Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska

Hej Utsidan,

Detta blir min första post efter att ha läst lite här på forumet.

Jag går i tankarna att köpa en ryggsäck, min första för vandring och har fastnat för Haglöfs Alaska.

Jag har hittat vad jag tror är en Alaska-säck på en Grönlands-ram. Dock känner jag inte igen bärsystemet, såg det någon gång ut såhär?
Ser den OK ut?
Vad borde jag ge för den?

Bifogar bilder för beskådan.
 

Bilagor

  • Screenshot_20190708-091110__01.jpg
    Screenshot_20190708-091110__01.jpg
    82.6 KB · Visningar: 1,548
  • Screenshot_20190708-091114__01.jpg
    Screenshot_20190708-091114__01.jpg
    65.8 KB · Visningar: 1,291
Har en likadan. Bärsystemet är original och faktiskt skönt att använda. Den ser helt ok ut! jag skulle väl betala 250-300 kr för den.
 
Jag har också en sådan. Ja, ramen och bärsystemet är original och bär bra. Köpvärd. Har en del kvaliteter som de flesta ryggsäckar idag inte har. Vet inte vad den kostar idag. Förhoppninsvis får polar300 snart syn på inlägget, då kan du få fylligare info. Han är antagligen den nu levande person i världen som vet mest om Hagöfs Alaska.
 
Jag hade en Grönland för typ 35 år sedan. Gjorde mig av med den då övre horisontella ramröret kom för nära bakhuvudet så att jag fick ont i nacken.

Det finns två olika storlekar på ramen har jag lärt mig via Utsidan senare.
Många är fortfarande rätt nöjda med dessa säckar.

Använde vid någon fjällvandring min fars samtida Bergans istället. Den passade min anatomi mycket bättre.

Thure
 
Hej igen och tack för svaren!

Nu har en annan säck, en Grönland dykt upp som ser ut att vara i lite bättre skick.

Någon som har jämfört de båda bärsystemen samt säck modellerna och skulle kunna ge lite input med fördelar samt nackdelar för de båda?

Extra packsäck saknas för alaska-säcken men medföljer med Grönlands och de kostar i princip samma (runt 500)

Bilder på Grönlands-säcken nedan:
 

Bilagor

  • Screenshot_20190708-194147__01__01.jpg
    Screenshot_20190708-194147__01__01.jpg
    100.1 KB · Visningar: 1,119
  • Screenshot_20190708-194152__01.jpg
    Screenshot_20190708-194152__01.jpg
    96.7 KB · Visningar: 1,155
  • Screenshot_20190708-194157__01.jpg
    Screenshot_20190708-194157__01.jpg
    94.4 KB · Visningar: 1,138
Grön 5-fickors nylon-Alaska från tidiga 80-talet på 5-stegad lång ram, med kamerakrok, med de korta axelremmarna som fästes högt på ramen, men jag tror faktiskt axelremmarna är bytta för de har plastspännen och D-ringar etc.
(Dessa går enkelt att sy om så att de blir som de senare långbandade som korsar sig och fästes i det nedersta tvärstaget istället. Den lösningen var skonsammare för ramen vid stora laster - och bättre för bäraren också. Hör av dig om du vill ha hjälp med en sådan omsömnad.)
Nylon-Alaskan är lättare än senare modeller med det tyngre tyget.
Den ser helt OK ut, men jag ser ingen packpåse? Utan packpåse ska du inte betala över 2-300 bagare, med packpåsen kanske ytterligare en hundring...

Grönlandssäcken är möjligen något år nyare, också den på 5-stegad lång ram och med det lite senare bärsystemet med korsade axelremmar (men här med tidskorrekta metallspännen och snörad bröstrem). Nylonsäck den också. 500 är lite för mycket för en, dessutom orenoverad, Grönland anser jag. Själva säcken på en Grönland är en enda stor volym medan den är delbar på mitten i (den lite mindre dessutom) Alaskasäcken. Grönland öppnar bara uppåt, Alaska har dessutom blixtlåsöppningen...

Klart smartast vore att köpa bägge - efter att ha prutat ner dem till säg 250-300 per styck - och sedan plocka ihop det bästa från Grönlanden med säcken och omsydda remmarna från Alaskan. Resterna skänker du sedan som en HPD-säck till Myrorna...
 
Hej Odd och tack för väldigt utförligt svar.

Okej, ja jag har också tänkt att Alaska-säcken är mer åtråvärd än Grönland, för mig.

När du säger plocka ihop det bästa från Grönlands-säcken, vad tänker du mer specifikt på då? Så som jag läser ditt svar så är ramen densamma, bärsystemet bättre (åtminstone efter lite sömnadsarbete, möjligtvis redan nu också?) och så även säcken.

I min värld utesluter det typ allt annat? Vad är det jag missar?

Notera även att jag främst är sugen på att köpa en ryggsäck så billigt som möjligt, för att pröva på det här med vandring för första gången lite mer seriöst.

Prio ett är alltså kanske inte att börja sy och fixa i första hand, men känner jag mig själv rätt så finns potential för det i framtiden.

Skulle man kunna köpa endera säck (Alaskan föredragsvis?) för att i befintligt skick ge sig ut på en lättare 3-dagarsvandring?

Packsäck finns även med i köpet för Alaskan har jag nu blivit uppdaterad om.

/Sebastian
 
Alaskan får det bli!

Jag tar gärna emot rådet angående omsömnad av bärremmarna för ökad komfort så, lite beroende på svårighetsgrad, kan jag ge mig på det också.
Förutsätter det att man köper Grönlands-säcken också för extra material till förlängningen av remmarna?

/Sebastian
 
En fråga till Polar 300.

Jag har en Grönland 70 orange säck inköpt 1972. Det är modellen med lång säck utan mellandel och långa sidofickor. Vad är det för ram som var standard då?
Jag har ramen i källaren och ska mäta den och är nyfiken. Tydligen fanns det två eller tre modeller. Tror Alaskan kom sedan.

Jag tog bort säcken ett tag och modifierade om den så motorsåg och bränsledunk mm lastades på istället. Säcken hängde med på några tågluffningar på 70 talet samt en hel del fjällfärder. När säcken blev väl sliten köpte jag en Fjällräven Gyro. Efter det några småsäckar och även Haglöfs OXY 80. Men som tung och skrym bärare behövde jag en större och det blev Bergans. Har både Alpinist 130 och den större. Visst har bärsystemen utvecklats men jag tror både Haglöfs och Fjällräven fick till fina bärramar med bra prestanda till lägre vikt. För de som vill ha ner vikten på en ram som tål mer last var nog dessa oldtimers bättre på sitt sätt.
 
Bra bälte

Har haft en sådan under många år. Bra avbärarbälte, då man kan ha all vikt på höften, och endast lite på axlarna, som mer blir för balansens skull.

Är den hel kan du lägga ett par hundra på den. Bra köp i mina ögon!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
niben Arcteryx axios 50 - första intryck Transportera 1
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
Cyrup 150mg Första "Kvalitétsrapporten" på Haglöfs SEC Transportera 33
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...