Krokar av märket

Jo, jag kör med samma koncept. Stora krokar bak och mindre fram. Men asså; det har inte hänt något på det här området på ca 100 år.

~Paul~
 
Det är en sak till jag undrar. Varför tillverkar man krokar i mjuk metallegering men samtidigt rostbenädig??? Det stämmer för fasen inte ihop. Så mycket kan jag när det gäller rfr stål.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Jo, jag kör med samma koncept. Stora krokar bak och mindre fram. Men asså; det har inte hänt något på det här området på ca 100 år.

~Paul~

Nej,jag kör med samma storlek fram och bak.De främre har dock kortare skaft och 2st fjäderringar för att elliminera risken att det kan bli en hävstångseffekt.


peter
 
dePaul; sa:
Jo, jag kör med samma koncept. Stora krokar bak och mindre fram. Men asså; det har inte hänt något på det här området på ca 100 år.
Jag läste nånstans att man skulle köra större krok fram och mindre bak, tvärtom alltså. Å andra sidan får jag rätt lite fisk...
Jag har svårt att kroka fisk så den sitter på Toby-draget. Just detta enda drag tycker jag är fantastiskt att locka fram öring på, men det är sällan den sitter ända in i håven. Konstruktiva förslag, förutom att slipa krokarna?
 
Strykarräven; sa:
Jag läste nånstans att man skulle köra större krok fram och mindre bak, tvärtom alltså. Å andra sidan får jag rätt lite fisk...
Jag har svårt att kroka fisk så den sitter på Toby-draget. Just detta enda drag tycker jag är fantastiskt att locka fram öring på, men det är sällan den sitter ända in i håven. Konstruktiva förslag, förutom att slipa krokarna?
Hm, intressant. Men det är en slavgöra att ta loss de främre krokarna. Man kommer inte riktigt åt med sina korvfingrar :)

När det gäller det andra temat. Har du försökt att först och främst byta till större krok och dessutom ha ett lekande mellan draget och kroken?

Jag kör också mycket med Toby. Jag anser att Toby på 28 g i Tigerstripe (gul/svart) är bland de bästa dragen för stor gädda. Tyvärr tillverkas de inte mer. Jag har aldrig tappat en enda gädda på den här Tobyn, dvs när jag använt "rätt" krok. Kanske haft tur ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Strykarräven; sa:
Jag har svårt att kroka fisk så den sitter på Toby-draget. Just detta enda drag tycker jag är fantastiskt att locka fram öring på, men det är sällan den sitter ända in i håven. Konstruktiva förslag, förutom att slipa krokarna?



När det gäller det andra temat. Har du försökt att först och främst byta till större krok och dessutom ha ett lekande mellan draget och kroken?



~Paul~

Det som ofta händer med just Toby-drag är att kroken hakar upp sig på den ena "bakvingen",så där håller jag med Paul,att en förlängare,antingen en extra ring eller lekande brukar lösa det.Men att byta till en större krok håller jag inte med om, snarare mndre.Öringar är inte speciellt storkäftade,dessutom skygga.Hmmm..Man kanske ska skjuta dom strandnära asen ;).Om du använder tafs kan en upphängare i form av en fluga vara det som utlöser ett hugg.Hjälper inte något av det här,byt till spinnare.


peter
 
dePaul; sa:
Har du försökt att först och främst byta till större krok och dessutom ha ett lekande mellan draget och kroken?...

...Jag har aldrig tappat en enda gädda på den här Tobyn, dvs när jag använt "rätt" krok.
Nja, det är ju lite skillnad på att kroka öring och gädda. Där jag fiskar (laisälven) är det rätt grunt, så jag kör 7 eller 10 grams Toby. Ofta tar öringen så våldsamt att Tobyn kastas ur vattnet med ett plask eller "pling". Misstänker att det beror på att draget har så lite motstånd i vattnet att öringen inte har något "mothåll" när den hugger.

Jag har försökt med en kort linstump mellan drag och krok, ingen skillnad. Ett lekande kan vara värt att testa (enkelt, ingen risk att det går av), bara det inte påverkar gången.
[Ändrat av Strykarräven 2005-08-30 kl 13:08]
 
ping; sa:
Det som ofta händer med just Toby-drag är att kroken hakar upp sig på den ena "bakvingen",så där håller jag med Paul,att en förlängare,antingen en extra ring eller lekande brukar lösa det.Men att byta till en större krok håller jag inte med om, snarare mndre.

Om du använder tafs kan en upphängare i form av en fluga vara det som utlöser ett hugg.Hjälper inte något av det här, byt till spinnare.
Intressant detta om upphakningen, som sagt ett argument för att flytta bak kroken. Stor eller liten krok, tja, måste nog testa båda (f*n att säsongen är slut för min del).
Fluga som upphängare brukar jag köra just till spinnare, men inte på Tobyn eftersom den går över så mycket vatten (=saker att fastna i) som man inte ser. Även om spinnare är mitt standardbete, så tror jag på Tobyn just för att den når så mycket längre.

Tack för tipsen!
 
Strykarräven; sa:
Tobyn just för att den når så mycket längre.

Tack för tipsen!
Ja, helt rätt. När det blåser mycket i Blekinge, så brukar jag sätta på just Tobyn på 28 g. Tyvärr är det så att det brukar hugga bäst just när det blåser ordentligt.

Jag är inte helt säker angående det där med storleken på munnen på öringen och att den inte skulle ta stora krokar.

Det här var min teori också fram till för några år sedan. Efter att ha missat öring på öring vi några fisketillfällen så har jag bytt till större krok och det vekar ha hjälpt. En grej till som jag brukar göra är att böja ut krokarna en aning så att även en naffsande fisk fastnar.

Men som sagt, vi har alla olika erfarenheter. En sak är säker, man kan inte ha för stor krok i samband med gäddfiske :) Tyvärr är det dock så att en för stor krok (ofta för tung) kan påverka gången på draget på ett negativt sätt och därför är man ändå begränsad till mindre krokar.

Det är p.g.a. av den här anledningen som jag startade den här tråden om krokarna. Det verkar nämligen som att Owner krokarna är både lätta, starka och i rejäla proportioner.

~Paul~
 
Ytterligare.

Om det är som du säger,våldsamma hugg där den spottar ut draget,kan det bero på att den inte hugger bakifrån,utan kommer från sidan.Då kan en liten enkel-krok i främre ringen hjälpa,sätt den så att den kommer på "insidan",stör inte gången nämnvärt.För att locka fisken att hugga bakifrån kan du pröva att binda lite garn eller glitter på kroken,eller göra ett "öga" av lite färgad epoxy.Prova även Wipp-spinnare, långkastande även i de vikter du skriver om.

Paul,det är inte vikten i krokarna som gör att gången blir hämmad,det är vattenmotståndet.


peter
[Ändrat av ping 2005-08-30 kl 13:54]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ommadawn Böja krokar ? Fiske 5
storfiskarn? Hullingfria krokar? Fiske 7
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.