En tankeställare...

Fjällsäkerhet??

Men visst klarar man väl sig med sunt förnuft i våra svenska fjäll??
Jag har aldrig vandrat 1-2 veckor i våra svenska fjäll, men har gjort någon vecka på en fiskeplats i tält då och då, men inte kan det väl hända så mycket som är farligt i fjällen om man bara använder sunt förnuft?? Eller är det så ni menar att allt för många ger sig upp i vildmarken utan att använda förnuftet??
 
Re: Fjällsäkerhet??

vuogga; sa:
Men visst klarar man väl sig med sunt förnuft i våra svenska fjäll??

"Sunt förnuft" är något väldigt subjektivt. Ibland är det varken "sunt" eller "förnuftigt". Sunt förnuft i fjällen måste tränas upp - genom fjällturer under olika förhållanden. En oerfaren vandrare kan tycka att det är sunt och förnuftigt att korsa en fjällbäck i midjehögt, forsande vatten för att hinna med sitt tåg söderut som han har bokat plats på...
 
Faktum är att man behöver inte åka så vansinnigt långt för att se människor göra de mest idiotiska eller korkade grejor, det händer runt omkring oss hela tiden. Folk som cyklar eller springer över motorvägen. En kille såg jag hoppa ner i strömmen för att hämta upp en keps han tappade!!!!

Det är väl ett urval av dom som åker upp oxå till fjällen ibland. Vi hade sådana i lumpen oxå. Dom skulle inte klarat sig utan oss andra (undrade mycket hur dom klarade sig irl). En gjorde så dumma grejor att jag skulle överväga att skjuta honom själv om kriget kom så han inte äventyra alla andras liv.

Uppe i fjällen äventyrar dom tack och lov bara sina egna liv.

Vissa tycker att man borde spärra in dumma människor men det är väl lite att ta i ..... Ta bort alla varningstexter på förpackningar istället så löser sig problemet av sig självt ;)
 
Re: Re: Fjällsäkerhet??

pecka; sa:
vuogga; sa:
Men visst klarar man väl sig med sunt förnuft i våra svenska fjäll??

"Sunt förnuft" är något väldigt subjektivt. Ibland är det varken "sunt" eller "förnuftigt". Sunt förnuft i fjällen måste tränas upp - genom fjällturer under olika förhållanden. En oerfaren vandrare kan tycka att det är sunt och förnuftigt att korsa en fjällbäck i midjehögt, forsande vatten för att hinna med sitt tåg söderut som han har bokat plats på...

Jag förstår vad du menar..
Jag har varit ute mycket i fjällen under fisketurer och vandrat en del, jag fattar ju att man inte korsar vattnet i midjehöjd, då fick ju tåget hellre försvinna utan mig, men det är det jag menar med sunt förnuft...
För mig är sunt förnuft = att jag inte i något läge tar en risk som kan göra mig skada, jag gör inte heller det, kanske för att jag är feg eller så är det förnuftet som talar, men jag har aldrig sett någon göra några sånna dumheter som ni berättar om... Men jag förstår att ni måste ha sett många saker när ni har varit ute.. Men jag menar ändå att Fjällen inte är farligt, bara man tar det lugnt,man behöver ändå inte i alla lägen veta exakt vad man ska göra för att klara en sak, ett hinder eller dyl.
BARA MAN ANVÄNDER DET MAN HAR INNANFÖR PANNBENET...
 
Re: Re: Re: Fjällsäkerhet??

vuogga; sa:
Men jag menar ändå att Fjällen inte är farligt,

Håller med, det finns ingen anledning att skrämma iväg folk från fjällen för att det skulle vara farligt! Tyvärr är det ändå det intrycket många får från mediabevakning - och märkligt nog även viss reklam för friluftsprylar ("Köp detta om du vill klara hemskheterna på fjället...").
 
Att förstå naturen och de olika riskerna där lär man sig genom erfarenhet. Detta fick man förr av sina föräldrar eller kompisar. Att ha respekt för naturkrafterna var naturligt. Den bild som nu ges i medierna är den motsatta. Vi översvämmas med ävemtyrs-TV i både tävlingsform och reseprogram. Men vad lär vi oss. Jo att det är som ett stort nöjesfält som bara väntar på att vi skall ha kul där. Men så fungerar det inte i verkligheten, det är inte som Liseberg. Ingen annan tar ansvar för dina handlingar och missbedömningar när det går åt helvete.
Att det sedan alltid finns idioter som inte fattar, eller folk som utmanar ödet för spänningens skull är inget som går att göra något åt, men här fungerar väl Darwins lag. En avgift vid räddningsinsatser tror jag på. Är man inte villig att betala några tusen för att bli utlyft ur Sarek och därmed överleva får man skylla sig själv.
Även om en avgift kanske inte alltid är avskräckande, så bidrar det iallafall lite till finansieringen av raddningsstyrkorna.
/Hans
 
Hutt; sa:
En avgift vid räddningsinsatser tror jag på. Är man inte villig att betala några tusen för att bli utlyft ur Sarek och därmed överleva får man skylla sig själv.

Samma sak gäller vid olycka på motorvägen samt om ditt hus brinner ner va? Betala, annars låter vi det brinna.

nej tack, inga avgifter.

mvh Christian, som redan betalar en massa skatt.
 
Jag tror att problemet ligger på ett annat plan som inte löses genom avgifter på fjällräddningsaktioner. Som sagts i tidigare trådar och i den här, vi betalar redan för fjällräddningen genom skatten.

Problemet ligger nog snarare som en baksida av vår samhällsutveckling. Det har blivit lätt att ta sig till fjälls, det är inte längre förunnat en liten exklusiv skara hurtiga fjällkarlar att ge sig ut på fjället. Bilder av det spännande fjällivet kavlas ut i teve, tidningar och internet (ex utsidan) det har blivit hippt med friluftsliv och äventyr. Många ovana blir imponerade och drar till fjälls för att uppleva precis det de visade på teve, utan erfarenhet och sunt förnuft. Men fjällivet visade sig vara betydligt jobbigare än den uppmålade bilden, fasen det regnar och blåser h-vete, det här var inte kul...
När det blir lite mottigt eller när man vrickat stortån tar man fram mobilen eller använder nödtelefonen och ringer på fjällräddningen.

En dellösning på problemet borde vara att turistorganisationerna blir än bättre på att möta upp strömmar och trender i tiden och anpassa delar av sitt utbud av resor och arrangemang efter det. På så sätt kan man fånga upp en del av de mest blåögda "äventyrarna".

Har ni fler idéer?
 
chralm; sa:
Hutt; sa:
En avgift vid räddningsinsatser tror jag på. Är man inte villig att betala några tusen för att bli utlyft ur Sarek och därmed överleva får man skylla sig själv.

Samma sak gäller vid olycka på motorvägen samt om ditt hus brinner ner va? Betala, annars låter vi det brinna.

nej tack, inga avgifter.

mvh Christian, som redan betalar en massa skatt.
Det finns i andra sammanhang något som heter böter om du uppdräder omdömmeslöst i tex trafiken. Sedan är vi i andra sammanhang oftast försäkrade och då betalas det den vägen. Även räddningstjänsten kan ta ut avgifter för släckning om du uppträtt omdömmeslöst. Vid falsklarm gör de det oftast också.
I Norge tillämpar man delvis avgiftsystemet om någon uppträtt oansvarigt i fjällen och behövt räddning.
Du hävdar att du redan betalar en massa skatt. Då undrar jag, till vadå. Tycker du det är OK att en massa skattepengar går till att rädda idioter som inte använder sunt förnuft och rätt utrustning i fjällen, eller för den delen på havet? Kan inte de pengarna göra större nytta någon annanstans?
Jag menar dessutom inte att man inte skall rädda någon om han saknar pengar. Sådant här får göras upp i efterhand, om nödvändigt i domstol. Kan du då visa att du uppträtt på ett sätt som man kan kräva, kostar det inget.

/Hans
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...