Vad ska jag ha i apotekspåsen?

nermander; sa:
Jag tar inte med nåt som jag aldrig behövt använda hemma. Sen tar jag med mig sånt som inte går att improvisera och sånt som hjälper mot "irriterande" saker.

Råkar jag ut för nån stor skada så avbryter jag, därmed är inte behovs särskilt stort av några större mängder medikamenter.

Men det beror ju helt på sutiationen, ska man ut i djungeln tre dagsmarscher från närmsta by så behöver man kanske lite mer grjer med sig än om man (som jag)knatar omkring i skogarna mellan E4:an och E18.

Att inte ta med något som man inte behöver hemma låter korkat. Chanserna för att råka ut för något som man inte råkar ut för hemma växer väl i proportion till skillnaderna i levnadssätt och aktivitet. Jag tar aldrig sjösjuketabletter hemma, men på sjön är det jäkligt bra. Jag blir sällan uttorkad hemma, men vid en lång vandring i hett klimat är det jäkligt bra med resorb. Råkar jag ut för någon större skada så avbryter även jag, tyvärr är skalan mellan frisk/funktionsduglig och sjuk/funktionsoduglig ganska finkornig. Jag vill definitivt inte behöva avbryta eller bli onödigt sinkad av enklare skador eller sjukdom för att jag snålade på en karta med tabletter eller en rulle med elsastisk binda. Jag vill heller inte hamna i en nödsituation för att jag snålade in på sjukvårdsmaterial för något jag kunnat förutspå. Jag har tex vänner som överreagerar på getingstick. Hemma är det nära till sjukhus, men i skogen kan det lätt bli allvarligt.
 
unisoldier; sa:
Jag tycker att Johans utrustningslista var lite väl spetsad - det är ju inte meningen att sjukvårdsarticklar ska ta upp halva packningen. Man kanske måste kompromissa något. Därför är det bra att ha med saker som kan användas till flera saker. Personligen tycker jag jävligt bra om Leuko-tejp. Detta ersätter många saker. Förutom att det är jävligt bra till skavsår och andra hudskador, så funkar det ypperligt som vanlig tejp, att provisoriskt laga revor i tält och annan trasig utrustning med. Leukotejpen har en mycket bra vidhäftningsförmåga.
När det kommer till salvor sommartid så har jag kommit fram till att Lypsyl funkar bra till annat än att smöra läppar med - en tub räcker oftast till alla smörj-behov på en tur och är inte altför skrymmande.

Du inser säker själv att "halva packningen" är en överdrift. Allt får plats i en liten curver låda eller en liten påse. Även min utrustning kan användas till flera saker. I helgen vandrade min bror fyra mil med ett par kängor han lagade med sporttapen ur mitt sjukvårdskit. Kanske är det värt att påpeka att allt i väskan har kommit till användning, bortsett från blodstopparna. Tyvärr är det den som är mest förberedd som får stå för sjukvårdmaterial till de andras åkommor. En del släpar med sin systemkamera, andra släpar med en kaffekittel, andra släpar med en stor kniv... jag har med mitt sjukvårdskit.
 
johanniska; sa:
Jag får hemsk klåda av UL-tjat.

du har säkert medicin för detta, både krämer, tabletter och anitinflamatoriska förband.. för en sommar-fjällvecka så klarar jag mig med:

1st rulle spenförband
4st tabletter alvedon
4st tabletter ipren
1st försvarets hudsalva

skall jag till tropiskt klimat eller annat så ser det annerlunda ut..

.
[Ändrat av -Patric- 2005-06-23 kl 10:06]
 
Jag tycker det är svårt att säga vad andra skall ha med sig i sin 1:a hjälp påse. Det beror helt på personens/gruppens kompetens, turens längd och var man befinner sig. Det är stor skillnad på en skridskotur "runt hörnet" eller 2 veckor i Sarek.
 
-Patric-; sa:
johanniska; sa:
Jag får hemsk klåda av UL-tjat.

du har säkert medicin för detta, både krämer, tabletter och anitinflamatoriska förband.. för en sommar-fjällvecka så klarar jag mig med:

1st rulle spenförband
4st tabletter alvedon
4st tabletter ipren
1st försvarets hudsalva

skall jag till tropiskt klimat eller annat så ser det annerlunda ut..

.
[Ändrat av -Patric- 2005-06-23 kl 10:06]

Vi gräver ner yxan.

Man kan bara konstatera att sjukvårdskit skiljer sig mellan ambitioner och förutsättningar. Jag har tex kroniska problem med slemhinnorna i bihålorna, på detta biter bara en kombination av acetylsalicylsyra och koffein, vilket utesluter både alvedon och ipren. Fyra tabletter är mindre än vad som går åt på en dag när jag drabbas av problem. Jag skulle vara mycket glad om jag klarade mig på ett så slimmat kit som du.

Olika åsikter, olika förutsättningar, olika aktiviteter, olika ambitioner, olika sjukvårdskit helt enkelt.
 
Aloe Vera Gel

Om du får brännskador, bett, rödmyror osv på dig så lindrar Avle Vera Gel kanonbra! Ff a mot solsveda och andra ytligare brännskador. Sasco (www.sasco.se) har en himla bra på tub. Man kan även köpa den i viisa hälsokostaffärer och sportaffärer (samma märke har ett superbra linement - Aloe-Rub för trötta muskler).
 
Re: Varierar

Eftersom du bad om att få onödiga saker utpekade:
Skavsårsplåster
Sporttape
Plåster
Kirurgtape
Du har FYRA sorters tejp/plåster med? Och dessutom elastisk binda och gasbinda.... Ska du göra mumier?? :)
Blodstoppare stor och liten (multifunktion)
Sterila kompresser
Både blodstoppare och kompresser? Räknar du med att råka ut för att bli skjuten med hagelbössa?
Kräppad gasbinda
Elastisk binda
Kan inte den elastiska bindan användas som gasbinda vid behov?
Resorb
Treo
Cetrizin
Dimor
Pursennid Ex-Lax
Ibumetin
De flesta av de där grejerna känner jag inte ens igen namnen på så jag tvivlar på att jag skulle behöva dem.
FLERA? Till vad?? EN skulle jag kunna tänka mig, främst som eldstartare.

Fast å andra sidan vet jag att min sambo brukar ha bindor i handväskan även när hon inte har mens, "För när man är på toa på krogen är det alltid nån som frågar efter det"...
Vad kan du göra med saxen som du inte kan göra med rakbladet?
Och vad kan du göra med nålen som du inte kan göra med säkerhetsnålen?
Och tigerbalsam?

Som scoutledare ser jag den där utrustningen som något som jag kanske skulle ha med mig på en veckovandring med en scoutavdelning. Fördelat på 10-15 personer är det inte så mycket, men att EN person skulle kunna råka ut för så pass mycket att allt det där skulle behövas... Gör man illa sig så pass mycket att man behöver en stor blodstoppare, då fortsätter man ju knappast?

Jag ser det som mycket viktigare att förebygga och undvika skador (t.ex. skavsår, skrubbsår etc) med rätt utrustning och rätt beteende. Då skadar man sig bara om man klantar sig, och det gör man inte så pass ofta att man behöver sådär mycket.
 
ett litet tips, spenförband kan ersätta de flesta plåster, bandage, blodstoppare och tejp.. En rulle funkar till nästan allt samt att det är Det e vattentåligt och fastnar inte i såret..
 
Mitt apotek:
Compeed
Leukoplast
10 cm vävplåster
Akla sårtvättare
Treo
Imodium
fästingpincett (skogsvandringar)

Tillkommer första förband i benfickan

Raskesven
 
Re: Re: Varierar

nermander; sa:
Eftersom du bad om att få onödiga saker utpekade:
Skavsårsplåster
Sporttape
Plåster
Kirurgtape
Du har FYRA sorters tejp/plåster med? Och dessutom elastisk binda och gasbinda.... Ska du göra mumier?? :)
Blodstoppare stor och liten (multifunktion)
Sterila kompresser
Både blodstoppare och kompresser? Räknar du med att råka ut för att bli skjuten med hagelbössa?
Kräppad gasbinda
Elastisk binda
Kan inte den elastiska bindan användas som gasbinda vid behov?
Resorb
Treo
Cetrizin
Dimor
Pursennid Ex-Lax
Ibumetin
De flesta av de där grejerna känner jag inte ens igen namnen på så jag tvivlar på att jag skulle behöva dem.
FLERA? Till vad?? EN skulle jag kunna tänka mig, främst som eldstartare.

Fast å andra sidan vet jag att min sambo brukar ha bindor i handväskan även när hon inte har mens, "För när man är på toa på krogen är det alltid nån som frågar efter det"...
Vad kan du göra med saxen som du inte kan göra med rakbladet?
Och vad kan du göra med nålen som du inte kan göra med säkerhetsnålen?
Och tigerbalsam?

Som scoutledare ser jag den där utrustningen som något som jag kanske skulle ha med mig på en veckovandring med en scoutavdelning. Fördelat på 10-15 personer är det inte så mycket, men att EN person skulle kunna råka ut för så pass mycket att allt det där skulle behövas... Gör man illa sig så pass mycket att man behöver en stor blodstoppare, då fortsätter man ju knappast?

Jag ser det som mycket viktigare att förebygga och undvika skador (t.ex. skavsår, skrubbsår etc) med rätt utrustning och rätt beteende. Då skadar man sig bara om man klantar sig, och det gör man inte så pass ofta att man behöver sådär mycket.

Allvarligt, jag skiter i om du är scoutledare. Det säger egentligen ingenting bortsett från att du vill inta någon form av överlägsenhet i ditt inlägg.

Fyra sorters plåster, ja alla fyller sin funktion. Det borde tom en scoutledare förstå. Jag har inte sagt hur _mycket_ jag har med av varje. Kanske är det så att jag har med mig lika mycket plåster som du fast med fler användningsområden. Dessutom är kirurgtapen små stripes.

Ja, skulle jag ta bort något så skulle det vara kompresserna och gasbindan.

Resonerar du på samma sätt när bilen går sönder? "lambdasond... har aldrig hört talas om, behövs nog inte".
Resorb - Salter - vid uttorkning tex diarré
Treo - Värktabletter - huvudvärk, feber
Cetrizin - Antihistamin - allergisk reaktion
Dimor - Lös mage
Pursennid Ex-Lax - Hård mage
Ibumetin - Inflammationsdämpande - benhinneinflammation, feber

Saxen är bra att klippa upp en torrdräkt med. Risken att skada offret ytterligare med ett rakblad är ganska uppenbar. I skogen är den med mest av slentrian. Dock kommer den till användning.

Tamponger, ja "FLERA"... så många som två stycken. Dock har jag inga problem att starta en eld med skogens hjälp. Trots att jag inte är scoutledare.

Nålen kan användas till att sy med. Något som inte jag klarar med en säkerhetsnål, tyvärr. Jag hänger inte upp mig så mycket på om jag har med mig en nål och en säkerhetsnål. Känns som en marginell vinst att lämna endera hemma.

Hudsalva och fotsalva kan utesluta varann, men tigerbalsam är knappast att likställa med dem.

Jag förstår inte ditt resonemang när du säger att en person inte skulle kunna råka illa ut på alla olika sätt som en grupp med människor. Skillnaden är kvaniteten inte antalet typer av olyckor/åkommor. Vilka olyckor och åkommor kan man räkna bort om man är ensam? Är det inte ännu viktigare om man är ensam att ha bra sjukvårdsgrejor? Själklart avbryter man om man skulle behöva blodstoppare, men du som är scoutledare borde veta att det inte alltid är nära till sjukhus både i tid och avstånd. Att lägga ett tryckförband när man är ensam kan ibland vara ett måste, då man förmodligen måste ha båda händerna fria. Kanske är det tom handen som behövs läggas om. En blodstoppare väger knappt något, tar knappt ingen plats, är lätt att ta fram, är steril och kan dessutom användas till att lägga om brännskador mm. Mycket mer praktiskt än kompress, gren och mitella.

Ett sjukvårdskit är ju som bäst om man slipper använda innehållet, eller hur? Kan man inte acceptera det så är ju allt onödigt.

Självklart är man förberedd och förutseende när man ger sig ut i skogen. Givetvis har man valt utrustning med omsorg och vet hur den ska användas. Men det spelar ingen roll hur duktig man är, en olycka är en händelse man inte planerat för och det viktiga är att kunna hantera detta. Önskvärt vore att man i förväg visste när och hur man skulle skada sig, då kan man ju resonera som du.

Du säger "sådär mycket" trots att jag inte talat om hur mycket jag har med mig av varje sak jag räknar upp på min lista. Mitt sjukvårdskit följer devisen "lite av mycket".

Ja, jag är gammal scout.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
petratetra Ska jag våga byta känga??? Fjällvandring 10
Hur ska jag hitta en resa? Fjällvandring 0
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.