Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Backpackinglight har en artikel (tyvärr bakom betalvägg) där de under kontrollerade former efterliknat förhållanden under sommarturer. De kom fram till att om man kokar 2 liter vatten om dagen når man ett breakeven för ca 12 dagar. Då väger kök, behållare och bränsle ungefär lika för alkoholkök, toppmonterade gaskök och typ jetboil. De tyngre köken har då kommit ifatt på bättre bränsleeffektivitet.

Om man är ensam bör man göra av med betydligt mindre än 2 liter kokt vatten om dagen, så man behöver då vara ute ganska länge utan bränslepåfyllning innan det viktmässigt lönar sig med gaskök.
Sedan finns ju andra för och nackdelar.

I jämförelsen utgår man från lätta kök av resp typ, inga Trangia alltså, men det är ju ändå en rimlig utgångspunkt om man diskuterar hur man får lättaste kök+bränsle...

Edit; Man testade som skulle motsvara både förhållanden i bergen och i lågland sommartid och tog ett snitt. Råkade i hastigheten skriva att det motsvarade förhållanden i bergen först vilket bara var halva sanningen,
 
Senast ändrad:
Mycket intressant tråd!

...och bara en något förståndshandikappad bakåtsträvare sysslar ju med att elda rödsprit...



Intressant med en lite annan vinkel :).


Tack, då är vi nog på samma tåg [emoji2]

Är också jäkligt less på all "Hobbypropaganda" där åsikter tillåts bli "sanningar" som sedan ohejdat sprids.

Gasen hade klarat sig MYCKET bättre i jämförelsen om vi eldade INOMHUS då gaskartuschen är 21 gr varm.

Fast personligen föredrar jag T-Röd p.g.a. tystnaden samt det faktum att man vågar lämna uppkoket och förbereda lägret istället för att med panik i blick se hur pastasåsen rinner över & kladdar ner precis allt [emoji23][emoji23]



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@qy

Extremt intressant, då är det inte bara jag som sitter "och drömmer på kammaren", dessutom om kvicksilvret kryper ner under nollan blir fördelen mycket större för spritbrännaren, då kylan har mycket mindre effekt på resultat, åtminstone när man använder sig av 2-stegsprincipen med en förvärmning av brännaren.

Tack för din input!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Ska jag smälta snö tar jag med ett rent fotogenkök (T Arctic eller 111). Inte ett multifuel. /John
Dito!!! Vintertid finns det väl ingen förnuftig människa som går omkring med en ren campinggas-brännare (av vilken typ som helst) som sitt kokredskap?!? Och för ren storskalig snösmältning så är det ett Optimus 111 som gäller. Det äldre 111, för det är mycket vindtåligare än 111T...

Och om vi ska jämföra (vilket jag själv har gjort redan för några årtionden sedan) lika för lika så måste vi veta att förutsättningarna är lika - men jag ser bara att TS använt en GB74 och en spritbrännare, det framgår t.ex. inte vilket Trangiakök du använde. Suck...

När jag gjorde mina strikt praktiska prov så använde jag ett (Gunnar Finn original, till och med inköpt i Kiruna!) Trangia Arctic aka KAP Arctic (dvs en variant av T25:an) som sedan fick använda fyra olika brännare för provningarna:
Gunnars anpassning av Optimus 207-brännare till Trangia 25 (Statoil Blå fotogen + förvärmt med Tenol)
Trangia (Primus) GB74 (vanlig sån där ~30/70 campinggasol och ungefär halva vikten kvar)
Trangia spritbrännare MED vintertillsats (Tenol)
Trangia spritbrännare (Tenol)

Utomhus på altanen vintertid i Östhammar, dvs ungefär -5 till -10 grader (minns inte exakt gradtal) och i princip vindstilla. Startade med 1 L krankallt (~5-gradigt?) vatten i den stora aluminiumkastrullen (hade inte DuoSSAL på den tiden) och klockade tills termometern (som hängde ner mitt i vattenvolymen) passerade 98 grader Celsius - och startade med helt kalla brännare, bränslen etc. vid varje test. Allt stod ute över natten inför resp. prov så temperaturutjämning med omgivningen var säkrad...

KAP Arctic vann med ca minuten före GB74:an (som fungerade bäst förvärmd med gas och därefter matad med vätskeformig gas) och sedan väldigt nära efter: Trangiabrännaren med vintertillsats.
Spritbrännaren, utan monterad vintertillsats, spelade inte ens i samma liga som dom andra tre... Eftersom jag medvetet inte använde något lock (termometern hindrade detta) så är de enskilda tiderna ointressanta. Ingen förnuftig människa som skall värma vätska vintertid kör utan lock!

Har sedan dess aldrig någon annan lösning med mig vid vinterpicnicande: KAP Arctic med fotogen och spritförvärmning. (Och normalt en Trangiabrännare med vintertillsats nerpackad torr och tom som haverireserv, den kan använda förvärmningsspriten i nödfall...)
Sommartid: Då använder jag GB74:an med trefotsadaptern och ren butan i CP250 cassettebehållarna...
 
Vid kyla och hög luftfuktighet löser värmen först lugtfuktigheten, Det leder inte till kokning, Sorry T-röds älskare.

Gas omväntmonmterad fungerar hyfsat medan bensin och fotogen fungerarar till 100%,

go tur
 
KAP-köket är svårslaget vintertid!
Har haft mitt i ca 25 år och använder det flitigt under vinterhalvåret.
Det enda som jag har bytt under alla dessa år är spridarkoppar som förbrukas. Jag tror de gör dem tunnare nu för tiden, men spridarkoppar går ju fortfarande att få tag på.
 
Gas blir tyngre under sommaren enligt artikeln nedan.

https://adventuresinstoving.blogspot.se/2014/09/which-is-lighter-alcohol-or-gas_14.html

"So, in conclusion, with a conventional upright gas stove, gas can be lighter at the start of a trip, but alcohol is always lighter by the end of a backpacking trip. In terms of the average difference in weight throughout the trip, alcohol is almost always lighter. If you're looking to save weight, alcohol stoves are a pretty good bet".

Gas är snabbt och smidigt, å andra sidan brinner alkohol ljudlöst och kan för den som kommer över odenaturerad labsprit även användas som alkogel, sårrengörare och "nödproviant".
 
Senast ändrad:
Vindaloo, artikeln du hänvisar till gör följande sammanfattning på slutet:

Conclusion
So, in conclusion, with a conventional upright gas stove, gas can be lighter at the start of a trip, but alcohol is always lighter by the end of a backpacking trip. In terms of the average difference in weight throughout the trip, alcohol is almost always lighter. If you're looking to save weight, alcohol stoves are a pretty good bet.

I hope all these calculations are of some help to those looking to lighten up,

Edit: ser att du korrigerat.:)
 
Senast ändrad:
@Polar300

Du verkar vara en ganska väl insatt person i de flesta friluftsfrågor, så i vilka kastruller är 1 L vatten hanterbart för att göra ett test, endast 25:an.

Så varför denna överlägsna "Suck"?

Men jag är relativt övertygad att vi hade sett samma mönster om vi använt 27:an, håller du med?

28:an går bort då det inte är möjligt att använda GB74:an.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Vid kyla och hög luftfuktighet löser värmen först lugtfuktigheten, Det leder inte till kokning, Sorry T-röds älskare.



Gas omväntmonmterad fungerar hyfsat medan bensin och fotogen fungerarar till 100%,



go tur



Utveckla gärna!

Menar du att den uppnådda effekten på ca 1 kW tappar så mycket värme till luften att den inte förmår grytan att börja koka?

T-Rödsälskare? Det lät nästan lite Dirty, men låt gå för det, dock älskar jag alla kök!

Det jag har svårt för är den eviga klagosången på spritkök och samma avgudadyrkan för gas i samma mening som nästan varje nybörjare får höra VARJE gång.

För att kunna göra rimliga val behöver vi korrekt information.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Intressant tråd och kul med folk som tar sig tid att utföra lite praktiska tester!
Har själv kört på t-sprit hitintills men har nyligen köpt gasbrännare, dock ej testat ännu. Köket är trangia of course, allt annat kan slänga sig i väggen i min värld.

Anledningen till att jag ville testa gas var egentligen främst inte pga energiinnehållet utan mer att man slipper slabb och att det är lite bökigt att ändra från mer - mindre pådrag och sådär. Fast med rutin så är det ju inga problem. Fast smidigt med gasen där man kan vrida upp/ner lite som man vill utan att behöva plocka av kastrullen, ställa om ringen vilket brukar va lite trögt och sen på med det igen..

Annars funkar t-sprit riktig bra. MEN något jag är så satans trött på är det förbannade sotandet vilket är ett STORT minus och egentligen det jag helst vill slippa. Skulle vilja testa metanol dock och det vore skoj med lite tester på hur det står sig mot t röd och gas. Tror det kan ta något längre tid men inget som skulle störa mig, är jag ganska säker på. Och det bästa: sotfritt. Bara lite svårare att få tag på.

Annars gillar jqg enkelheten med sprit. Gillar egentligen inte tanken på att ha en tillkopplad gasbehållare med slang och såna grejer. Men det var främst sotningen jag tröttnat på.

Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...