Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-17, 12:15
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ute Jämt Visa inlägg
Intressant alternativ! Hur lång koktid, ungefär?
Ca 3 minuter för den sojabaserade varianten, lite längre för de(n) som är gjorda på kikärter eller andra bönsorter.

Själv har jag lite svårt för smaken på bönpastan, men som fyllning i soppa eller gryta funkar den rätt OK. Då slipper man dessutom slösa bränsle på att koka upp vatten som man därefter häller av. Men ta till rätt mycket extra vätska.
Citat:
Ursprungligen postat av Olle78 Visa inlägg
(...) Jag brukar använda kikärtsmjöl (som den rigatonin alltså är gjord av) mycket hemmavid som bindemedel och näringsbooster om jag gör grönsakbiffar hemma. Då funkar rivna rotsaker som armering och kikärtsmjölet som cement - eller vad man ska säga - så att smeten hålls samman ganska bra. Borde funka med torkade morötter och kikärtsmjöl som blötläggs för billiga och proteinrika vegobiffar på fjället.
Bekräftas; behöver dessutom ingen kokning, bara svällning. Obs ta rikligt med vatten, annars fortsätter härligheten att svälla i magen

Jag använder kikärtsmjölet (köpt eller hemmatorkat) ibland som redning i soppor/grytor, men oftast som ingrediens i hummous genom tillblandning av sesamförpasta (tahina), annan nötpasta eller, om man vill ha den i pulverform - mandelmjöl. Det blir en energi- och proteinrik huvudingrediens, som inte behöver koka och med närmast idealisk proteinsammansättning.
Svara med citat