Pirtimesjokk

Kvoterat

Vad jag vet så är stora delar av Pirtimes kvoterat numera, efter Vildmark gjorde sitt tv-repotage där.


Prova dock längre ner, där älven byter namn till Vittangi-älven. Riktigt bra harrfiske, men inte så mkt folk.
 
Dit ska vi!

Tack för ditt svar Josef.
Det var när vi tittade på en rulle med gamla Vildmark Special som vi utbrast; DIT SKA VI.
Postade ansökan till länstyrelsen i går...
Om man nu skulle få godk. av Länstyrelsen, har du någon erfarenhet av fisket där? Är det snårigt längs ån? Hur är det med tältplatser? e.t.c.
Det är säkert som du antyder lika bra efter Vittangijärvi, men vi är liksom fixerade vid pirtimysjokk.
 
Lycka till

Tja, det var några år sedan jag var där. Men det är som en normal norrlands-jokk. Bitvis risigt efter stränderna, så det är bra att kunna rollkasta. En del partier är det sankt med myrpartier och då väldigt mycket mygg.

Oom ni ska flyga in så tror jag säkert att flygbolaget kan tipsa om en bra tält-plats. Annars så hittar ni det säkert.

En varning dock, efter tv-repotaget där, så har jag hört att det ska ha blivit lite skräpit, slitet oh hårdfiskat. Men det är väl kanske just därför de kvoterat...

Ett flugtips, som funkat bra när jag varit där, är en deep purple, fiskad både torrt och under ytan.

Lycka till med din ansökan, det är fru fortuna som får avgöra...
 
Re: Lycka till

Usse; sa:
Oom ni ska flyga in så tror jag säkert att flygbolaget kan tipsa om en bra tält-plats. Annars så hittar ni det säkert.

En varning dock, efter tv-repotaget där, så har jag hört att det ska ha blivit lite skräpit, slitet oh hårdfiskat. Men det är väl kanske just därför de kvoterat...

Låter du flygarna bestämma hamnar du där alla andra varit. Välj ut en fin sjö eller jokk på kartan istället å be dom flyga er dit. Hur många tror du inte sa precis som du efter att ha sett avsnittet om Pirtiemesjokk?
 
Jo Tack!

Efter lite research så har vi gjort precis som du säger. Självklart är det så!
Tack för tipset i alla fall.
/Morgan
 
Re: Re: Lycka till

Låter du flygarna bestämma hamnar du där alla andra varit. Välj ut en fin sjö eller jokk på kartan istället å be dom flyga er dit. Hur många tror du inte sa precis som du efter att ha sett avsnittet om Pirtiemesjokk?

Vad jag menade med det där är naturligtvis inte att ni inte ska åka dit för att det är skräpigt eller för att ni riskerar att träffa andra fiskare. Jag menar naturligtvis att ni inte ska åka dit eftersom jokken förmodligen behöver vila och återhämta sig lite efter tv-inslaget. Vi vill ju alla att den ska hålla fisk i fortsättningen också, eller hur?
 
Visst, visst. Jag köper hela fiskevårdstänkandet. Det är förmodligen därför jokken har blivit kvoterad. Detta är nog det enda sättet att låta en jokk återhämta sig.
Men ska jag åka så långt för att fiska, så vill i alla fall inte jag komma fram till någon överbefolkad och skräpig plats. Den anledningen att styra kosan någon annan stans räcker för mig. Om jag sedan får reda på att fisket har blivit sämre så är saken biff och jokken får återhämta sig...om än lite försent.

Vad jag vill komma till är;
Det måste styras bättre centralt. Att kvotera i rätt tid är kanske svårt men hua, vad viktigt. Jag förstår hur du tänker och jag är med på det, men du vet vad lätt det blir att folk(jag?!) åker till ställen som dom "har hört ska vara bra".

Önskar "tight lines" i sommar.

/Morgan
 
Medhåll!

Ville bara uttrycka mitt medhåll till Morgan.
Det kommer alltid att finnas jokkar som är mer mytomspunna och kanske upphausade än andra. Det vore befängt att tro att gemene man skulle välja något annat alternativ än det "upphausade" vattnet av den anledningen att personen i fråga vill skona vattnet mot utfiskning.
Jag har fiskat i trakterna runt Kiruna i många år, så jag har kanske lite lättare att hitta smultronställena, men jag förstår folk som åker långväga och investerar tusenlappar i en upplevelse. Vad gör man? Jo man frågar flygbolaget som flyger ut en (som säker vill ha en nöjd, återvändande kund) eller går på den literatur som finns tillgänglig.
Således fiskas de "bästa" jokkarna i först.
Om det gick att övertyga folk om att det inte spelar så stor roll om man får "10p. fiske" eller "9,5p.fiske", så vore problemet löst. Själv är jag nog inte så lättövertygad när jag far söderut för att fiska Havsöring...

Ingemar
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...