Säkerhetstänk vinter

Nu är ju stugorna en viss säkerhet. Största skillnaden för mig med soloturer är utsattheten. Man får absolut inte skada sig. Inte heller bli av med utrustning. Hade alltid med mig två kök eller i alla fall en plåtburk som enkel värmekälla. Val av tältplats är också viktigt. Brukar ta en högre men inte vindexponerad plats för att undvika kallrasrisken. En natt vid öppet vatten kan kännas tio gånger kallare. Det är också viktigt att öva navigation. Jag gjorde det genom att åka i mörker på en mosse. En fyrkant med fyra högersvängar. Sista högersvängen görs lite för tvär så att man inte missar sin startpunkt. Om fyrkantens sida är två kilometer har man lyckats bra om man är 100m från startpunkten när man kommer runt. Det är en bra övning och det får gärna blåsa när den görs. Gjorde den innan jag var ute kring Rödkallen och när det blir så dålig sikt att man bara ser skidspetsarna är man glad för färdigheten.
 
Nu är ju stugorna en viss säkerhet. Största skillnaden för mig med soloturer är utsattheten. Man får absolut inte skada sig. Inte heller bli av med utrustning. Hade alltid med mig två kök eller i alla fall en plåtburk som enkel värmekälla. Val av tältplats är också viktigt. Brukar ta en högre men inte vindexponerad plats för att undvika kallrasrisken. En natt vid öppet vatten kan kännas tio gånger kallare. Det är också viktigt att öva navigation. Jag gjorde det genom att åka i mörker på en mosse. En fyrkant med fyra högersvängar. Sista högersvängen görs lite för tvär så att man inte missar sin startpunkt. Om fyrkantens sida är två kilometer har man lyckats bra om man är 100m från startpunkten när man kommer runt. Det är en bra övning och det får gärna blåsa när den görs. Gjorde den innan jag var ute kring Rödkallen och när det blir så dålig sikt att man bara ser skidspetsarna är man glad för färdigheten.


Två kök kommer jag att har med. ag kommer alltid bygga vindmur oavsett väder. Angående navigation-träningen. Hur gick den till mer exakt ? Hade du kompass ? Hur mätte du avstånden ? Räknade du stavnedslag kanske ? Det låter som en väldigt bra ide med att träna navigation. Jag brukar skida några gånger i veckan i mörker med en pannlampa på huvudet, men brukar då följa skogs/åker kanterna.
 
Slås av en liten fundering när jag läser den här tråden. Hur (o)vanligt är det egentligen att någorlunda väl förberedda personer stryker med längs en led på vinterfjället? Kan bara komma på Anaris-olyckan, men den var ju ett tag sedan och man kan kanske fundera på hur pass väl förberedda dom var.

Jag menar naturligtvis inte att man bör ta lättvindigt på säkerhetstänket eller att det kan bli rejält tråkigt utan att man för den delen går åt, utan bara att risker bör ställas i proportion till varandra. Hur många omkommer under bilresan till fjällen t ex?
 
Nu har jag varit ute och skidat med pulkan 5 gånger, mest för att känna på samt lära mig att packa den rätt. Jag vill inte hålla på att leta efter någon viktig utrustning på fjället i kyla eller stark vind. Var sak måste få ha sin självklara plats.
I fredags provade jag även på en natt i tält. Någon kyla var det inte att tala om direkt, det blev som kallast -5 grader. Men jag fick prova på att smälta snö, laga mat. Prova slå upp tältet i djup snö med mina hemgjorda snötältpinnar, som jag verkligen måste måla i någon stark färg, då de var svåra att se i snön.
 

Bilagor

  • tält natt.jpg
    tält natt.jpg
    21.6 KB · Visningar: 457
Mina handskar dagen efter var väldigt stelna och frusna.
Men det fungerade väldigt bra att torka dom samtidigt som jag smälte snö på morgonen. Locket blir väldigt varmt. Förövrigt har jag nu också införskaffat ett bensinkök (Primus Omnilite ti) som jag med hjälp av en adapter fått ner i mitt Trangia. Det känns tryggare med ett bensinkök.
Men jag kommer alltså att kunna torka/värma strumpor vantar samtidigt som jag smälter snö. Skulle det inte behövas kan jag ju utnyttja värmen i locket för att ställa ännu en kastrull på och smälta ytterligare snö. Det borde ju vara väldigt bränslesnålt ? Hur brukar ni göra ?
 

Bilagor

  • hanske.jpg
    hanske.jpg
    32.2 KB · Visningar: 428
  • torkning.jpg
    torkning.jpg
    27.9 KB · Visningar: 436
Låter härligt och jag bli lite avis på pulkatur :)

Jag brukar ha ett snöre på markpinnarna. En vanlig ögla där jag först trä igenom tältsnöret och drar upp en bit och sedan spetsen på markpinnen igenom öglan på tältsnöret. Då sitter markpinnen fast i tältsnöret utan att man behöver håller på med att knyta och man kan inte tappa de mera. Det sköna bli då även att man slipper gräva fram markpinnen utan kan bara dra ut den med snöret. Det hela funkar bara med "vanliga" markpinnar inte med snöpinnar men även där är det skönt om man fästa snöpinnen mot tältlinan med ett extra snöre tex via en liten karabinkrok så man även där slipper att knyta osv.
 
Packning av tält och pulka.
Jag drog bara ut tältstängerna halvvägs och vek in över duken, sedan rullade jag ihop tältet som en korv ovanpå allt, o och säkrade det i en karbinhake i pulkan. Det skall jag ha som vana ifall det skulle bli oväder när jag skall slå upp tältet. Jag är kanonnöjd med pulkan och alla dess finurliga lösningar, och tycker verkligen jag börjar få ihop ett bra system över var jag packar allt. Lite tilltugg + vatten och termosarna hamnar innanför rullstängningen lättåtkomligt i fram. Förstärkningskläderna i bak. Spaden i remmarna som är fastsydda på pulkan.
 

Bilagor

  • Pulkapackning.jpg
    Pulkapackning.jpg
    32.6 KB · Visningar: 435
Navigation: Körde på natten i mörker. Jag fick bara starta pannlampan vid kontroll av kompassriktningen som syftas mot skidans kant. Har man tendens att dra åt ett håll får man kompensera en aning. På något sätt känner jag hur långt jag åkt. Vet inte hur. Räkna kan ju vara bra annars.

Vad fan... det där är ju min pulka ;) hoppas du vet att draget sitter uppochner i bilden. Det är praktiskt att ha det så men ska du dra långt på is och där det glider bra ska det vara åt andra hållet. Om spaden är vass kommer den äta upp tyget om du vänder den med eggen neråt.

Det är allmänt vedertaget att smälta snö på locket. Ha alltid locket på. Att ställa grytan utan lock mellan är inte så gott då det hamnar sot i det du ska förtära.

När det gäller säkerhet har jag varit med om skarpt läge en gång då jag var på åtta kilometer dagstur i Hornsjö utan säkerhetsutrustning. Fyra kilometer hem var ett rent helvete. Känner många som har fått gräva ner sig. Så man kan väl säga att det är en liten men potentiell risk. Kör man solo är man mer utsatt.
 
Navigation: Körde på natten i mörker. Jag fick bara starta pannlampan vid kontroll av kompassriktningen som syftas mot skidans kant. Har man tendens att dra åt ett håll får man kompensera en aning. På något sätt känner jag hur långt jag åkt. Vet inte hur. Räkna kan ju vara bra annars.

Vad fan... det där är ju min pulka ;) hoppas du vet att draget sitter uppochner i bilden. Det är praktiskt att ha det så men ska du dra långt på is och där det glider bra ska det vara åt andra hållet. Om spaden är vass kommer den äta upp tyget om du vänder den med eggen neråt.

Det är allmänt vedertaget att smälta snö på locket. Ha alltid locket på. Att ställa grytan utan lock mellan är inte så gott då det hamnar sot i det du ska förtära.

När det gäller säkerhet har jag varit med om skarpt läge en gång då jag var på åtta kilometer dagstur i Hornsjö utan säkerhetsutrustning. Fyra kilometer hem var ett rent helvete. Känner många som har fått gräva ner sig. Så man kan väl säga att det är en liten men potentiell risk. Kör man solo är man mer utsatt.

Tackar för tipsen, då skall jag vända på draget. Att det blev som det blev var för att det gick att fälla draget över pulkan när det var monterat så. Spaden skall jag också vända utåt, tänkte inte på nötningsrisken. Jag är supernöjd med pulkan, verkligen lätt att komma åt allting.

Apropå säkerheten så ska jag kanske få låna en nödsändare av en kompis (http://www.inreachdelorme.com/)
Det kommer nog lugna både mig och min fru en hel del :)

Jag börjar bli riktigt laddad nu.
Till snösmältningen gick det åt ca 1,5 dl bensin tot. Jag smälte ca 1,7 liter på kvällen och likaså på morgonen. Alltså 1,5 dl bensin för att smälta snö till 3,2-3,4 liter vatten. Jag antar efter lite googlande att det är ganska normal förbrukning. Frukosten lagade jag på termosvatten från kvällen innan.
 
Antar att du vet att det sparar en del bränsle att he i lite vatten i botten när man smälter snö. Eller att sätta snösmältningsgrytan på locket så får man startkapital. Det finns ibland rinnande vatten i fjällen men räkna inte med det. Tål att nämnas igen. Vi skrev ju en snösmältningstråd här på forumet men det är nog tio år sedan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...