Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-02, 19:44
Patrik_L Patrik_L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av GustavOh Visa inlägg
Ja ärligt talat känns det (ok, jag är ingen oceanseglare) som kuriosa idag.
Jätteroligt att kunna säkert, men kanske inte prioriterat här. Det vill till att gps, reservgps och radio lägger av innan astronomisk navigation behövs.
Hur länge räcker batterierna på två GPS:er om du inte kan ladda? Antagligen avsevärt kortare tid än sextanten och den magnetiska kompassen gå att använda...

Citat:
Ursprungligen postat av eyck Visa inlägg
Och med t.ex. två satellitnavigatorer av två olika fabrikat som både tar in GPS och den ryska motsvarigheten har du en pålitlighet och precision som du inte kan få med en sextant. Dessa kostar tillsammans betydligt mindre än vad du får betala för en sextant av god kvalitet.
Behövs verkligen den precisionen på Atlanten? Och har du funderat på varför två GPS:er är billigare än en bra sextant?

PS. Jag använder karta och kompass när jag navigerar på fjället - en GPS kommer inte i närheten av min packning... Eller jo, en riktigt enkel sak som ger lat/long, RT90, WGS eller någon annan lämplig positionsangivelse, men bara som ren säkerhet - inte för att navigera med. Och den har hittills aldrig slagits på under en enda vandring... DS.
Svara med citat