Bottenmete i fjällen?

Flugkast?

Hur binder man egentligen ett bra flugkast för haspelutrustning? Och hur fiskar man bäst med det? Vilka flugor passar i fjällen?
/Gustav
 
Re: Flugkast?

realout; sa:
Hur binder man egentligen ett bra flugkast för haspelutrustning? Och hur fiskar man bäst med det? Vilka flugor passar i fjällen?
/Gustav

Först och främst behöver du en kastdobb (Rek. bombarda,finns från flytande till snabbsjunkande) som du trär linan igenom,sen en "gummipärla" och knyt fast ett lekande (Gummipärlan för att skydda knuten).Sen kommer själva tafsen,nylonlina 150-200 cm lång (~0,30 brukar vara lagom) och i änden på den fäster du flugan (Ev.kan ett litet,litet blyhagel fästas 10 cm framför flugan om det är trasselväder).Kasta ut och veva hem lååååånnggsaaaammmt.


Skitfiske
peter
 
Re: Re: Flugkast?

ping; sa:
Först och främst behöver du en kastdobb (Rek. bombarda,finns från flytande till snabbsjunkande) som du trär linan igenom,sen en "gummipärla" och knyt fast ett lekande (Gummipärlan för att skydda knuten).Sen kommer själva tafsen,nylonlina 150-200 cm lång (~0,30 brukar vara lagom) och i änden på den fäster du flugan (Ev.kan ett litet,litet blyhagel fästas 10 cm framför flugan om det är trasselväder).Kasta ut och veva hem lååååånnggsaaaammmt.

peter

Alternativt kan man vända på steken. Själv tycker jag att trasselrisken är mycket mindre om man har kastflötet längst bort, och sedan flugorna på en rad från kastflötet till spöet. Sålunda gör jag:
1. Dra ut ca 150 cm lina, knyt en beteshake i ena ändan. (i beteshaken ska senare fästas kastflötet)
2. Välj ut tre bra våtflugor (själv kör jag fyra) och bind en 30-centimeters lintafs i varje fluga.
3. Fäst flugtafsarna från punkt 2. vid den 150 cm långa linan, med blodknutar. Knyt den yttersta flugan ca 50 cm från beteshaken och ge den en 15 cm-taft. Sedan 40 cm upp till nästa fluga som får en 20 cm-tafs, och sedan ytterligare 40-50 cm upp till sista flugan, som får en 25 cm-tafs. När alla tre tafsarna med flugor på är inknutna på 150 cm-linan på detta sätt, sätter du ett kastflöte i beteshaken. När du slutligen kommer ned till vattnet, knyter du fast andra änden av 150 cm-linan vid linan på din haspelrulle och så är du färdig att fiska.

Tricket med allt längre flugtafsar ju närmare spöt du kommer, är att kunna hålla alla tre flugorna vid ytan. Med kastflötet som motstånd kan man med en lätt gungning i spöt höja flugorna och få dem att stiga mot ytan för att sedan dragga där en stund, vilket kan vara mkt bra. Denna rörelse sker naturligt om du kastat rakt över strömmen och låter linan flyta med viss spänning men utan att veva in; när flötet börjar svänga in mot stranden så sträcks flugkastet och flugorna stiger i vattnet.
 
Luffarfiske är inte nämnt och de välfungerande nät och långrevsdragning....., jotack jag gillar oxså flugfiske men har inte alltid de grejorna med mig. Flugkast har givet mer än en middag.
//J
 
jaha

Småfiskar smakar lika bra som stora fiskar. De passar dessutom bra i stekpannan.

hmmm
minimimått
smoltfiske dvs meta upp fiskbebisar
maskfiskad fisk tar ofta kroken fel och kan alltså ej återutsättas
tusenbrödrafisk återfinns ej i strömmande vatten utan i sjöar
behöver jag moralpredika mer än detta? hmmmm ;)
vänligen nils
 
Angående ursprungsfrågan, ja nog funkar det att bottenmeta i fjällsjöar och större bäckar. Oftast använder jag dock själv spinnare, mindre skeddrag och liknande när jag fiskar, ibland sätter jag en tafs och krok bakom en spinnare med lite mask på, kan funka för röding. Om du ska bottenmeta så kan du behöva ganska mycket extra prylar, de flesta fjällsjöar har väldigt stenig botten.


Det roligaste fisket jag upplevt är nog bäckemete efter öring, i fjällbäckar och även i skogen. Enkla prylar, men krävs mycket skicklighet för att få dem. Vet ni som är emot det ens hur man bedriver riktigt "bäckmete"?
 
Det roligaste fisket jag upplevt är nog bäckemete efter öring, i fjällbäckar och även i skogen. Enkla prylar, men krävs mycket skicklighet för att få dem. Vet ni som är emot det ens hur man bedriver riktigt "bäckmete"?

Det är väl mer det att mete inte är en särskilt bra metod om man vill återutsätta fisk. Dels så sväljer fisken ofta krok med mask, dels så får man i högre grad småfisk när man metar och det är ju inte för inte som maskmete är förbjudet på många håll i känsliga fjällvatten. Många fjällvatten har väldigt låg produktion och tål inte ett särskilt stort uttag och därför har man ju regler med minimimått och baglimits. Detta är inget som är taget ur luften utan det finns undersökningar där man studerat överlevnad på återutsatt fisk i relation till fiskemetod, vattentemperatur, art etc. Tyvärr finns ju fortfarande föreställningar bland folk (bl a hos en del av mina äldre tornedalska släktingar) att man inte ska leka med maten och kan utan att skämmas fylla en hink med maskmetad småöring, harr eller sik. Min åsikt är att det borde vara ännu strängare restriktioner i känsliga fjällvatten och ett absolut förbud för maskmete utom i de större sjösystemen, samt ett totalt förbud för yrkes/husbehovsfiske med nät i fjällvärlden.
 
hej
ursäkta att jag kanske tog i lite men .....
jo nog har jag bäckmetat, har provat de flesta fiskesätten. roligare att försöka vara lite "bred"...

men om du kikar lite på baksidan på ditt fiskekort så står det antagligen att du inte får använda mask i strömmande vatten. detta verkar dock av nån konstig anledning inte gälla de som inte löser fiskekort hmmm
(äsch nu blev det moralkaka igen-måste lära mej att sluta med sånt-folk kan ju ta illa upp) ;)

vänligen n
ps du kan väl prova att bäckmeta med nymf dvs checkiskt nymffiske(även kallat puppmete) ds
 
Varför skulle man inte kunna få stor fisk på toppknutet metspö? Är det för att man skrämmer dom eller för att det inte går att få in fisken? Jag har varit med på ett bäckmete som gav en öring som vägde mellan 1,5-2 kilo.

Däremot håller jag med om att det roligaste fisket är flugfiske, men om man inte har råd med ett flugspö så finns det andra metoder (lagliga). Spinn med små spinnare och flugkast torde nog vara det som är mest lämpligt. Vad man bör tänka på i alla fjällvatten är att det mesta av fisken man får ska släppas tillbaka pga fångstbegränsningar och minimimått. Att vika tillbaka hullingen är ett sätt att förbereda sig så att det blir lättare att släppa tillbaks fisken. Om man får mycket småfisk på ett ställe så ska man flytta på sig eftersom det betyder att dom stora fiskarna antagligen är någon annanstans.

Jag håller med där! Är trogen flugfisket i fjällen, men toppknutet är också de en grym upplevelse när storingen går på. Det suveräna med topknutet är ju i de små vattendragen där det kan vara svårt att komma fram och man kan liksom lirka spöt mellan träden, det är sport de och dessutom så står det ju ofta riktigt fina firrar i de små djupa bäckarna. Helst ska det småregna lite också. För att lätt tappa småttingarna brukar jag fila ner hullingen på kroken lite.

Oj vad jag blev sugen på sommar, fjällen och bäckmete....
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...