Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Re: Resårsnoddar

Raskesven; sa:
Två sådana här lätta resårsnoddar, med ett snörlås, är smidiga att använda på ryggan för att spänna fast t.ex
...

Om man köper en påse frukt i sånna där nätpåsar som finns ibland och kompleterar ihop med ett dylikt resårband får man en praktisk förvaringspåse som väger nästan ingenting. Jag förvarar mitt kök i en sådan. Man kan stoppa våta tygsaker, tex ett par tvättade strumpor, i den och spänna på ryggan en solig dag för att torka, eller förvara småsaker i. Eller tusen andra användningsområden.

Så här ser mitt kök ut i påsen:
http://www.fukt.bsnet.se/~fille/ute/bilder/netbag.png
 
böcker, pannkakor och dyl.

Har kollat igenom tråden nu, och tänkte lägga till några tips utifrån mina egna erfarenheter...

1. Glöm inte blötläggningsburken hemma! (vi lyckades dock hitta en plastburk med skruvlock på Åhléns som dog lagom turen var över...)

2. 1 kg pannkaksmix (har glömt märket).. Räcker till många pannkakor och det är en mysig och social aktivitet att steka dem.

3. Högläsningsbok! De böcker som jag har upplevt som bäst är "Kyrkdjävulen" och "Blodsugarna" av Mikael Niemi... Alla satt som fängslade när vi läste och plötsligt hade vi haft en lunchpaus på 5 timmar...

4. Efterrätter, t ex chokladmousse med crisp, piffar till det lite extra.

5. Kortlek och block (för regniga chilldagar i tältet)

Sen så är det väl de vanliga tipsen, packa vattentätt o s v... :p
 
Re: Resårsnoddar

Raskesven; sa:

Jag använder snöre (inte resår) och använder dem till att hålla ihop ihoprullade kläder i packningen (fungerar lite grann som en enkel kompressionsrem, fast man komprimerar med rullandet och remmen håller bara ihop det hela) och att sätta fast vattenflaskor på ryggans axelremmar.
 
Grym tråd och vilket arbete som har lagts ner på pdf filen bra jobbat!!

Själv brukar jag dra regnjackan över fotdelen av sovsäcken för att undvika att den blöts ner av fukten som bildas på insidan av tältet. Kankse inte spelar så stor roll på värstingsäckarna, men för mig känns det genast kyligare om fötterna om sovsäcken ligger mot tältet.

God tur.
 
Myggmedel

Det absolut bästa myggmedlet är att knapra vitlökskapslar...kräver dock att du börjar preparera dig några dagar i förväg.
Jag har aldrig fått någon reaktion att jag luktar vitlök, men försök inte äta en rå vitlök utan håll dig till kapslar. Finns att köpa på Ica.

(OBS! Ge inte alla i din omgivning dessa tabletter. Myggen är bara kräsna och kommer tugga även på dig ifall det inte finns något bättre alternativ).
 
Jordnötssmör

Att köpa powerbars när det finns jordnötssmör är som att gå över ån efter vatten.

Jordnötssmör är bra eftersom:

+ Det innehåller fruktansvärt mkt energi.
+ Man kan ha det som pålägg
+ Det är gott utan någonting till
+ Det är billigt

- Ända svagheten är att det är knepigt att förvara. Har någon en lösning på detta problem?
 
energidryck på brustablett

Energidryck på brustablett är en annan favorit som ger en snabb energikick utan att väga mycket. Ett rör versionen större än brustabletter för c-vitamin ger ca 5 liter energidryck, lagom för en till två personer per vecka.

Energidryck på brustablett finns att köpa i större livsmedelsbutiker.

Iste finns också som pulver och kan vara variation till energidrycken. Istet innehåller ju som bekant massor av socker.
 
Torrt och smidigt toapapper

Mitt tips för smidig hantering av toapapper är följande:

Ta en vanligt rulle och plocka ut själva papprullen. Dra sedan ut pappret innifrån hålet. Lägg pappret i en liten plastpåse som snörps åt med en gummisnodd, men låt pappret sticka ut genom öppningen och dra åt gummisnodden så löst att det går att dra ut papper.

Lägg sen alltihop i ytterligare en plastpåse, som denna gång försluts ordentligt med t.ex en påsklämma. Klarrt! När nöden tränger öppnar man bara ytterpåsen och kan dra fram det som behövs.

På detta vis håller sig pappret garanterat torrt och det är väldigt smidigt att få fram!!
 
Fjällkartan är bästa läsningen!

Mitt lästips på fjällvandring är ju självklart fjällkartan! Det finns så mycket att "läsa och se" på en fjällkarta! Samtidigt har man stenkoll på nästa etapp o.s.v.
Tar aldrig slut heller!

Mvh Lars
 
Re: Fjällkartan är bästa läsningen!

Bulingen; sa:
Mitt lästips på fjällvandring är ju självklart fjällkartan! Det finns så mycket att "läsa och se" på en fjällkarta! Samtidigt har man stenkoll på nästa etapp o.s.v.
Tar aldrig slut heller!

Mvh Lars
När jag snabbt tittatde till på rubriken så var min första tanke att ditt inlägg hängde ihop med inlägget före ;) (tyckte nämnligen att det stod lösningen och inte läsningen.)
Torrt och smidigt toapapper / Fjällkartan är bästa lösningen!
.... men så var det ju tack och lov inte (men det kanske funkar i "nödfall"... vem vet)

///Claes

[Ändrat av cnygardh 2007-03-07 kl 12:05]
 
Re: Re: Fjällkartan är bästa läsningen!

cnygardh; sa:
Bulingen; sa:
Mitt lästips på fjällvandring är ju självklart fjällkartan! Det finns så mycket att "läsa och se" på en fjällkarta! Samtidigt har man stenkoll på nästa etapp o.s.v.
Tar aldrig slut heller!

Mvh Lars
När jag snabbt tittatde till på rubriken så var min första tanke att ditt inlägg hängde ihop med inlägget före ;) (tyckte nämnligen att det stod lösningen och inte läsningen.)
Torrt och smidigt toapapper / Fjällkartan är bästa lösningen!
.... men så var det ju tack och lov inte (men det kanske funkar i "nödfall"... vem vet)

///Claes

[Ändrat av cnygardh 2007-03-07 kl 12:05]

Ha ha ha! Ursäkta om jag rörde till det! Det var inte min avsikt!
Vill samtidigt bidra med ytterligare ett tips som jag tycker är bra, nämligen ta med en liten kikare på fjället! Den blir nästan som en liten "natur-bio", risken är att man tittar för länge i kikaren....
 
Bra tråd som jag hittat först nu...
Ta med 30-40 Trivial Pursiut-kort istf kortlek. Läs frågorna rakt upp och ner, ingen tärning eller annat skräp. Du får mer snack än kortspel och vinner på det sociala. Väger mindre än kortlek.
Kartan är sen bästa litteraturen som någon sagt tidigare
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...