Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Fast då måste du rippa omslag och förord och sån skit för att få en riktig UL-upplevelse...men SNÄLLA släpp diskussionen om bibeln nu, jag tror inte ens den oförtröttlige herr Nygårdh orkar fortsätta om tråden ballar ur så här, starta en ny tråd om bibel/koran/Marcel Proust(på spaning efter den tid som flytt, snacka om UL) på fjället istället om det nu inte är färdigdiskuterat.
 
usch tvi.. fy!! biblen kan inte ens användas till dasspapper, på tok för glättigt.. nä, sluta med bibel tjafset.. då e det bättre att ta med lite brajja o komma nära gud på riktigt.. se på Frazze Fjälliz, han va nära gud han.. jajamensan..
 
Flaska och vadning

Mitt tips på flaska för matolja är en souvenirflaska för sprit, sådan man t.ex. brukar (brukade?) få på flygplan. De finns i både glas och plast, och plastmodellen väger nästan ingenting och håller tätt. Själv brukar jag ta med en skvätt diskmedel i en sådan flaska.

Vill utfärda en varning för att stoppa stenar i coverboots och kasta dem över jokken så att nästa person ska kunna ta sig över. Jag gjorde så då jag hade premiärvadat med mina, och det slutade med att de landade på en sten. Sten mot sten med galon emellan lika med hål i galonet... Intersport i Sollefteå (dessvärre nedlagt) var dock hyggliga och bjöd på ett par nya!
 
Re: Flaska och vadning

danha; sa:
Mitt tips på flaska för matolja är en souvenirflaska för sprit, sådan man t.ex. brukar (brukade?) få på flygplan. De finns i både glas och plast, och plastmodellen väger nästan ingenting och håller tätt. Själv brukar jag ta med en skvätt diskmedel i en sådan flaska.

I vissa (välsorterade) mataffärer säljs matolja i just så små plastflaskor - man behöver alltså inte skaka fram en flarra utan köper oljan direkt i rätt format.
 
starta en ny tråd om bibel/koran/Marcel Proust(på spaning efter den tid som flytt, snacka om UL) på fjället istället om det nu inte är färdigdiskuterat.

Jag tycker ju faktiskt att det vore mer vettigt att passa på att läsa nån annan religiös bok för att lära känna en annan tro.

Visst kan man ta med en rent skönlitterär bok, men jag tycker nog att under en vandring så kan en mer filosofiskt inriktad bok vara mer intressant.

Det viktigaste argumentet för just bibeln är väl att den oftast är tryckt på jättetunnt papper med väldigt små bokstäver.

Bland amerikanska UL:are är det vanligt att ha med sig en pocketbok och sen riva ur kapitlen efter att man läst dem och lämna dem nånstans på vägen så nån annan som går samma sträcka kan läsa boken utan att behöva ha den med sig. (Det funkar kanske lite dåligt på fjället, men för låglandsleder som passerar många vindskydd kan det nog vara en bra grej.)
 
Är man flera som vandrar kan det vara smart att ta med en bok med flera noveller/fristående historier i så kan man riva av varje del så alla får var sin story, istället för flera hela böcker.
 
nermander; sa:
Jag tycker ju faktiskt att det vore mer vettigt att passa på att läsa nån annan religiös bok för att lära känna en annan tro.

jag har läst den för länge sedan, blev då bestört av att läsa om att det förespråkades spädbarnsmord och dylikt, jag är ganska säker på att jag tycker att just detta är otrevligt fortfarande, men smaken är som baken.. Men som sagt, man kan ju läsa den i studie syfte, bara för att Hitler var ett arsle gör ju inte att man inte kan läsa "Mein Kampf" i studie syfte, ganska lika philosifie annars, det här med etnisk rensning och homosexuella...
 
Jag kanske svär i kyrkan nu men senaste vandringen provade jag att i stället för en bok att läsa på kvällen så hade jag med mig en MP3-spelare med en CD-bok att lyssna på. Det var inte dumt alls att lägga sig att lyssna på när man krupit ner i sovsäcken. Visserligen kan det vara skönt att lyssna på ljuden runtomkring utanför tältet men när man ska sova kan det bli lite störande rent ut sagt upplever jag.

Då jag har radio på MP3 spelaren så har jag givetvis skippat min mini-radio.

För övrigt har jag också funderat på gideonitbibeln pga den låga vikten trots att jag är ateist. Man kanske skulle knäppa några evangelier nån fjällvandring, av rent allmänbildande syfte. Vet nån om Koranen finns i UL-variant?

För övrigt (2) brukar jag säga att om Gud finns vet jag vart han åker på semester, till fjällen!

Mvh
Peter P.
 
MP-olyvalens!

pal2; sa:
Visserligen kan det vara skönt att lyssna på ljuden runtomkring utanför tältet men när man ska sova kan det bli lite störande rent ut sagt upplever jag.

Om man dessutom har hörlurar av propptyp kan man ju sova med propparna i öronen även utan musik, om man sover bredvid en brusande jokk eller så.
Om man känner för det kan man ju till och med spela in vandringsdagbok också!

Så en Mp3-spelare är flerfunkis värre!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...