Vågar jag vandra under Älgjakten?

Ärligt talat tror jag att de som har störst chans att se om en jägare borde skiljas från sina vapen är jaktlagskamraterna.
Och det är inte många som har kurage nog att säga ifrån, när det gäller kompisar.

Handen på hjärtat, ni som jagar: Har ni aldrig sett skott avfyras i ett läge där skytten borde låtit bli? Har aldrig en jaktkamrat bommat? (en bom är väl ett ovedersägligt bevis på att just det skottet inte borde avlossats)

Har det någonsin blivit mer än en rolig historia av detta? ("Höhö, är Karlsson med, ja då är det bäst att ha hjälm, höhö")
 
Aimpoint är inget vapen, det är ett smidigt och lätt sikte som man har på ett vapen för att träffa det man vill träffa. Problemet är alltså att det är batteridrivet, inte tillräckligt "hardcore" för att platsa på Utsidan, eller?
Den finns tyvärr inte med inbyggd bågdrill.

Det var visserligen PAF som ville backa tiden till "prejägarexamen" men det var Du som kom till hans försvar. Min erfarenhet av att lära mig jakt är att jag tog jägarexamen. Sedan dess har jag försökt lära mig jakt och bli jägare. Det är väl så inom de flesta områden, man går en grundutbildning sedan kommer erfarenhet och rutin med tiden. Om man är motiverad och vill lära sig vill säga.

Nog för att jag alltid varit plugghäst, men till och med jag hade svårt att hålla studiemotivationen uppe när svaren serverades på silverfat utan större krav på motprestation.
Öhrnell, borde inte studiemotivationen kommit före examinationen, då hade du inte behövt få svaren på "silverfat". Det var synd att du råkade få en provledare som kände sympati för dig och inte genomskådade din dåliga "studiemotivation" .

Det verkar som om flera är av den åsikten att provet på jägarexamen borde sålla ut sådana som inte är lämpliga att få hålla i ett vapen. Beskriv gärna hur ett sånt test kan se ut, det borde gå att omvandla till körkortsprovet så vi kan sålla bort rattfyllerister, fortkörare och andra idioter från vägarna. Det borde kunna adapteras för att sålla bort väktare med våldstendenser och militärer som har ett dolt intresse av bondage också, marknaden är enorm.
 
Det verkar som om flera är av den åsikten att provet på jägarexamen borde sålla ut sådana som inte är lämpliga att få hålla i ett vapen. Beskriv gärna hur ett sånt test kan se ut, det borde gå att omvandla till körkortsprovet så vi kan sålla bort rattfyllerister, fortkörare och andra idioter från vägarna. Det borde kunna adapteras för att sålla bort väktare med våldstendenser och militärer som har ett dolt intresse av bondage också, marknaden är enorm.

jag håller med, marknaden är enorm!! inte nog med att ett fåtal människor får rätt till handeldvapen dom flesta medborgarna har rätt till 2tons stålvapen med en mångdubbel anslagsenergi mot ett handeldvapen, till skillnad från jägarna så får bilisterna föra fram sina vapen mitt i stan bland fotgängare, barn och husdjur..

angående snabbkurserna i jägarexamen: det förväntas att man själv studerat materialet INNAN man går intensivkursen, precis samma fenomen som för körkort..
 
Jag tycker att ni snurrar rejält och vet inte riktigt vart ni vill komma...

"Jägerexamen", heter egentligen Jägarskolan, är inte och har aldrig varit tänkt som någon högskoleutbildning som skall hindra mindre lämpliga från att jaga. Den är att jämföra med ett "grönt kort" som ger kunskap om de mest grundläggande saker som rör de jaktformer som en svensk jägare kan komma att utöva. Att ha tagit jägarexamen innebär inte att du är utbildad jägare. Det innebär att du har de grundläggande kunskaper som är ett av kraven för att kunna beviljas jaktlicens på skjutvapen.

Andra krav för att få anskaffa, och behålla, skjutvapen är beslutat av regeringen, reglerat av Rikspolisstyrelsen och kontrolleras av den lokala polismyndigheten. Här har varken Jägareförbundet eller någon annan något att säga till om.

Att en del här verkar vara rädda för att andra människor får inneha vapen är synd men det verkar mer vara rädsla för något okänt än något upplevt.
Gå till en skjutbana. Prata med jägarna. Be att få provskjuta. Berätta hur du känner så kanske du får en annorlunda syn på saken.
 
haha man riktigt kände den patroniserande klappen på huvudet patrik. Men ditt svar visar nog att du vill babbla och framhålla dig själv som "rätt duktig" mer än att hålla en saklig diskussion.

så eftersom jag inte verkar ha en aning om någonting kan du väl redovisa hur man blir omdömesgill jägare och duktig skytt på 3 dagar eller 6 månader, för det är väl ingen skillnad på resultatet antar jag eftersom det sker en examination. Jag tycker nog att de praktiska proven är under all kritik, eftersom de har så lite att göra med en verklig situation där det ställs helt andra krav.

att sedan påstå att skjutgalen likställs med duktig skytt och att det i sin tur tyder på att man är relativt omdömeslös är ett klumpigt uttalande som bara visar på okunskap.

Hur kommer det sig t.ex. att nyutbildade "jägare" glömmer göra patron ur vid förflyttning. Att omdömeslösa skyttar skjuter utanför sina skjutsektorer osv. Finns ett antal exempel där olyckor har skett pga. av handhavandefel och visst lär man sig rätt i teorin fast det ser man ju inte i skogen. Att bli skjuten av sitt eget vapen pga hunden när man sitter och fikar eller skjuten av sitt eget vapen när det läggs in i bilen efter jakt är bara två exempel.

Alla skott som leder till skadskjutning och som leder till eftersök är misslyckade och omdömeslösa skott, det har ingen betydelse om man senare under eftersök lyckas avliva viltet.

Bara skottstatistiken på björn är ju rätt skrämmande, det är ju inte konstigt att det finns björn som beter sig konstigt och mer än normal aggressivt.

SÅ eftersom jag inte har förstått, förklara gärna hur det egentligen är så att jag inser att jag har fel :)
 
Öhrnell, borde inte studiemotivationen kommit före examinationen, då hade du inte behövt få svaren på "silverfat". Det var synd att du råkade få en provledare som kände sympati för dig och inte genomskådade din dåliga "studiemotivation" .

.

Jag hade klarat mig utan att få svaren av någon annan. Examinationstillfället var ungefär likadant som våra tidigare lektioner. Jag bad inte om hjälp med svaren, jag fick den ändå. (Märkligt att jag känner att jag måste försvara mig. Ska sluta med det.)
 
Att en del här verkar vara rädda för att andra människor får inneha vapen är synd men det verkar mer vara rädsla för något okänt än något upplevt.
Gå till en skjutbana. Prata med jägarna. Be att få provskjuta. Berätta hur du känner så kanske du får en annorlunda syn på saken.

Jag är inte rädd att bli vådaskjuten, men försäker ändå undvika att komma ivägen för jaktlagen. Det är bara sunt förnuft.

Men det som du och Patric mfl verkar blunda för i frågeställningen är detta:

Det FINNS puckon även bland jägare. Det spelar ingen roll om den absoluta majoriteten är ansvarsfulla och omdömesgilla. Det kommer alltid finnas några som inte borde ha vapen.

Jag lovar att ni har sett exempel på det. De som klättrar över staketet med bössan laddad, fast de naturligtvis aldrig skulle göra en sådan sak på ett prov. De som tar en jäkel eller två till kaffet. De som lutar ett skjutklart gevär mot en sten för att svara i mobilen. De som tar chansskott. De som har en misstänkt förmåga till otur...

Påstå inte att dom inte finns där, eller att ni inte har träffat dom.

Frågan är bara om ni hade kurage nog att säga ifrån. Att säga "Dig jagar jag inte med", för att inte tala om att anmäla incidenten och riskera att den personen (som kan vara en god vän) inte får vara med mer...
 
Hur kommer det sig t.ex. att nyutbildade "jägare" glömmer göra patron ur vid förflyttning. Att omdömeslösa skyttar skjuter utanför sina skjutsektorer osv. Finns ett antal exempel där olyckor har skett pga. av handhavandefel och visst lär man sig rätt i teorin fast det ser man ju inte i skogen. Att bli skjuten av sitt eget vapen pga hunden när man sitter och fikar eller skjuten av sitt eget vapen när det läggs in i bilen efter jakt är bara två exempel.


Fast allt det där gäller ju "äldre erfarna jägare" ( senila gamla gubbar med starr ) i lika stor grad....
 
sant, "så har jag alltid gjort förut och ingenting har hänt" mentaliteten är för jäklig och det är en skyldighet att påpeka sådana fel så fort man ser det anser jag.

men är det verkligen sant att fler ickejägare blir skadade i jaktolyckor än det är jägare eller andra personer involverade i jakten?
 
man lär sig säker vapenhantering i praktiken där man går en hinderbana i skogen, jag vet inte hur den skall förändras för att göra den bättre. förklara gärna vilka moment som skaknas. att människor sedan gör fel beror på den mänskliga faktorn och inte på bristande utbildning.

om provledaren följer dom regler som är framtagna av jägarförbundet så är vapenutbildning heltäckande med säker vapenhatering i teori och praktik både i skarp skjutsituation samt hinderbana, anståndsbedömning för att visa på gott omdömme vid val av mål samt precisionsskytte mot stillastående och rörliga mål, kraven är inte ställd till olympisk standard men dom är väl tilltagna för att sålla ut skyttar utan duglig förmåga.

sedan så är jag mycket intreserad av vad som saknas i den teoretiska delen?



man bör veta att proven man gör till jägarexamen är av provledare som är förordnade av polismyndigheten och inte av jägarförbundet.


ska våra jägare vara olympiska skyttar med examen som jägmästare, biolog och fysiker?
 
Men det som du och Patric mfl verkar blunda för i frågeställningen är detta:

Det FINNS puckon även bland jägare. Det spelar ingen roll om den absoluta majoriteten är ansvarsfulla och omdömesgilla. Det kommer alltid finnas några som inte borde ha vapen.

det finns puckon och fullkomliga IDIOTER med vapen i händerna och jag har på flera ställen i den här tråden skrivit om och om igen att jag vill göra det lättare att kontrollera och att ta ifrån olämpliga personer sina vapenlicenser.

citerar mig själv:
det finns diskussioner om årliga obligatoriska skjutprov för alla jägare, detta tycker jag hade varit kalasbra, t.ex. skjutprov och säker vapenhantering årligen.

den stora svagheten ligger i att det inte krävs årliga skjutprov av utbildade skjutledare för ALLA som äger vapen inte bara jägare, det ska ingå ett mindre teoretiskt prov, avståndsbedömning, säker vapenhantering och skytte på stillastående och rörliga mål..

nu tycker jag att möjligheterna att tar bort vapenlicens skall förenklas, kontrollen med läkare och polis skall ökas på så att människor med psykiska besvär eller annan sjukdom som kan påverka omdömmet eller brottslighet på något sätt ska fråntas sin licens.. årliga test på säker vapenhantering, viss teori och skjutprov för samtliga licens bärare inkl, poliser och militärer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.