannat både påsikt- och diamaterial med godkänt resultat. Bilderna har används bla till tryck. Och jag håller stenhårt på att detta är ett bra alternativ.
Givetvis beror det på hur bra upplösning och övrig prestanda scannern har. Likaväl som dina kunskaper om digital bildbehandling, som jag inte alls tvivlar på i ditt fall.

/g
 
Flatbädd

Jag har också dålig erfarenhet av flatbädd med dialock. De som jag har testat har gett betydligt sämre resultat än en diascanner. Dock har de haft några år på nacken, och det är inte omöjligt att de har förbättrats.

Peter
 
Har kört en del med diascanner/negativscanner och visst blir kvaliteten mycket bra. Men, som tidigare nämnts är det ett sisyfosarbete att överföra en hel diasamling till digitalt via scanner. Rent av tar det så pass lång tid att man nästan drar sig för att scanna in en nytagen rulle. Men visst, har du några år ledig tid över så är det säkert ett bra alternativ.

Funderar istället på om det inte vore möjligt att projicera bilderna på duk och fota av dem med digitalkamera? Kvaliteten blir förstås inte fullt lika bra men tidsvinsten måste i alla fall vara enorm. Någon som provat detta?
 
Tack för alla svar

Marcus, ja detta skulle vara ett snabbare sätt att digitalisera bilder som jag tror mer på när man hör hur tidsödande det verkar vara att använda scanner. Om kvaliten blir mindre är kanske inte så kritiskt om det handlar om arkivering, bättre en dålig kopia att visa sina barnbarn om 40 år* än inget alls, om olyckan skulle vara framme.

Min far har testat detta en gång. Jag vet inte hur bra kameran var och så vidare, men jag vet att han hade problem med belysningen. Bilderna fick mörka i hörn och jag vet inte hur detta kom sig. Inte helt kass men ingen toppkvalitet.

/Niklas
 
Re: Re: dialock - nej tack!

strand; sa:
edgran; sa:
Flatbädd med dialock är nog det sämsta alternativet.
Sämre blir det tyvärr inte, även om det går fort.
Gustaf

Oj oj oj, vad du verkar ha dålig erfarenhet av det.

Jag använder en flatbäddsscanner både hemma och på jobb. Med dessa har jag scannat både påsikt- och diamaterial med godkänt resultat. Bilderna har används bla till tryck. Och jag håller stenhårt på att detta är ett bra alternativ.
Givetvis beror det på hur bra upplösning och övrig prestanda scannern har. Likaväl som dina kunskaper om digital bildbehandling, som jag inte alls tvivlar på i ditt fall.

/g
Jag kanske var lite väl hård innan, men min mening är att dia använder man för kvaliténs skull, då skall man inte slösa bort den på dålig inscanning.

Min erfarenhet av diascanning med flatbäddsscanner är väl inte enorm, men jag har testat det. Trots bra (och dyr) utrustning kommer resultatet aldrig i närheten av det man uppnår med en riktig diascanner.
För det första blir upplösningen sämre. Dessutom lär man få problem med distortion och för det tredje blir färgerna lidande. Det sista är nog det värsta eftersom det åtminstone i mitt fall är för färgernas skull jag använder dia.
Naturligtvis är det en tidsvinst, men frågan är om man är beredd att offra kvalitet bara för att vinna tid.
Testa istället en diascanner som kan scanna flera bilder i följd.

Ytterligare ett alternativ som förvisso är dyrt är att göra papperskopior av diabilderna. Det blir faktiskt fantastiskt bra!

/Gustaf
 
Jag har en Nikon LS-2000 med en batch feeder for monterade dia. Den tar ca 50 dia at gangen, man lamnar den pa over dan. Pa sa satt kan man scanna in ganska manga dia. Nu har jag scannat in alla mina monterade (ca 5000), och sparar de rullar jag tar nu i strippar om 6. Det tar en stund att scanna in en rulle (6 strippar), men det ar nagot man kan gora medans man pysslar med annat.

Nackdelen med batch feedern ar att man scannar in alla diorna i batchen med samma installning, vilket innebar ett samre resultat an om man andrar installningarna for varje dia (vilket man gor nar man scannar strippar). Man kan ju ta de bilder man speciellt vill ha och kora individuellt.

Den scannern (och dess efterfoljare) ar ganska dyra, men ska du skanna in 10000 bilder sa blir kostnaden per bild inte sa hog. Snitt kvaliten ar mkt bra.

Sedan laddar du ned allt pa en extern harddisk (jag har en 80 Gb som jag kopplar till USB-porten). Kostar ca 2.5 kkr. HD'n forvarar du da givetvis ngn annanstans utom nar du gor backuper, och du maste fundera ut ett fungerande satt att gora kontinuerliga backuper. Funkar for mig...

Vill du se exempel pa hur bilderna blir med scannern kolla in min hemsida http://www.pegaleve.com . Sa gott som samtliga bilder (utom telisbilderna) dar ar scannade med batch feedern utan individuell installning. Man kan se pa tex dykbilderna att de lider av fargstick. Skall fixa det vid tillfalle.
 
Glöm digitalkameror???

Köp en HP Photosmart S20 diascanner för 4800:-

Kvalitén på bilderna hänger då på din gamla systemkamera.

Vilken prisklass på digitalkamera matchar dessa digitala bilder, någon som vet? he he

Vet inte hur snabbt denna maskin arbetar, för att digitalisera 10000 st gamla bilder, men verkar ju onekligen som ett gott alternativ till att köpa svindyr digitalkamera.

Någon som använt denna maskin, eller någon likvärdig?

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Hyra diascanner??? Fototeknik 8
apfaktor Diascanner och GO PRO black edition Fototeknik 6
avslutatmedlemskap160620 Diascanner Fototeknik 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...