Tält för långcykling

Vaude verkar fint och helt rätt för dina behov, men innan du slår till, skall jag virra till det lite för dig: för samma pengar får du hos Northstar Bergans Compact 2, som väger 2,7 kg och håller trots lägre vikt 5000 mm vattenpelare även i ytterduken. Svårt att veta var den stora viktskillnaden kommer ifrån, eller om den innebär några kvalitetsskillnader - tälten är nästan exakt lika stora.

Tittar man bara på resp. bilder, tycker jag att ingången på Bergans verkar lite mer praktiskt utformad.
Bägge tälten har ventiler i ändarna, på Vaude kan man tydligen rulla upp sidan, vilket kan vara väldigt skönt när det är varmt. Vaude verkar också ha ljusare ytterväv - också en fördel när morgon solen gassar.

Slutsats: Vaude kan vara i tyngsta laget för en vandrare, men om inte viktskillnaden spelar någon roll för dig, som ju cyklar, så kanske det med sitt ljusare tyg och möjligen bättre ventilationslösningar är det rätta valet.

OBS 1: Ovanstående är ingen rekommendation åt något håll, utan bara en illustration av hur jag skulle resonera i ditt fall ;).

OBS 2: bägge tälten är sydda i polyesterväv. Den är tyngre för samma rivstyrka och något mindre slitstark, men sackar å andra sidan inte som nylon (polyamid) när den blir våt, och motstår UV-strålning bättre. Polyestervävar är ofta PU-belagda, och detta anges också för Vaude-tältet (hittar ingen uppgift för Bergans). PU-beläggningen tillför inte lika mycket styrka som silikon för samma tyngd och kan börja "fjälla" på mycket gamla tält, men sömmarna kan å andra sidan tejpas på fabrik till skillnad från de lätta silnylontygen, som köparen själv får eftertäta med silikonlösning.
 
Taurus var fint också, särskilt om du vill "gå ner i vikt"... :)
Tänker du slå till på något av vaude-tälten, vinner du mycket på att handla från trekking.com.
Hmm, de anger vikten på Arco till 2920 g (och priset till 1184 kr, jfr med Outnorth!)
 
Vaude verkar fint och helt rätt för dina behov, men innan du slår till, skall jag virra till det lite för dig: för samma pengar får du hos Northstar Bergans Compact 2, som väger 2,7 kg och håller trots lägre vikt 5000 mm vattenpelare även i ytterduken. Svårt att veta var den stora viktskillnaden kommer ifrån, eller om den innebär några kvalitetsskillnader - tälten är nästan exakt lika stora.

Tittar man bara på resp. bilder, tycker jag att ingången på Bergans verkar lite mer praktiskt utformad.
Bägge tälten har ventiler i ändarna, på Vaude kan man tydligen rulla upp sidan, vilket kan vara väldigt skönt när det är varmt. Vaude verkar också ha ljusare ytterväv - också en fördel när morgon solen gassar.

Slutsats: Vaude kan vara i tyngsta laget för en vandrare, men om inte viktskillnaden spelar någon roll för dig, som ju cyklar, så kanske det med sitt ljusare tyg och möjligen bättre ventilationslösningar är det rätta valet.

OBS 1: Ovanstående är ingen rekommendation åt något håll, utan bara en illustration av hur jag skulle resonera i ditt fall ;).

OBS 2: bägge tälten är sydda i polyesterväv. Den är tyngre för samma rivstyrka och något mindre slitstark, men sackar å andra sidan inte som nylon (polyamid) när den blir våt, och motstår UV-strålning bättre. Polyestervävar är ofta PU-belagda, och detta anges också för Vaude-tältet (hittar ingen uppgift för Bergans). PU-beläggningen tillför inte lika mycket styrka som silikon för samma tyngd och kan börja "fjälla" på mycket gamla tält, men sömmarna kan å andra sidan tejpas på fabrik till skillnad från de lätta silnylontygen, som köparen själv får eftertäta med silikonlösning.

tack för ditt svar. Ska nog titta på dom två, du har rätt i att Bergans låter trevligt. Jag hade inte direkt tänkt vistas i tältet utöver sovtiden, förhoppningsvis, så vet inte om ljuset är otroligt viktigt för mig. Samma med ventilationen. Kanske ska ta bergans istället då. låter nästan som att det passar mig bättre ^^ Brukar ni ha med silvertejp ifall det blir någon repa eller annat strul med saker?
 
ojj, vaude-tälten var väldigt billiga där ja.. detta strular till det ännu mer ^^
Tacka & ta emot ;) Dessutom anges vikten på Arco till "bara" 2920 g :)

Edit: såg nu din kommentar om att du "bara" tänker sova i tältet, men det är just då det är viktigt med hyfsad ventilation, särskilt om det ösregnar och du vill hålla dörrarna stängda. Ljushetsgraden på duken spelar roll på morgonen - såvida du inte alltid tänker riva lägret med tuppen :).
 
Tacka & ta emot ;) Dessutom anges vikten på Arco till "bara" 2920 g :)

Edit: såg nu din kommentar om att du "bara" tänker sova i tältet, men det är just då det är viktigt med hyfsad ventilation, särskilt om det ösregnar och du vill hålla dörrarna stängda. Ljushetsgraden på duken spelar roll på morgonen - såvida du inte alltid tänker riva lägret med tuppen :).

då antar jag att jag får tacka och ta emot. underligt hur man går från 5000:- och nu tittar på tält för 1500:- haha. så länge tältet håller för en "pensionärsrutt" som min ^^

ps. ser inte alls vad kvalitets-skillnaden är mellan

http://www.trekkinn.com/berg/vaude-campo-arco-2p-chute-green/56763/p

och

http://www.trekkinn.com/berg/vaude-campo-arco-2p-green/15546/p
 
jag kollade snabbt på Vaudes hemsida - versionen med fria bågar verkar vara den aktuelle, så de kankse bara har utvecklat modellen. Skulle förklara den lägre vikten, Outnorth verkar sälja den gamla versionen med sydda stångkanaler.

Bägge har sina för- och nackdelar, det blir ju mer punktlaster med den externa stången, men kanske tätare sömmar, och - om man utnyttjar konstruktionshöjden - större bärkraft i båglinjen. Har för mig att vaude skrytit något om deras "powerframe", det kanske är detta?
Vilket sätt som är mest lätthanterligt beror nog på detaljutförandet - det kan vara lika pilligt att få in stången i stångkanalen som att hantera clipsen, särskilt med vantar på.

Det jag läst om att rulla upp ena sidan går rimligtvis bara i versionen med extent stång/clips.

Varför inte slänga iväg en mail till Vaude eller trekking.com och fråga allt detta?
 
jag kollade snabbt på Vaudes hemsida - versionen med fria bågar verkar vara den aktuelle, så de kankse bara har utvecklat modellen. Skulle förklara den lägre vikten, Outnorth verkar sälja den gamla versionen med sydda stångkanaler.

Bägge har sina för- och nackdelar, det blir ju mer punktlaster med den externa stången, men kanske tätare sömmar, och - om man utnyttjar konstruktionshöjden - större bärkraft i båglinjen. Har för mig att vaude skrytit något om deras "powerframe", det kanske är detta?
Vilket sätt som är mest lätthanterligt beror nog på detaljutförandet - det kan vara lika pilligt att få in stången i stångkanalen som att hantera clipsen, särskilt med vantar på.

Det jag läst om att rulla upp ena sidan går rimligtvis bara i versionen med extent stång/clips.

Varför inte slänga iväg en mail till Vaude eller trekking.com och fråga allt detta?

låter i vilket fall som att det med extern stång är värt mer givet att det bara kostar 1.1k, i jämförelse med 1.5k
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...