Hopfällbart fiskeapö för insjöfiske

Hallå!

Färsking på det här med fiske och jag har funderingar över att ta med mig [lätt] fiskeutrustning på mina bike packs, så jag letar efter hopfällbara fiskespön som jag kan få fäst på min sadelväska. Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Jag har köpt det här teleskopspöt från D•A•M - det var det kortaste (seriöst varumärkesförsedda) haspelspö jag kunde hitta med sina 430mm ihopskjutet. Det är ett åttafots / 240cm spö med totalt nio delar för officiellt 7-20g, jag skulle säga 3-18g. (Deras lite kortare sjufots / 210cm spösyskon har bara åtta delar så det blir tydligen en aning längre som hopskjutet.) Mina fiskande kollegor påstår att det finns något Shimanospö som är kortare - men då är hantagsdelen en lös separat del och det blir alltså två 'pinnar' (hantag + spöklinga) som ska samsas bredvid varandra i nedpackad form - så det alternativet gick bort för mig.

Ett både aningen kompaktare och klart billigare alternativ är det här teleskopspöt som BILTEMA säljer i en sats. (Bild 3 till 5 visar spöt som mitt var i verkligheten.) Det är ett sexfots / 180cm spö som är delat i sex delar (officiellt för 5-30g drag) och hopskjutet är det ca 390mm. Hur seriöst det egentligen är som haspelspö vill jag inte ha någon åsikt om, det lär tiden få utvisa...

Jag kör bägge spöna med äkta Svängsta Cardinalrullar, från 1981/82 en 52:a och en 54:a, så beteende jämfört med moderna överdrivet lätta haspelrullar kan jag inte ha någon åsikt om. Jag väljer rullar för att matcha Alaskaryggsäckarna - och bäraren. Dvs, det ska vara inhemsk svenskbyggd kvalitet... Men iofs, bägge spöna är säkerligen legotillverkade någonstans borta i Kina...
 
Alright! Haspelspö är alltså vad jag letar efter. Efter lite googling så fann jag ett Abu Garcia Cardinal Vildmark 7 och Abu Garcia Cardinal Vildmark 6, båda för 299 kr. Det är billigt, visst, och jag har inte koll på prylarna men som sagt så är jag bara en nybörjare och jag vet inte om jag kommer att fastna för det hela. Jag vill helt enkelt ha något att göra då och då under mina äventyr - och då är ett fiskeset för 900 inte riktigt intressant. Men tack för alla tips än så länge!
 
Biltema-haspelsatsen är ännu kostnadseffektivare än de två spö+rulle-kombinationer du hittat på JULA
och XXL. Den innehåller även en mängd tillbehör, beten och liknande. För 199 kronor är det svårslaget.
Och spöt är rätt lika den sexfotare du länkade till, jag har haft bägge liggande här bredvid varandra

men gav bort ABU-spöt. Det var tyngre och längre (hopskjutet) än Biltemaspöt,
dvs precis som ABU's gamla slogan sa om de tyngsta och längsta - utrustning från ABU i Svängsta.... ;-)
 
Vildmark 7 är ok saker enligt mig. Har lite annat själv men då blir även priset ett annat. Med nån droppe, mepps, pytteskeddrag, flugkast samt maskmete Kan man ha ett riktigt lyckligt fiske liv I fjällen.
 
Har inte testat biltemas fiskeset själv men köpte ett sånthär fiskeset som är ihopfällbart för 399 till min lillkusin som ville komma igång med sitt fiske. Har inte testat biltemas och Julas grejer hur är dom?
 
Har inte testat biltemas fiskeset själv ... hur är dom?
Som jag skrev ovan: "För 199 kronor är det svårslaget." Mycket grejer med i den satsen
- och packad längd på bara ca 38 cm... Också det är svårslaget för ett 6' -spö...

Mitt kastar helt OK, numera utrustat med en nästan antik Cardinalrulle.
 
4delat är att föredra

Tjena!
Min erfarenhet är att teleskopspön generellt går sönder ganska ofta, även om dom är av bra kvalité. Kolla gärna efter ett 4delat spö istället :)
 
Köpte ett Shimano Exage BX Tele just för fjällvandring men spöt gick av på 2 ställen första kastet! :(

Fick bytta till ett Shimano Catana 180cm (+ pengar) som funka fint tillsammans med Shimano Sedon 500FD, combon räknas typ som UL+.

3kg röding landad i Stalo ;)

sJgm6Wi.jpg
 
Köpte ett Shimano Exage BX Tele just för fjällvandring men spöt gick av på 2 ställen första kastet! :(



Fick bytta till ett Shimano Catana 180cm (+ pengar) som funka fint tillsammans med Shimano Sedon 500FD, combon räknas typ som UL+.



3kg röding landad i Stalo ;)



sJgm6Wi.jpg



Vacker fisk! Vad hade du för drag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
insjöfiske Fiske 0

Liknande trådar

  • insjöfiske

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...