Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

..mer

Tipslistan är suverän, men det måste finnas massor av mer i tips väg. Bifogar här några av mina erfarenheter - en del kanske är självklarheter, men det håller igång tråden iaf :) //p


Disk:
En bit av en vileda diskkudde (finns på ICA) är bättre än den "vanliga" scotchbrite kudden när man har bränt vid. Jag förvarar den i en filmburk.

Egenvård:
tuggummi gör munnen fräsch och kan användas som fyllning om man tappar en plomb

om fötterna blir kokheta under vandringen kan man vränga strumpskaften över kängskaften för att få in mer luft - skööönt

myggmedel; lokalbedövningssalva (Zon och likn) lindrar kliande bett

Läger:
Sova; om man saknar väckarklocka på fjället men behöver stiga upp tidigt så dricker man en kåsa vatten innan man lägger sig... sen sköter naturbehoven väckningen

Sova; En jacka över ansiktet skapar en mikro-tält som håller kylan borta när natten är riktigt kall

Tält:
Det är smart att förvara sina kläder mitt i innertältet istället för att de runt kanterna - man slipper kondensfukt på det sättet

Bära:
max vikt för nybörjare - 15kg för kvinnor och 20 kg för män. Annars är det för jobbigt. Mer erfarna och vältränade klarar nog av att kånka med 1/3 av sin kroppsvikt på ryggen en vecka?

Man ska frysa lite lätt innan vandringen startar, då blir man lagom varm under arbetet. Tänk på att ryggsäcken oxå är ett "plagg". Inuiterna har ett talesätt, om du är ute vintertid - "den som svettas kommer att dö"

Teknik:
Blockterräng; sätt fötterna i samma höjd så sparar du energi

Vad; renstigar brukar leda till bra övergångar

Säkerhet:
Säkerhetslina, 10 m lång, 4 mm tjock, är bra att ha med sig vid vad eller om man hamnar på ställen där man inte borde vara och behöver koppla in sig med de andra i gruppen (dimma, branter etc)

Kläder:
Damasker är bra... håller byxbenen torra och rena

"Cotton sucks", syntet torkar snabbt men värmer sämre

Tvätt/Torka
Kläder och strumpor tvättar du i en plastpåse och slipper kyla ner händerna. Har du en nätpåse med dig kan du använda den som centrifug (kläderna i nätpåsen och svinga runt med armen)


Någon som har tips om hur man spår väder i fjällen?
 
vad

Två tips för vad.

1: Har två snören i lagom längd med mig, knyter fast regnbyxorna runt kängskaftet. Fungerar alldeles utmärkt.

2: Mer avancerad variant, två systembolagspåsar, 4 kardborreband i lagom längd. Går bra med den sorten som man samlar ihop sladdar med.

Klipp av botten i påsarna. Stoppa kängan i påsen så att bottenkanten täcker lite av ovansidan av kängan. Kläm ovanför vaden samt vid kängskaftet.

/Jakob
[Ändrat av jakobg 2004-09-16 kl 12:22]
 
Re: vad

jakobg; sa:
Klipp av botten i påsarna. Stoppa kängan i påsen så att bottenkanten täcker lite av ovansidan av kängan. Kläm ovanför vaden samt vid kängskaftet.

Funkar det att spänna snöre/kardborrband etc runt vader och kängor vid vad? Jag har läst att många gör så, men har inte fått tillfälle att prova själv. Hur tätt blir det? Jag tycker det borde läcka in vatten ganska fort, men det kanske funkar bättre än jag tror?

MvH
 
Re: Re: vad

millimeter; sa:
Funkar det att spänna snöre/kardborrband etc runt vader och kängor vid vad? Jag har läst att många gör så, men har inte fått tillfälle att prova själv. Hur tätt blir det? Jag tycker det borde läcka in vatten ganska fort, men det kanske funkar bättre än jag tror?
Själv skulle jag numera inte kunna tänka mig att vandra utan att ha mina CoverBoots (knähöga) med mig, går utmärkt att förstärka med regnbyxorna så att man klara vad ända upp till grenen utan att bli våt.:) Kolla min Recension: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1870

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Polyvalensacetylsalicylsyra!

cnygardh; sa:
ruha; sa:
myggmedel; lokalbedövningssalva (Zon och likn) lindrar kliande bett
Även bedövningssalvor av typ xylocain funkar bra för att lindra klåda. Har också hört att vissa allergimediciner som clarityn ska mildra.

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net

För ett mindre men mer polyvalent medicinförråd:

• Smärtstillande/febernedsättande tabletter med acetylsalicylsyra (ex Magnecyl, Bamyl, Albyl, Aspirin) kan förutom att ätas också krossas, blötas upp och smörjas in på huden för utvärtes smärtstillning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.