Söker remsystem för isyxor...

Jag är trött på alla remsystem jag prövat... Remmen på klippvarianten har knockat ut två skruvar innan skruven fått fäste, och andra system där man sätter in handen i en loop bara fastnar i handksarna när jag minst vill ha strul.
Jag såg en uppe i Trängslet som hade ett system jag söker efter för att pröva lyckan med. Remmen gick runt handleden och mellan tummen och pekfingret fanns en ring. Ringen hakade han på krokar som han hade fäst på yxorna. Jag har för mig att han sa att systemet var från Camp men jag är inga säker. Jag har sökt runt på nätet men inga kunnat hitta nått liknande, jag får bara träffar på vanliga remsystem.
Visst, kan säkert snickra ihop något av kasserade remsystemen jag har, men har lite problem att lösa så att ringen mellan tummen o pekfingret stannar just där utan att ha en otymplig knut.
Nån som vet vad det är för remsystem jag talar om och vet var jag kan hitta den, eller har andra tips?
 
Prova med en Petzl String
Nja... den är lite otymplig den med. Att bara köra remmen som går mellan tummen och pekfingret genom ringen ger ingen 'bulk' alls. Vill bara att den ska stanna där. Är inne på att använda tunn snöre som fixerare istället.
E-climb har ocksa en lösning men den lär ha vissa brister.
Interesting... Äntligen fått se nån som säljer nått åt det hållet, thanx. 78€ för ett par är ganksa saftigt, men nu har jag iallafall en karamel att suga på.
Ett annat alternativ är ju att skippa leashen men att använda chicken slings.
Har haft tanken men har lärt mig att uppskatta remmar de tillfällen mina stegjärn har poppat från isen. Skönt att slippa extra slingor/rep från yxorna också.
 
Hej
Jag var ute med en kompis för ett tag sen som hade det du efterfrågar (tror jag?)
Jag frågade inte var det kom ifrån men det såg ganska hemsnickrat ut, både krokarna på yxorna och remmarna med ring på handskarna.
Men han hade 2 remmar på/runt varje hand, en som gick runt handleden "bakom" tummen, och en som gick i tumgreppet och över handflatan. Sen såg det ut som att de gick ihop i en gemensam rem, lite bredare eller med nån form av stoppning, över handryggen.
Handskarna var också avsedda enbart för isklättring, så jag tror att ringen fixerades till tumgreppet genom att remmarna var fastsydda eller fästa med kardborrband.
 
Ja jösses vilket strul det kan vara att hitta rätt remsystem - jag har ännu inte hittat det perfekta för mig.

Nuförtiden kör jag 99% leash-less, vilket faktiskt gör det lättare att klättra lite svårare leder - lätt att skaka loss, placera skruvar, sätta kilar, slå pitonger och byta hand osv.

Har till dags datum ännu inte tappat nån yxa (ta i trä eller is?) och då klättrar jag väl ungefär femtio/sextio dagar/tillfällen is/mix per säsong.

När det kommer till längre turer typ två/tre replängder eller mer så kör jag antingen fångremmar av sånt där vanligt 6mm gummiband som knyts fast i selen eller vanliga handremmar.

Vad gällande handremmar så har jag kommit fram till att Petzl "saf lock" är de bästa, man kan ha själva handöglan så pass öppen att handen går att sticka in & ta ut utan att man fastnar, sen har BD sin "lock down" rem med en ögla som man drar i genom att loopa den över hammaren eller dra i den med munnen (oftast) men den remmen tycker jag inte funkar på brant is då jag oftast vill ha yxorna högt och då kan jag inte öppna remmen...

peace
 
Nuförtiden kör jag 99% leash-less, vilket faktiskt gör det lättare att klättra lite svårare leder - lätt att skaka loss, placera skruvar, sätta kilar, slå pitonger och byta hand osv.
Jag kör utan remmar på toprep men vill ännu inte ta det steget på lead. Kan jag få till ett remsystem som jag söker så har jag alla fördelar du nämner men ändå stöd med remmar.
Ska se om nån jag känner har saf lock varianten så jag kan klämma lite på den. Tackar för tipset.
Jag var ute med en kompis för ett tag sen som hade det du efterfrågar (tror jag?)
På din beskrivning så låter det precis det jag är ute efter... Han kör 2 remmar som går ihop? Jag har pillat med en rem som går 2 varv men 2 seperata remmar som sitter ihop skulle kunna funka bättre. Hade han sytt fast remmarna i handskarna? Du har inte lust att fråga honom om lite flera detaljer? Vore mycket tacksam...
 
Jag är väldigt nöjd med mina nya BD Android remmar, som man klipper in på yxan. Brukar slänga ner remmen mellan tummen och pekfingret och hålla fast remmen med de övriga fingrarna, så fort jag ska börja skruva. Den stora nackdelen är att de är svindyra, typ 500 spänn styck.
 
Hehe... Det är just Andriod remmarna jag nu har slaktat för att få till systemet jag beskrev. Jag har hängt med hela kroppstyngden i varje rem på prov, så jag vet att de håller, men det återstår att de om de fungerar i praktiken... Det vet jag efter helgen.
 
Hehe... Det är just Andriod remmarna jag nu har slaktat för att få till systemet jag beskrev. Jag har hängt med hela kroppstyngden i varje rem på prov, så jag vet att de håller, men det återstår att de om de fungerar i praktiken... Det vet jag efter helgen.

Du får gärna lägga upp en bild på skapelsen samt en liten kommentar på hur de funkar... De låter iallafall som en intressant lösning...
 
chicken slings.

"Ett annat alternativ är ju att skippa leashen men att använda chicken slings."

Hej
Hur funkar chicken slings?
Har någon något foto på chicken slings lösningen???
 
Senast ändrad:
Du får gärna lägga upp en bild på skapelsen samt en liten kommentar på hur de funkar...
De fungerade klockrent! Jag är riktigt nöjd med dem. Visserligen finns det lägen då man säkert skulle kunna tappa yxan men jag tror att risken för det är mycket mindre än att köra utan remmar helt och hållet. Jag ska göra en liten ändring men lägger upp bilder och kommentarer på hur de såg ut och fungerade under helgen. Jag skriver en ganska utförlig beskrivning då andra är kanske intresserade. Ursäkta om det blev lite överpedagogiskt...
Så här ser de ut:
1.jpg


Nedan är en bild på orginal BD Andriod remman. Jag fick snitta upp sömnen vid den röda cirkeln, trädde den genom en ring som jag tagit från andra gamla remmar (grön cirkel) och använde spännet (blå cirkel) för att 'sy ihop' remmen igen med ringen på.
På vänster hand blir remmen efter spännet ganska kort då man vill ha spännet på baksidan av handflatan, men mina tester då jag hängt i remmen med full kroppstyngd så gled inte remmen alls. Man kan säkert låta bli att snitta upp sömnen och använde något annat än en sluten ring men jag kom inte på något bättre. Att bara använda remmen som den var upplevde jag vid test att den kan vara lite svårare att få på kroken på yxan då den är inte fixerad.
2.jpg


Här är en närbild. Ringens tyngd tas av remmen som går över handflatan mellan handledsstödet och spännet. Remmen som kommer från andra sidan stödet var så lång så jag klippte av den men använde en bit som fixering för ringen med lite hjälp av ett litet buntband. Denna fixering fungerade klockrent under klättring. Jag satte på ett buntband på andra sidan också i tron om att det hjälper till att hindra att spännt går upp.
3.jpg


Bara 3 bilder på inlägg, fortsättning på nästa inlägg...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.