Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas!

Hej!

Jag har fått för mig att jag vill ha en Haglöfs Skarja. Köpte nyss en på Tradera som skulle vara fin. Tyvärr var själva säcken väldigt inpyrd av cigarettlukt så trots tvätt i maskin kommer jag inte vilja använda den... Ramen är fin dock och kanske kan man rädda remmarna och höftbältet, men är mest sugen på att byta även dem... Allra helst vill jag ha en fin originalskarja :-/

Mina frågor är:
-Är Skarja ens något att sukta efter?

-Går det att hitta en fräsch Skarja tro? Får möjligen vara blekt etc, men inte "äcklig". Är det lönt att annonsera här på Utsidan t ex?

-Vad är det för gamla Haglöfssäckar som har tunn, svart rörram (stålram?) som man ofta ser på annons? Annan variant av Skarja? Skulle säcken från en sådan passa på min alu-ram?

-Om jag skulle utgå från min ram och byta remmar, bälte och själva säcken till nya delar (tex packsäck som säck), var kan jag hitta sådant? Några kul idéer?
 
Min flickvän hade samma problem när hon köpte sin ryggsäck.
Om du vill göra ett till försök, prova med yocoair pulver.
Vi gjorde det med perfekt resultat.
Finns även som spray och dyna.

Finns bla på clasohlson, Anticimex.
 
-Är Skarja ens något att sukta efter?

Det kan bara du svara på. Modellen har sålts sedan 70-talet så det borde finnas en del i hemmen. Jag lånade min fars i tonåren och använde den på några veckoturer. Pga av dåtidens otympliga sovsäckar och liggunderlag använde jag dubbla packpåsar vilket gjorde ryggsäcken topptung och svajig.
Jag tycker att moderna ryggsäckar är bekvämare att bära, men det är klart att Skarjans modulsystem gjorde packningen lättåtkomlig.
 
-Vad är det för gamla Haglöfssäckar som har tunn, svart rörram (stålram?) som man ofta ser på annons? Annan variant av Skarja? Skulle säcken från en sådan passa på min alu-ram?
Nej, den säcken passar inte din ram. Dom använder man för att få fram reparationstextilbitar...

Jag måste dubbelkolla
- men det är möjligt att jag har en rosa Skarjasäck liggande nånstans som du kan få om den är kvar...
PM:a mig så jag får din mejladress så kan jag höra av mig när jag vänt upp-och-ner på garaget.
/Odd
 
Tusen tack för all hjälp jag har fått!
Känner mig mycket bättre till mods nu än när jag stod ensam med "rökskarjan"...
Nu kommer det bli minst en originalskarja och ett par modifierade projektskarjor. Ska bli kul och kommer att räcka till nästan hela familjen :)))

Jag återkommer med bilder!
 
Kolla med något företag som brandsanerar. De borde nästan kunna lösa ditt problem med röklukten så att den blir överkommlig. De har ju förmodligen bättre saker än en tvättmaskin som de använder. 😃Försäkringsbolagen borde veta vilka som finns i din närhet kan jag tro.
/Kenneth
 
Om jag inte redan hade ett antal säckar med grönlandsram, den i mitten med fyrkantiga rör, skulle jag slå till på den. Otroligt bra ram och alaskasäck är skitbra! Finns dock i 2 (eller var det 3) olika längder. Odd vet mera! Han kommer snart in i tråden :)

Har aldrig provat plastramen till vänster, Coleman heter den. Lite sugen blir man ju :)
 
Jag är på väg att testa en Haglöfs Grönland också *harkel* då jag nästan fått en på köpet... Ramen är den stora med fyra stegar så jag är lite rädd att den är för lång i ryggen... Kan vara kul att klämma på den dock eftersom jag är prylnörd (ibland). Får ge bort den om ingen i familjen kan ha den. Inte så lätt att hitta den korta fyrstegade ramen väl? Den femstegade är tyngre men bör iaf kunna ha fler justeringsmöjligheter än den fyrastegade gissar jag? Man hänger om remmarna?
 
Haglöfs Grönland ... Får ge bort den om ingen i familjen kan ha den.
Ge inte bort den - använd den som materialdonator till en renovering av en gammal 'nylon'-Alaska i samma färg. Som jag gjorde med den blå, som till slut fick få ett helt eget modellnamn efter alla uppgraderingar och förbättringar.
Eller fäst din rosa Skarjasäck på Grönländarens ram - du är ytterst nära en rosa 'Alaska' då...

Inte så lätt att hitta den korta fyrstegade ramen väl? Den femstegade är tyngre men bör iaf kunna ha fler justeringsmöjligheter än den fyrastegade gissar jag? Man hänger om remmarna?
Nej, det är inte lätt att hitta den korta fyrstegade ramen: För det fanns aldrig någon kort fyrstegad (såvitt jag vet). Längdsplitten kom i och med införandet av den femstegade ramen...
Den korta 5-stegade är ~77cm och väger ~1150 gram, den 4-stegade är ~84 cm och väger ~1130 gram och slutligen den långa 5-stegade är ~87 cm och 1260 gram - så skillnaderna är inte precis himmelsvida...

[Den där Alaskan i annonsen är från 70-talet eller tidigare. Ju senare ju bättre - fram till strax efter millenieskiftet då dom krånglade till en massa på säckens lock mm - men bärsystemet blev bara bättre och bättre. Så det sista: "Y-flex" med höftbältet "Special" är bäst och bekvämast - men också klart överlägset tyngst.]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
snowdog skor: Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Fjällvandring 1
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
flygare69 Vindtätheten i Haglöfs LIM Ultimate??? Fjällvandring 4
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Topi Packtips av Haglöfs Alaska Fjällvandring 10
Obbe Haglöfs Ultra pro? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
Martin Gidlund Haglöfs Victor 50 eller Haglöfs Victor 50 Fjällvandring 3
haglöfs? Fjällvandring 2
markthenils Haglöfs kläder Fjällvandring 10
snurpen Haglöfs klimber Fjällvandring 1
Haglöfs eller inte? Fjällvandring 5
Ny produkt ifrån Haglöfs! Fjällvandring 4
McKinley vs Haglöfs - Hur stor skillnad i kvalitet ? Fjällvandring 4
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
kjpil Kantberget - vargtoppen - Skarja ? Fjällvandring 0
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
dajo81 Akka - Skarja Fjällvandring 22
fson Tielma-Skarja? Fjällvandring 2
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...