Gå Abisko-Singi V.24

Hej på er!

Ny medlem, första inlägget. Får tacka för extremt bra info, har "tjuvläst" diverse nu ett tag och tänkte att det är dags :)

Läst några trådar om andra som inte har någon större erfarenhet av fjällvandring sen tidigare som kommer att bege sig ut efter midsommar. Jag har planerat lite annorlunda och hoppas på få input från er med erfarenhet.

Jag tänkte ta tåget så jag är framme i Abisko den 8 juni och påbörja min vandring till Singi och därefter till Kebnekaise, jag har ingen stress att komma fram snabbast utan kommer att vara försiktig och försöka njuta av naturen så mycket jag kan.

Jag kommer att göra det här själv och tälta, jag är 27 år och jag har tränat en del och har en bra fysik men saknar erfarenhet av något liknande sen tidigare (förutom teoretiska kunskaper, derp). Så jag vill stämma av innan jag spikar tågbiljetten. Utrustning håller jag på att fixa nu och förstår att det kommer finnas mycket snö, att det kommer att vara blött och att jag förmodligen kommer att vara (inte helt själv) men nästan. Det är ok, men om ni tycker att det är en halvbra idé så kanske jag måste skjuta upp på det. Jag vill dock göra det snart och den veckan jag fyller år.

Min tanke är att jag påbörjar vandringen den 8-9 juni och anländer till Kebnekaise den 14-15 juni, när bussarna börjar trafikera. Och därefter försöka ta mig upp på berget och sedan åka hem. Eftersom jag är själv så kan jag såklart inte räkna med att jag kommer upp (beroende på väder) det känns inte helt 100% säkert att knata upp själv utan tidigare erfarenhet heller, så det är just nu bara en bonus.

Alla tips och hjälp välkomnas stort.

Trevlig kväll!
 
Välkommen hit!

Du verkar ha gjort ganska mycket research innan, bra! Det största problemet är ju som du själv nämnt: snöläget. Du kan ha tur, vilket innebär att det i princip bara är tjäktjapasset som vållar större problem. I värsta fall ligger det mycket snö kvar på lägre höjd, vilket hör till det normala så pass tidigt. Att pulsa genom snön kan vara ett rent helvete och är det för mycket snö kvar så blir det antagligen mycket frustration, för att inte tala om hur långsamt det kan gå att ta sig fram utan snöskor.

Det är helt klart ett säkrare kort att boka en senare biljett, så som första tur skulle jag nog rekommendera det. I jämförelse mot trafiken senare under sommaren så kommer det var betydligt ödsligare, men helt ensam på leden lär du nog inte vara.
 
Låter bra de du kommit fram till👌

Gick den biten själv med 20 kg packning och utan tidigare erfarenheter, dock var de i slutet av juli 2013!
De jag lärde mig var att man klarar de man vill klara men sen är de mkt hur man är som person som avgör de hela!
 
Tänkt gå samma....men avvaktar

Hejsan,

Lustigt nog har jag och familjen tänkt gå samma tur och grundplanen är att starta tisdagen den 9:e.....så vem vet vi kanske träffar på varandra om planen håller :)

Men vi har valt att avvakta biljettköp ett tag till. Kommer nog att vänta fram till åtminstone Kristihimmelsfärdhelgen innan vi bestämmer oss. Vårat bekymmer är att vi vill vara där exakt i det lilla tidsspannet mellan det börjar vara "möjligt" att ta sig fram och innan myggen dyker upp. Anledningen är att vi har en liten 6-månaders grabb med oss och stora mängder med mygg, för att inte tala om knott, känns mycket svårt att hantera.

Det är, som du kanske vet, ovanligt mycket snö i Lapplandsfjällen den här vintern och kollar man prognoserna på SMHI (http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2669374) ser det inte ut att bli något blidväder de närmaste 10 dagarna. Om den prognosen skulle stämma kommer det alltså vara över 2 meter med snö uppe på kalfjället en vecka in i Maj. Om detta skulle visa sig stämma kommer vi troligtvis senarelägga vår tur.

/ Stefan
 
Välkommen hit!

Du verkar ha gjort ganska mycket research innan, bra! Det största problemet är ju som du själv nämnt: snöläget. Du kan ha tur, vilket innebär att det i princip bara är tjäktjapasset som vållar större problem. I värsta fall ligger det mycket snö kvar på lägre höjd, vilket hör till det normala så pass tidigt. Att pulsa genom snön kan vara ett rent helvete och är det för mycket snö kvar så blir det antagligen mycket frustration, för att inte tala om hur långsamt det kan gå att ta sig fram utan snöskor.

Det är helt klart ett säkrare kort att boka en senare biljett, så som första tur skulle jag nog rekommendera det. I jämförelse mot trafiken senare under sommaren så kommer det var betydligt ödsligare, men helt ensam på leden lär du nog inte vara.

Tack! :) ursäkta sent svar, varit mycket på jobbet och en del planerande. Jag har köpt tågbiljett och åker den 7 juni, räknar med ca 8-10 dagar. Även inhandlat jacka + ställ och lite annat smått och gott. Så nu är det bara att gilla läget och kötta!
 
Låter bra de du kommit fram till👌

Gick den biten själv med 20 kg packning och utan tidigare erfarenheter, dock var de i slutet av juli 2013!
De jag lärde mig var att man klarar de man vill klara men sen är de mkt hur man är som person som avgör de hela!

Skönt att höra! vilken storlek på ryggsäck använde du då? Jag har ju ingen tidigare erfarenhet men jag är ganska envis och har förhoppningsvis tillräckligt bra utrustning för att klara regn+vind men vandringen kommer garanterat att kännas som en dum idé ibland! :)
 
Hejsan,

Lustigt nog har jag och familjen tänkt gå samma tur och grundplanen är att starta tisdagen den 9:e.....så vem vet vi kanske träffar på varandra om planen håller :)

Men vi har valt att avvakta biljettköp ett tag till. Kommer nog att vänta fram till åtminstone Kristihimmelsfärdhelgen innan vi bestämmer oss. Vårat bekymmer är att vi vill vara där exakt i det lilla tidsspannet mellan det börjar vara "möjligt" att ta sig fram och innan myggen dyker upp. Anledningen är att vi har en liten 6-månaders grabb med oss och stora mängder med mygg, för att inte tala om knott, känns mycket svårt att hantera.

Det är, som du kanske vet, ovanligt mycket snö i Lapplandsfjällen den här vintern och kollar man prognoserna på SMHI (http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2669374) ser det inte ut att bli något blidväder de närmaste 10 dagarna. Om den prognosen skulle stämma kommer det alltså vara över 2 meter med snö uppe på kalfjället en vecka in i Maj. Om detta skulle visa sig stämma kommer vi troligtvis senarelägga vår tur.

/ Stefan

Häftigt! Det är ingen omöjlighet. Biljetten är nu inhandlad, påbörjar vandringen den 8e juni. Det lutade ett tag åt att vänta ytterligare 2 veckor men det är som du skrev, skönt att slippa myggen. Måste bara hitta en bra ryggsäck nu så jag kan packa ner mat för 8-10 dgr så jag klarar mig bra.

Jag antar att du har en del erfarenhet sen tidigare? Ett spännande äventyr att ta med familjen, en utmaning med en liten kanske :) du går gärna säga till hur ni gör. Tack för prognosen, är inne och kollar varje dag nu.

Allt gott /Linus
 
Var i området förra veckan och det är mycket riktigt ovanligt fint snöläge i år/vår.

Mycket kan ändras på en månad. Du kan förstås ändra rutten t ex gå via Alesjaure-Vistas-Nallo i stället eller göra rundtur Via Nikkaluokta-Vistas-Nallo-Sälka etc. Men det kan vara bra att veta att bussen till Nikkaluokta börjar först 15/6. http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_92_3.pdf

Börja i Vakotavare är också ett alternativ men bussen till Ritsem börjar gå först 13 juni. http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_93_3.pdf

Thure
 
Kolla efter silverparaplyet :)

Häftigt! Det är ingen omöjlighet. Biljetten är nu inhandlad, påbörjar vandringen den 8e juni. Det lutade ett tag åt att vänta ytterligare 2 veckor men det är som du skrev, skönt att slippa myggen. Måste bara hitta en bra ryggsäck nu så jag kan packa ner mat för 8-10 dgr så jag klarar mig bra.

Jag antar att du har en del erfarenhet sen tidigare? Ett spännande äventyr att ta med familjen, en utmaning med en liten kanske :) du går gärna säga till hur ni gör. Tack för prognosen, är inne och kollar varje dag nu.

Allt gott /Linus

Hejsan,

Jo man har väl fått ihop en 700-800 dagar på tur genom åren så vi upplever det väl i grund och botten inte som så där väldigt äventyrligt. Dock finns det ju definitiva nu-får-vi-kasta-in-handuken (eller vända) scenarier, som mycket mygg eller svåra vad. Just det senare är väl tillsammans med rutten snö det som är mest sannolikt om man är ute i början av Juni. Men om vi antar att även vi kommer väg som tänkt så kommer du lättast känna igen oss genom att vi har med oss ett stort silverfärgat vandringsparaply för att skydda lillgrabben från sol och regn :)

Om man vill ha extra bra koll på snöläget där uppe så finns det ett gäng webb-kameror som kan vara värda att kika på:

http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/index.php
http://www.webbkameror.se/skidkameror/abisko/index.php
http://www.webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/index.php

....fortfarande "ganska" mycket vinter där uppe....

Jo en bra och bekväm ryggsäck gör all vandring mycket trevligare. Grundtipset är att pröva, pröva och pröva (lättast om man bor i Stockholm, Göteborg eller liknande där det finns många bra butiker...). En ryggsäck måste sitta bra på ryggen för att vara bekväm. Själv kommer jag ha min Klättermusen Mjölner den här gången.

/ Stefan
 
Var i området förra veckan och det är mycket riktigt ovanligt fint snöläge i år/vår.

Mycket kan ändras på en månad. Du kan förstås ändra rutten t ex gå via Alesjaure-Vistas-Nallo i stället eller göra rundtur Via Nikkaluokta-Vistas-Nallo-Sälka etc. Men det kan vara bra att veta att bussen till Nikkaluokta börjar först 15/6. http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_92_3.pdf

Börja i Vakotavare är också ett alternativ men bussen till Ritsem börjar gå först 13 juni. http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_93_3.pdf

Thure

Tack för tipset. Jag är lite inne på att vandra via Vistas & Nallo och sedan ner till Sälka & singi. Alltså att inte gå Tjäktjapasset..Det är samma avstånd. Vad tror du? Finns det någon fördel med det?

Jajamän, tack. Jag hoppas kunna åka hem den 15-16 juni när bussarna är i trafik.
 
Hejsan,

Jo man har väl fått ihop en 700-800 dagar på tur genom åren så vi upplever det väl i grund och botten inte som så där väldigt äventyrligt. Dock finns det ju definitiva nu-får-vi-kasta-in-handuken (eller vända) scenarier, som mycket mygg eller svåra vad. Just det senare är väl tillsammans med rutten snö det som är mest sannolikt om man är ute i början av Juni. Men om vi antar att även vi kommer väg som tänkt så kommer du lättast känna igen oss genom att vi har med oss ett stort silverfärgat vandringsparaply för att skydda lillgrabben från sol och regn :)

Om man vill ha extra bra koll på snöläget där uppe så finns det ett gäng webb-kameror som kan vara värda att kika på:

http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/index.php
http://www.webbkameror.se/skidkameror/abisko/index.php
http://www.webbkameror.se/skidkameror/bjorkliden/index.php

....fortfarande "ganska" mycket vinter där uppe....

Jo en bra och bekväm ryggsäck gör all vandring mycket trevligare. Grundtipset är att pröva, pröva och pröva (lättast om man bor i Stockholm, Göteborg eller liknande där det finns många bra butiker...). En ryggsäck måste sitta bra på ryggen för att vara bekväm. Själv kommer jag ha min Klättermusen Mjölner den här gången.

/ Stefan

Hej Stefan, Det är många timmar! I alla fall om man jämför med mig :)

Jag ska hålla utkik! Jag är nog ganska lätt att identifiera även på längre avstånd - en halvt förvirrad stockholmare hehe.

Bra ryggsäck! Dock en prisnivå över det jag har tänkt. Men får jag blodad tand är Klättermusen Mjölne ett alternativ.

Tack för länkarna!
 
Köpa beganat kanske?

Hej igen,

Vägen över Vistas + genom Stour Reiddavagge är kanonfin. Vistas är enligt mig en av landets absolut vackraste platser och med lite tur är du där när björken börjar få blad :)

Angående ryggsäck. Ett alternativ om man vill hålla ner priset, men ändå få en lite vassare modell är ju att köpa en begagnad, t.ex på prylmarknaden här på utsidan. Finns t.ex en Mjölner till salu http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=64509 och även en Bergans Alpinist http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=64645. Bägge är fantastiska säckar!

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.