Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare?

Flugkast och annat

Kålle, jag tycker din lista börjar ta form mycket bra nu.
Vad gäller din kastteknik så kommer den att fungera efter en del övning. Dock är det viktigt att du tränar ute vid vatttnet också, eftersom du där lär dig kasta med hinder och olika mål. Var beredd på sorg och bedrövelse, men ge inte upp. Kan inte mer än unisont instämma med att du ska koncentrera dig på korta kast, det ger mest fisk i början. Fluga ska vara i vattnet, inte i luften.

Att anlita en kastinstruktör kan vara en god idé. För vissa fungerar detta jättebra och de lär sig jättemycket. För andra så kan det mer bli en källa till frustration, ofta beroende på vilken instuktör man får. Två som jag kommit i kontakt med och som är bra pedagoger är Gunnar Rask Nielsen och Leif Stävmo. Båda har förmågan att förenkla och entusiasmera flugkastandet.
Något som du snart kommer märka är att det finns många självutnämda profeter inom flugfisket eftersom det är en sådan autodidakt verksamhet. Detta resulterar inte sällan i en brist på självkritik och personliga hänsyn. Vissa kommer säga si och andra så. Många kommer predika materialets evangelium. Ett ex är "Blyge-Göran" Andersson vilken gjort en film om kastning där han döper om det hundra-åriga speykastet till underhandskast. Kastar du med honom så finns det ingen kompromiss om vad som är rätt och fel, endast ett alternativ existerar. Jag tycker du ska lyssna till människor som känns mjuka, pedagogiska och kunniga. Och givetvis gå din egen väg.

PÅ tal om tafsar, så tycker jag du ska välja en färdigtaperad nylontafs i början och den tillhörande grovleken på nylon. Det är billigast och du lär få byta tafs ofta i början.

Denna tråd avhandlar loop-connections
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10222

Mvh Josef
 
Måste döpa om allt till fiskeuniversitet!

Tack alla!

Här skickar man iväg några funderingar på morgonen, går iväg och jobbar och kommer tillbaka till tre fullmatade svar. Det är för bra för att vara sant!

Dagens frågetecken blev snabbt till utropstecken!!!

Jag har förbryllats mycket av alla skriverier om taperingar hit och dit. Om frusna fiskare som inte har klarat att göra tillräckligt bra kirurgknutar och att det ena och det andra är livsnödvändigt för att presentera flugan rätt. Om jag förstår er alla rätt är ni helt överens om att detta visserligen är viktigt men går att göra med färdigtaperade tafsar lika bra som att binda de själv. Dessutom var förklaringen vad taperad igentligen betyder betydligt enklare än vad en nybörjare skulle kunna tro.

Björn, jag fick tag på Tom idag. Han verkar förutom att vara en hejare på att kasta fluga också vara en hejare på flugfiske. Han bokade mig för instruktioner senare i vår och uppmanade mig att inte träna in allt för många fel innan vi träffas.

Just nu jobbar jag vidare på 10 i topplistan och kommer just nu inte på några fler frågor. Men som sagt helgen har ju inte ens börjat ännu.........

Trevlig helg och skitfiske på er allihop!!

Kålle
 
Stålbadet...

skall du igenom, innan du inträder i de jungfruligas skara (Flugfiskarnas) Kålle.

Kastträningen är att liknas vid golfarnas eller hagelskyttarnas shootingrange ;).

Som jag tidigare försökte uttrycka, är det öglesystemet du ska satsa på som nybörjare (använder det själv fortfararande) efter 12års fiskande.
Du behöver inte tänka på några flyhänta knopeskapader i senvinterkylan.

Gör bara en enkel ögla på knyttafsen. Du kan göra dessa öglor i förväg hemma, på några knyttafsar.
Däremot måste du knyta fast flugan. Träna i badrummet med släkt lampa, med en ficklampa till hjälp;).

Träffade några rutinerade flugfiskande bröder i höstas på Djurgården, som inte var med i någon klubb.
Kanske läge att starta en ny klubb?
Vi ska träffas och åka till något flugfiskevatten till våren.

Skicka mig ett E-mail om du är intresserad Kålle:).

/Björn
[Ändrat av Graip 2002-01-25 kl 19:48]
 
Usse...

har du gått någon kastinstruktions kurs med Göran Andersson?

Att nämda person enbart har döpt om eller rent av "knyckt" speykastet och kallat det för underhandskast, tycker jag är väl överdrivet.

Det finns likheter i båda kasten, men skillnaden är framförallt att man med Görans Teknik (om jag nu ska kalla den för nåt...)samma rörelse även kan kasta överhandskast samt göra de olika "hjulen", vilket jag har svårt att se som genomförbart med speykastteknik?

Att en instruktör eller person med uppgift att lära andra, skall vara ödmjuk och lyhörd är en självklarhet, att du(?) har haft dåliga erfarenheter med Göran Andersson är ju bara att beklaga. Jag har inte haft möjlighet att träffa Göran men har däremot träffat Hasse Gustafsson (även han kör med Görans teknik) och Hasse var förutom duktig på att kasta även duktig på att lära ut, men å andra sidan så var ju lärjungarna positivt inställda till sin instruktör och hade även ett förutsättningslöst förhållande till kursen.

Jag hoppas dock att du inte kastar ut barnet med badvattnet...om du och Göran Andersson har träffats på nån kastkurs?

/Anders B
 
Påfyllning av problemet

Ok, jag kanske sablade på lite utan bakgrund. Jag vet inte om du själv har träffat Göran Andersson, men när man gör det förstår man varför vissa kallar honom "Blyge-Göran". Han må vara en hur duktig flugkastare som helst, men med hans stil så gör man sig lätt obekväm. Med uttalanden typ som att man inte kan kasta med annat än ett Sage under sextusen gör att man reagerar lite. Reaktionen blir att många i flugfiske-skrået inte vill ta i honom med tång.

Det är bra att du nämner det här med "hans teknik". Det är just precis i sådana saker som problemet. Han gör sin video och kallar traditionella flugkast sin teknik och döper om en massa kast som om han hade uppfunnit dem. Flugkastet är en månghundraårig tradition där man bara lider av hybris när man påstår sig ha uppfunnit något. Att ex. döpa om spey/roll kast till underhandskast är ju patetiskt, (vad är en underhand??) när folk i kastade så efter laxen i skotska spey redan i början på artohundratalet. Det där med hjulen är mest kosmetika, de har väldigt lite praktisk användning. Vinklade rollkast är heller inte precis nya om jag säger så. Det finns ingen Göran Anderson teknik, mer än det finns Anders Bäck-teknik och Josef Daviddson-teknik.

Jag har bara träffat Göran Andersson på flugfiske-mässor och liknande som ex när han gjorde bort sig med sina plumpa kommentarer på Västeråsmässan.

Hasse Gustfsson har jag ingen erfarenhet, men han är säker jätteduktig.
[Ändrat av Usse 2002-01-25 kl 20:39]
 
Ok...

då förstår jag att du har dina aversioner mot G.A. Hur som haver så har jag lärt mig mycket från de kurser jag har gått samt gett, när det gäller det som då G.A. skulle ha orättfärdigt kallat sin egen.

Hjulen är inte alls kosmetika i mitt tycke, om man kan utföra dem på rätt sätt. På det hela taget så undrar jag om du ens har prövat på dem (hjulen), eller gått nån kurs som handlar om denna teknik?

Det är stor skillnad på att titta på filmen eller läsa i boken till att verkligen förstå hur det fungerar och kunna göra det på rätt sätt, man lär sig inte att göra stående hjul eller vinklade underarmskast enbart genom att vifta spö på en mässa...

...men hur som haver så lär du och jag aldrig kunna enas i detta fall, förutom att vi är eniga om att vara oeniga i nyttigheten hos kastteknik alá Andersson.

Lika bra att gå vidare...

/Anders B
 
Hjul

Ok vi kan lämna Göran Anderssons person, då det inte är så viktigt. Det kanske var fel av mig att ta upp det.

Dock skulle jag vilja lämna en sista kommentar om kastning, utan att försöka låta som en besserwisser. Dock är det så att jag inte riktigt tycker det är rättvist att du dömer mig som oförmögen att kunna kasat med s.k. hjul bara för att jag inte gått någon kurs. Tro mig, jag har testat detta praktiskt flera gånger och känner att jag kan utföra det tillfredställande. Min slutsats av kastet är följande. Då detta ofta används på korta distanser får den onödiga störnigen i form av ett hjul på vattenytan att fisk ofta skyggar. Dessutom vid torrflugefiske gör detta hjul att flugan ofta dränks så mycket att den inte flyter. Själv är jag flugfiskefostrad vid snåriga harrbäckar i Gällivaretrakten, vilka med sin otroligt rikliga vide-vegetation ställer det stora krav på kastaren. Själv tycker jag att sittandes på huk utföra "vinklade-sidkast" (kan närmast beskriva som ett luftkast i kroppens sidled) fungerar väl så bra om inte bättre än dessa hjul. Vanliga vinklade rollkast är också mkt effektiva. Dessa bäckar har fått mig att utveckla en personlig, högst oorthodoks kastteknik långt från skolboken. Det kanske ser konstigt ut, men fungera för mig.
 
Usse...

allt som fungerar är bra!

Om man så skulle stå på händer i knädjupt vatten med flugspöt mellan tårna, så är det inget som jag skulle opponera emot, om det fungerade för personen som utförde det...därmed så kan vi avsluta detta.

För mig funkar min stil ypperligt, om än påverkad av vissa personers "uppfinningar", för dej funkar din.
Detta finner jag långt ifrån att vara oortodoxalt, snarare paradoxalt...för att inte benämna det som monumentalt....eller fundamentalt....eller katastrofalt...;)

/Anders B
 
Debatt är bra!

Det mest fantastiska med vårt fiskeforum är att ena dagen handlar det varför det heter tapering och hur olika kastteknik fungerar. För att stunden efter fara iväg i en het debatt om spreykastet eller underhandskastets ursprung eller eventuella förfalskning i nutid. Som ni förstår har jag svårt att ge mig in i den debatten med liv och lust. Jobbar ju fortfarande på med att få bort klatchandet, väntar nog med hjulet en stund till........

Debatt är bra, utan debatt kommer aldrig ny kunskap fram överhuvudtaget!

Jag tänkte fortsätta min utsugning av kunskaper om ni inte misstycker. Den dagen ingen svarar, så komer jag att förstå direkt.

Jag har nu frågat och frågat om en hel massa saker. Den enda frågan som jag medvetet har hoppat över är olika flugor. (Förutom vilka som är de olika typerna av flugor.)

Det är som jag ser det mer av en vetenskap än någonting annat med flugfiske. I min tänkta tio i topp har jag preliminärt rådet att börja med flytlina, som jag tidigare skrivit, där tafsen kan vara sjunkande eller flytande. Det sätter säkert sina begränsningar i förslagen om vilka flugor man kan börja med. Jag tänker mig att inom varje kategori av flugor ge ett antal förslag. (Om inte ni andra delar Björns principiella motstånd mot våtflugor, för då skippar jag dem.)

Ett tiotal av varje kategori hade jag tänkt mig. Nu kommer någon genast att säga att det beror på så mycket, det förstår jag. Jag tänker mig någon blandning som kan fungera för nybörjare som jag inbillar är ungefär som jag själv. Några första försök i ett P&T vatten för att sedan åka iväg på harr/öringfiske i till exempel Jämtland. En nybörjares grunduppsättning helt enkelt. Kan naturligtvis innenhålla några för gädda/abborre/mört/löja också, allt för att träna. Kanske till och med några för havsöring eftersom det fisket verkar vara ganska tillgängligt över hela vårt land.

Jag har ju läst en hel massa men fortfarande är det så mycket information att jag inte kan ge några säkra tips för nybörjare. Montana ligger bra till, till exempel. Naturligtvis kommer jag också att ha med rådet att kolla med lokala fiskeaffärer/guider inför varje nytt vatten man ska fiska i.

Jag utmanar er alla, skriv era bästa förslag så ska jag försöka hålla reda på dem och kanske lägga några debattutmaningar på forumet för att konstruera en nybörjarfluguppsättning. (fint ord va?)

Frågegubben

Kålle
[Ändrat av Kålle 2002-01-27 kl 15:52]
 
Eeeeh...

vet inte att jag skulle ha uttryckt någon aversion mot våtflugor.
Kanske var det sjunklinor, för nybörjare?

Jag fiskar helt klart mest (oftast) med sjunkande eller lågflytande flugor.

Man delar ju in flugtyperna i fyra huvudgrupper, vad jag förstår; flyt-, nymf-, våtflugor och streamers.
Där nymfer och streamers ibland är svårskiljaktliga.
Rena sk våtflugor, är vad jag hört inte så poppis nu förtiden. Dessa används väl bara av laxfiskarna, som skrämselblänken.

När jag tänker efter, är det nog nymfer och streamers jag använder mig av mest.
Detta pga att flytflugfisket inskränker sig till semestervattnen, som det pågått hittills.

Kan tyvärr inte bidraga med några flugnamn, eftersom jag aldrig brytt mig om vad de heter (det ska bli bättring), enbart köpt på känn och rekommendation vid försäljningsstället.
Det går det också, men är inte att rekommendera.

Ett tips; ha flytflugorna i en egen ask.

/Björn
 
Okej jag hade fel

Jag hade fel, det var inte Björn utan Anders som tidigare i denna diskussion uttryckte sitt principiella motstånd mot våtflugor. Rätt ska vara rätt!

Flugor är en hel vetenskap, men jag tror att jag är kunskapen på spåren. Tips av typen - Jag skulle aldrig åka till xxxx och fiska xxxx utan min xxxx i storlek xx. Tack för tipsen så här långt, rota i era minnen och föreslå. Själv äger jag ännu så länge fem flugor, det räcker inte långt.

Jag åker nu bort några dagar, osäkert om jag kommer åt någon dator, men tro inte att jag har glömt bort sidan och debatten. Jag återkommer.....

Frågegubben

Kålle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
bredviken Vilka andningsvadare? Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...