Råd kring tur i Sarek

Hej!

Jag och min sambo tänkte vandra från Ritsem, ruotesvagge, Pastavagge till Saltaloukta. Är detta görbart på 5 dagar plus två halvdagar? eller är det för snålt tilltaget?

Mvh
Fredrik
 
Låter tight, det finns åtminstone ett vad i Pastavagge som jag fått vänta in en av gångerna jag gått där. Vill också minnas att ett av vaden mellan Mikkastugan och Pielaslätten också haft höga vattenflöden.
 
Jag tycker det låter som ok tid. Om ni vadar alep bastajåhkkå nere vid bierikjavvre istället för så som stigen är utritad, och sen ansluter till stigen vid vattendelaren igen. Så är det ganska låg sannolikhet för fördröjning där. Sista biten på kungsleden går ju å gå rätt fort om ni får behov av det
 
Det är görbart, men kanske inte njutbart. (Beroende på hur uthålliga ni är och hur mycket packning ni har etc... )

Jag antar att ni tänker korsa sjnjuvtjudisjåhkå på bron vid leden och inte gå mellan sjnjuvtjutis och ahkka? Där kan ni annars behöva vänta ut ev högt vattenflöde.
I så fall bör ni inte ha några andra hinder än er egen ork förrän alep bastajåhkkå.

Det kan vara något klurigt vad i bastavaggi, beroende på vattenflöden och ev snöbroar. Problemet är att ni inte lär veta förhållandena där innan ni kommer dit. Sedan gäller det ju att tajma båtskjuts på sitojaure.

Efter det är det ledat och snabbt.

All in all... om ni är inställda på att gå hyfsat långa distanser och packar därefter är det absolut görbart. Om inga jokkpassager ställer till problem så ska det inte bli stressigt.

Men eftersom de stora osäkerhetsmomenten ligger framåt dag tre-fyra (dvs svårt att "gå ikapp") så skulle jag personligen vilja ha någon dag till i marginal. Spendera den i saltoloukta om den inte behövs, det gör nog inte ont :)
 
Det är teoretiskt möjligt under mycket gynnsamma omständigheter, men kanske inte praktiskt eller att rekommendera.
Vi gick från Biellevallda till Änonjalme via Routesvagge och Gisuris (bron över Sjnjuvtjudisjåhkå) på tre dagar och en morgon i början av Augusti 2017, men då kände vi vägen sedan tidigare och även Tjåggnårisjåhkkå som kan vara ett utmanade vad kunde vi lätt passera på en snöbrygga (pga den kalla sommaren det året). Dessutom var vi jagade av miljarder myggor som inte precis lockade till några längre raster eller sköna kvällar utanför tältet, utan det var konstant vandring till sen kväll.

Jag skulle råda er att planera minst 7 heldagar + en eller två reservdagar. Behöver ni inte reservdagarna för själva vandringen är det inte dumt att ha lite extra tid för en topptur, vila eller se sig om när man är mitt inne i det vackra Sarek.
 
Tack för alla svar!

Jag är inte riktigt med på hur man skall ta sig över alep bastajåhkkå, är det något som den bifogade bilden som är bäst? Passerar man inte alep bastajåhkkå två ggr då?
 

Bilagor

  • Screenshot 2019-07-08 at 23.04.04.jpg
    Screenshot 2019-07-08 at 23.04.04.jpg
    40 KB · Visningar: 857
Eller kan vi passera i sjö-deltat som bilden visar och hålla norr om alep bastajåhkkå ändå tills mitten av dalen där den verkar ta slut och gå i mellan och fortsätta mot Rinim, är det en görbar färdväg? Det är ett gäng vattendrag på den sidan men de kanske är mindre?
 
När det skrivs vattendelaren är det förgreningen vid sjön eller vid glaciären? Jag har tolkat det som att det är vid sjön där det fögrenar sig.

Bifogar en till bild. Är det en bra rutt eller bättre att ta den rutt som stigen går?
 

Bilagor

  • Screenshot 2019-07-09 at 12.37.52.jpg
    Screenshot 2019-07-09 at 12.37.52.jpg
    40.5 KB · Visningar: 792
När det skrivs vattendelaren är det förgreningen vid sjön eller vid glaciären?

Vattendelaren är högsta punkten i en passövergång, dvs därifrån som vattnet ändrar riktning och rinner åt olika håll. I Basstavágge ligger vatendelaren på ca 1050m (i kröken syd om Ruopsokbákte
 
Bifogar en till bild. Är det en bra rutt eller bättre att ta den rutt som stigen går?

Gick den vägen förra året och skulle vilja påstå att stigen vet var den går. Jag har lärt mig den hårda vägen också att speciellt i fjällen då går stigen där den går av en orsak.

Minns jag rätt vadade vi inte Alep Basstajåhkå utan istället jokken från Soabbevágge precis innan de flyter ihop.
 
Jag har bara gått Pastavagge/Basstavagge en gång.
Då var Alep Basstajåhka utmanande att vada. Vi var ända upp till Skårkiglaciären och vände.

Om jag skulle gå Pastavagge idag skulle jag testa att korsa Alep Basstajåhka tidigt i deltat. Men som tidigare skrivits i tråden stigen finns där av en anledning.

Jag vill också avråda från ev. idéer om att gå över Skårki. Vandrare har förolyckats då de trillat ned i glaciärsprickor där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...