Långa kast med låg vikt

Vid normala tillfällen kanske inte kastlängden har så stor betydelse, som många säger är det viktigt att kunna läsa vattnet. Min sambo kastar mycket kortare än jag gör men får i stort sett lika mycket fiskt. Men det finns tillfällen när ett tyngre drag har sina fördelar ex. vid hård motvind och när man vill att draget går lite djupare. Själv har jag av en bit blymatta klippt små stycken som jag lindar runt kroken och även limmat på vissa skeddrag med araldit. För övrigt gör jag alla mina drag själv.
koivu
 
Långa kast

Jag har några förslag för att öka din kastlängd!
Gå över till flätlina, det ökar kastlängden med flera meter.
Om du vill ha ett bra spö att kasta långt med, så testa ett matchmete-spö, dom är gjorda att kasta långt med väldigt låg vikt. Men hur ett matchmete-spö funkar att spinnfiska med, det låter jag va osagt! Har inte testat själv.
Men öva gärna upp dig på att göra långa kast innan du åker upp, det är en teknik att kunna kasta långt! :)
 
Min kollega såg en sommar för länge sedan två fiskare i Kaitum. Dom stod på varsin sida av jokken, utvadade till armhålorna. Den enes fluga landade bredvid den andres axel och vice versa. Dom kunde kasta långt minsann! Men fick de mer fisk tror ni?
 
Vad det nu bevisar...men jokken där den här öringen togs är cirka 3 meter bred och går att vada i princip hela sin sträckning... Tommy var också nöjd ;)

cpic3cb1780a8b384.jpg
 
Re: Långa kast

Keras2006; sa:
Jag har några förslag för att öka din kastlängd!
Gå över till flätlina, det ökar kastlängden med flera meter.
Om du vill ha ett bra spö att kasta långt med, så testa ett matchmete-spö, dom är gjorda att kasta långt med väldigt låg vikt. Men hur ett matchmete-spö funkar att spinnfiska med, det låter jag va osagt! Har inte testat själv.
Men öva gärna upp dig på att göra långa kast innan du åker upp, det är en teknik att kunna kasta långt! :)

Jag använder själv flätlina men har hört att man skall kasta längre med nylon på grund av att friktionen minskar. Det låter logiskt.
 
För att öka kastlängden med en liten spinnare brukar jag använda ett catherine-sänke, ett litet avlångt sänke med en skåra i mitten som träs på linan en bit upp från spinnaren och ett litet genomgående plaströr. Använder samma när jag vill få ner spinnaren lite. Det hjälper att öka kastlängden i alla fall något, även när det blåser motvind. Lättare hänt att det trasslar, men oftast fungerar det.

Särskilt i stora sjöar tycker jag det brukar löna sig om man kan få till kastlängden. Finns både öring och röding i sjön, brukar öringen konkurrera bort rödingen från strandregionen. Vill man då ha röding kan det krävas att man får lite längd på kastet. Just rödingen lever väl också ofta mer pelagiskt än öringen?

Raskesven
 
Re: men om 40m är alldeles för kort?

vidiami; sa:
I min mening räcker inte 40 m särskilt långt. Men om man vill kasta dubbelt så långt, eller ännu längre och har 8g i änden - ja ...

Shimano tillverkar "trout rods". Dessa är inte tillverkade för spinn, men bör kunna kasta långt - de är långa och slanka och avsedda för låga kastvikter.

Hör av dig till mig när du kastar 80 meter med 8 gram. Jag tror det är är omöjligt.

Polarn kommer kanske 30 meter med sitt UL spö.

Vill du kasta lång så ta vanliga haspeln och ta och sätt på en stor tung pumla med mask. Då KANSKE du kommer uppåt 80 meter.
 
Man kastar i allmänhet längre med flätlina än med nylon, dels för att man kan välja en mycket tunnare lina, samt att linan är stum. Med rätt handhavande slår flätlinan nylonet på fingrarna i alla lägen.
Det är min personliga upplevelse.
 
Re: Re: Långa kast

crazy; sa:
Keras2006; sa:
Jag har några förslag för att öka din kastlängd!
Gå över till flätlina, det ökar kastlängden med flera meter.
Om du vill ha ett bra spö att kasta långt med, så testa ett matchmete-spö, dom är gjorda att kasta långt med väldigt låg vikt. Men hur ett matchmete-spö funkar att spinnfiska med, det låter jag va osagt! Har inte testat själv.
Men öva gärna upp dig på att göra långa kast innan du åker upp, det är en teknik att kunna kasta långt! :)

Jag använder själv flätlina men har hört att man skall kasta längre med nylon på grund av att friktionen minskar. Det låter logiskt.

Visst har själva nylonmaterialet lägre friktion. Men nylon är stelare än flätlina, så det krävs mer kraft för lylonlina att ta sig genom spöringarna. Flätlinan är helt stum, medans en nylonlina förlorar i kastlängd genom att den töjer sig under kastet.
Flätlinan är även starkare, vilket medför att man kan använda en lägre diameter och på så sätt får man en längre kastlängd. :)
Själv tycker jag att jag helt klart får en längre kastlängd, än med en nylonlina!
 
Raskesven; sa:
Särskilt i stora sjöar tycker jag det brukar löna sig om man kan få till kastlängden. Finns både öring och röding i sjön, brukar öringen konkurrera bort rödingen från strandregionen. Vill man då ha röding kan det krävas att man får lite längd på kastet. Just rödingen lever väl också ofta mer pelagiskt än öringen?

Raskesven


Jag har läst provfiske rapporter i fjällsjöar och rödingen går ofta vid botten. Vid nätfiske med pelagiska nät är de ofta helt tomma. Pelagisk är väl när de ligger mellan ytan och botten?

Tydligen så är de mindre firrar mer pelagiskt levande

"större fjällröding kan bli 75 cm lång, men är ofta dvärgvuxen, och lever av kräftdjur eller fisk; mindre fjällröding blir sällan större än 30 cm och lever vanligen pelagiskt av plankton." NE
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...