Fiske tips på dagstur Kebnekaise

Hej!
Fundering, finns det fiskemöjligeter i närheten av Kebnekaise?

Ska dit i slutet av augusti och det vore kul att fiska nånstans på denna resan?
Helst på lagom avstånd från fjällstationen, men finns inget där i närheten så tar jag glatt emot tips på omkringliggande fiske också :)

om nån vet nått :)
 
När du vandrar mellan Kebnekaise & Singi går du i ett stort pass en bra bit. Där finns vattendrag & en sjö när landskapet öppnar sig igen på andra sidan. Där fanns rikligt med fisk i aug i år, men ligger nog en mil från fjällstationen (där man btw kan köpa fiskekort för både Gällivare & Kiruna)

Min lina var dessvärre torr så jag kastade av mina två drag jag hade med mig direkt :( Stor idé att släpa runt på det spöet när min vandring bara hade börjat!

För övrigt finns det fisk typ överallt där uppe så tveka inte när lusten faller in!
 
Vad får man för fisk där uppe och vilken sorts drag använder ni? Funderar på att ev. ta med flugspö men det kanske är för blåsigt där?
 
Fisket omkring Kebnekaise är inte alls bra. Ska man fiska är det inte här man ska göra det utan på andra platser i fjällvärlden. Alltför högalpint och kargt här uppe för att husera nått vidare bestånd av fiskbar fisk.
 

avslutad210712

Gäst
Kebnekaise är definitivt inte det första stället jag skulle välja om jag vill fiska. Som tidigare nämts så finns det en del sjöar på leden mot Singi men där var det heldött när jag testade för någo år sedan och då menar jag inte bara napp utan det var heldött även vad det gäller vak.

Visst finns det en del sjöar som enligt rykten skall innehålla fisk men då pratar vi knappast om avstånd som kan betecknas som dagsturer.
 
Enda stället jag fått fisk däromkring är i jocken nedanför Singistugorna. Ganska små öringar, men goda stekta på mackan:)

I övrigt är det som tidigare nämnts för högalpint med genomgående glaciärsmältvatten som inte fisken trivs i. Kommer du däremot lite nerströms där grumligheten blivit mindre, ex vid Singistugorna, trivs fisken bättre. Går du sträcka ner mot Vakkotavara eller upp västerut mot Hukejaure finns betydligt bättre möjligheter till fiske. Jag har själv svårt att lämna fiskegrejorna hemma på en vandring;)...ett 6-del 9ft #6 flugspö/5-del 7,5ft spinnspö kombo passar lätt utanpå ryggsäcken:)
 
Enda stället jag fått fisk däromkring är i jocken nedanför Singistugorna. Ganska små öringar, men goda stekta på mackan:)

I övrigt är det som tidigare nämnts för högalpint med genomgående glaciärsmältvatten som inte fisken trivs i. Kommer du däremot lite nerströms där grumligheten blivit mindre, ex vid Singistugorna, trivs fisken bättre. Går du sträcka ner mot Vakkotavara eller upp västerut mot Hukejaure finns betydligt bättre möjligheter till fiske. Jag har själv svårt att lämna fiskegrejorna hemma på en vandring;)...ett 6-del 9ft #6 flugspö/5-del 7,5ft spinnspö kombo passar lätt utanpå ryggsäcken:)

Åja, så jättsmå kan de inte vara om de har hamnat på mackan. Minimimåttet för öring på Kirunakortet är 35 cm.
Och ingen vuxen människa tar väl upp öring under minimimåttet? ;-)
 
Åja, så jättsmå kan de inte vara om de har hamnat på mackan. Minimimåttet för öring på Kirunakortet är 35 cm.
Och ingen vuxen människa tar väl upp öring under minimimåttet? ;-)

Nu var det här 25 år sedan, så kommer inte ihåg vad minimimåtet var då? Vet dock att jag alltid respekterar det (brukar märka minimimåtet på spöet beroende på var jag skall fiska). Senaste gångerna jag gått Abisko-Nikka har jag inte haft med fiskeprylarna då jag vet att fiskemöjligheterna är begränsade på just denna sträcka.
 
Nu var det här 25 år sedan, så kommer inte ihåg vad minimimåtet var då? Vet dock att jag alltid respekterar det (brukar märka minimimåtet på spöet beroende på var jag skall fiska). Senaste gångerna jag gått Abisko-Nikka har jag inte haft med fiskeprylarna då jag vet att fiskemöjligheterna är begränsade på just denna sträcka.

Jag tror dig. Kunde inte låta bli att retas lite bara... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2
fjällbäcken Tips om vandrings/fiske på Grövelsjöns Norkska sida? Fiske 0
chribba tips på fiske i jämtlandsfjällen Fiske 2
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
Flaggan Vill ha tips på fiske i Rostå omr. Fiske 5
arnesen Någon som har tips om fiske på Island? Fiske 1
sauber tips på sommarens fiske tur? Fiske 12
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
IntMurr Tips inför fiske i Grövelsjö-Femunden-Rogen-området Fiske 1
enriktighunter fiske tips Fiske 1
Frassin Fiske tips!! Mitt i vintern Fiske 0
crillegbg fiske tips mjörn Fiske 0
Jocka Fiske tips! Fiske 3
arnesen Tips om fiske vatten Fiske 1
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...