Gissa position Stockholms län

Klövberget

skall det givetvis vara kom ihåg fel.

Denna bild är tagen norrut i länet.

Var är den tagen och varför är huset vitmålat?

Thure
 

Bilagor

  • 949159217_583c1e0b93[1].jpg
    949159217_583c1e0b93[1].jpg
    114.4 KB · Visningar: 1,105
Albert Engströms atelje i Grisslehamn? Kanske vitmålat för att huset ingår in någon enslinje?

(nu börjar åskan gå i Hedesunda, bäst att stänga av datorn)
 
Det är mycket

riktigt Albert Engströms atelje och båten är Eckerölinjens.

Byggnaden är vitmålad på sjösidan för att kunna fungera som sjömärke. Från landsidan är huset rödmålat. Tror inte att det är någon enslinje dock.

Alla som vill är välkomna med bilder men mer än 3 ej besvarade frågor åt gången kanske blir lite svårt att hålla isär.

Thure
 
Fin strand

Liknande stränder finns t ex på Järflotta söder om Nynäshamn och Ålö söder om Utö. Gissar på Ålö och Storsandsviken. Alternativt Nåttarö som också har en Storsandsvik.

Thure
 
Du får rätt för Nåttarö och Storsand.

Nu har jag dessvärre slut på stockholmsbilder, det är inte så ofta jag är där nuförtiden.
 
Öppet vatten till havs

är det på den här bilden från ett av de populära skridskostråken här i trakten.

Var är bilden tagen?

Thure
 

Bilagor

  • pic_22306.jpg
    pic_22306.jpg
    66 KB · Visningar: 1,055
"Inte vet jag, men här kommer en till!"

Nja, kunde inte låta bli att komplettera - det är inte samma märke tydligen...
b1e56cd5b4ca673667c442006d13f754.jpg
 
Jag chansar på att Thures senaste bild är tagen vid triangelpunkten på Söderö i Långviksskärs naturreservat.

N59.136290° E18.794054°
 
Det låter som en bra gissning. Jag kan tänka mig att jag har sett platsen, vet inte riktigt var - men Långviksskär låter som rätt härad.

Min bild är ju desto svårare för den som inte specifikt känner igen den lilla del av "märket" som syns. Bakgrunden grönskar och det är faktiskt en bra ledtråd...
 
Det finns två "Grönskär" i Stockholms skärgård:

N59.138983° E18.677144°
och
N59.278523° E19.025263°

Det är väl inte så enkelt att det är någon av dem?
 
Vad svarar man på en sån fråga?
Hm... Utan att ännu ha kollat koordinaterna, så måste jag be om ett svar om vilken av positionerna du tror att det är! Man kan ju inte bara gå efter namnet även om jag nu är så dum så jag nästan skriver svaret i klartext... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...