optimus nova

Vad eldade du ihop skruven med ? - acetylengassvets eller gasolbrännare, ser ut som acetylengasbrännare med tanke på hur värmespridningen ser ut, med gasolbrännare blir det gärna lite större område då det dels inte värme på lika mycket som önskat, har större låga och man eldar längre...

Jag lödde med en gassvets ,acetylen/oxygen blandning.
 
Jag har precis testat min nya Nova och efter många svordomar fick jag den till slut att brinna med en fin låga, trots att jag inte vet vad jag gjorde annorlunda för att den helt plötsligt skulle fungera. Efter en stund skulle jag försöka att få igång den igen men då sprutar den bara ut bränsle som inte tar eld, till slut rinner det bara ut i en pöl på marken under. Om det inte vore för att jag faktiskt fick igång den en gång så skulle jag misstänka att det var något fel på bränslet. Någon som vet?

Använder fotogen som jag köpte på Statoil. Var köper man förresten "kemiskt ren" bensin? Jag frågade först efter det men kassörskan förstod inte vad jag menade.
 
Fråga efter alkylatbensin, 4 takt miljøbensin, eller bensin for gressklipper. (uten olje!).

Fotogen er helt ok, men lukter litt. Tennvæske for grill, eller lacknafta lukter mindre og er letter å hantere, men fortsatt mindre ildsfarlig enn bensin.

Prosedyre: Slipp ut brenstoff i skølen under slik at veken blir ordentlig våt. (Rød T/tennol er bedre enn fotogen) Anvender du bensin gar det bra med bensin. Bensin trenger mindre forvarming enn fotogen. Når veken er våt tenn på og la brenne til det nesten slukner, da er metallet i brenner ordentlig varmt, og fotegen går over til damp. Åpne ventilen forsiktig, (tenn på hvis flammen har sluknet) Det skal så brenne br, og enda bedre etter et minutt eller så.

Flasken skal fylles max 2/3 full før pumpen isettes, og det skal pumpes riklig med trykk, til det blir merkbart tyngre å pumpe (20-50 pump)

dsk
 
inhandla kemiskt ren bensin

Du hittar kemiskt ren bensin i en målarfärgsbutik. De brukar kunna ta hem 1 lirers flaskor. För inte så många år sedan även 5 lirers dunk, men nu när vi skulle ha större mänder så fick de bara tag i 1 liters flaska. Efter lite frågande så fick vi tipset att fråga ett företag som säljer olja, både villaolja och diverse andra oljor (hydrauliska, motorolja, växelolja....) till företag. De kunde ta hem en 20 liter dunk till bra mycket bättre pris än små flaskorna.
 
Mitt intryck än så länge är att det här är världens skitpryl. Jag hann knappt ta upp det ur kartongen innan det var fullt med repor och färg som lossnade. Ibland fungerar köket, ibland inte. Jag förstår inte hur det är tänkt att man ska packa ner köket i den medföljande påsen heller, utan att det ligger på ett sätt som riskerar att det går sönder. Det lär det göra snart ändå, gissar på att det håller ett par månader högst. Men det är väl längre än de flesta prylar som tillverkas nu för tiden.
 
Tacka vet jag gamla goa svensktillverkade Optimus Nova, funkar alltid och jag har tre st i min ägo. Kinatillverkade versionen verkar ju vara som vilket piratkopierat skit som helst..!?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    51.6 KB · Visningar: 716
Kan efter en tvåveckors cykelresa bekräfta vad jag tidigare skrev, detta måste vara den sämsta prylen jag någonsin har köpt. Köp INTE detta kök.
 
Kan efter en tvåveckors cykelresa bekräfta vad jag tidigare skrev, detta måste vara den sämsta prylen jag någonsin har köpt. Köp INTE detta kök.

Förutom att färgen, vad är det som är problemet? Vad använder du för bränsle? Brinner det blått, gult, inte alls... vad är symptomen?

Såg att du skrev Fotogen. Då har du förvärmt ordentligt med T-sprit. Fotogen kräver längre förvärmning än bensin även om just Nova/Nova+/Hiker+ är ruskigt snabba på just förvärmining.
 
Använde fotogen förut men nu senast använde jag kemiskt ren bensin. Problemet är att man aldrig vet när man plockar fram köket om det kommer fungera eller inte. Ibland fungerar det på en gång, ibland måste man plocka isär det och pilla, så kanske det funkar efter en kvarts pillande. Ibland kommer en liten låga som slocknar efter en minut, ibland är det stendött. Då kanske det fungerar om jag testar det igen nästa morgon, kanske inte. Tycker heller inte att det är speciellt bra när det väl fungerar, tar lång tid att koka upp vatten.
 
Fattar inte hur ni lyckas att inte få den att fungera..

Min har fungerat klockrent varje gång,öppnar lite att så man får soppa till uppvärmning på kanske 1,5min....väntar tills den nästan har slocknat o drar på försiktigt... Funkar varje gång utan problem o hat nog inte gjort rent ventilen säkert på 15ggr.. fungerar riktigt bra ändå..
 
Använde fotogen förut men nu senast använde jag kemiskt ren bensin. Problemet är att man aldrig vet när man plockar fram köket om det kommer fungera eller inte. Ibland fungerar det på en gång, ibland måste man plocka isär det och pilla, så kanske det funkar efter en kvarts pillande. Ibland kommer en liten låga som slocknar efter en minut, ibland är det stendött. Då kanske det fungerar om jag testar det igen nästa morgon, kanske inte. Tycker heller inte att det är speciellt bra när det väl fungerar, tar lång tid att koka upp vatten.

Det låter inte normalt alls. Låter som stopp i bränslematningen. Men det är nästan hela köket. En grundlig rengöring, från flaska till flamspridare, skulle jag genomföra. Är det kvar reklamera köket. Är det för gammalt försök felsöka var det sätts igen. Byt den delen. Men det låter väldigt konstigt om det inte funkar ena dagen men gör det efter en natt!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...