skidor kilpisjärvi-halti eller liknande?

För några år sedan blev jag förälskad i det böljande, trädlösa landskapet kring finska Kilpisjärvi. Då åkte vi skoter, men sen dess har jag drömt om att göra en skidtur där. Är det någon som har erfarenhet från turer i området och kan ge tips? Vi skulle vilja göra en tur på högst en vecka, följa markerad led så mycket som möjligt och inte tälta utan sova i stugor. Jag vet att Nordkalottenleden går där, att det finns övernattningsstugor åtminstone mellan Kilpisjärvi och Halti och jag har hört att den delen också ruskmarkeras på vårvintern. Så vi skulle kunna skida i riktning Halti i tre dagar och sen vända. Men jag tänkte att det kanske går att göra någon rundtur istället för att slippa åka samma väg tillbaka? Eller finns det kanske någon annan plats med samma typ av landskap, men med bättre möjligheter att sätta ihop lämplig tur?
 
Åt andra hållet från Kilpisjärvi (Sydväst) längs svensk-norska gränser är det fint att göra en rundtur. Längs Kilpisjärvi till Koltalahti-treriksröset-Goldahytta-Gappohytta. Sedan antingen direkt till Pältsastugan eller en längre väg mot Rostahytta och sedan Pältsa-Koltalahti. De norska stugorna behöver man DNT-nyckel till, Pältsa har stugvärd. Finska stugor har i regel en del med enklare standard öppen och en mer välutrustad del som bokas och är låst.
Denna tur ger både det böljande, mjuka fjällandskapet och utsikt mot spetsigare norska fjäll. Och mindre skotertrafik. Mellan Gappo och Pältsa går Europas längsta moränrygg där sommarleden följer kammen hela vägen.
 
Senast ändrad:
Kilpisjärvi-Treriksröset är det preparerat skidspår. På norsk sida finns inga fasta vintermarkeringar, men har för mig dom brukar ruskmarkera. Tidigare var iaf Koltalahti-Pältsa kryssmarkerad men har för mig det var nåt rabalder om markeringarna för nåt år sedan då det blev förbjudet att färdas med skoter där. Minns faktiskt inte om det var markerat då jag var där för nåt år sedan.,.
 
Ok tack, då ställer vi in oss på att det inte är markerat nånstans, så blir vi glatt överraskade om det är markerat nån bit! :)
 
Boende i Koltalahti

Förlåt att jag tränger mig in i tråden. Men har en fråga.
Om man väljer den föreslagna rutten, finns det då möjlighet till boende i Koltalahti? Det känns som att det är långt att skida från Pältsa till Kilpis på en dag.:)

Har bara varit vid röset och övr området på sommaren, men funderar på en tripp hit i slutet av mars.
 
Känner du till den finska webbplatsen med info om alla nationalparker i Finland? Det mesta är tyvärr på finska men de har lite info på svenska. Där borde du också hitta info om stugor.

Tack för tipset!

Det känns som att det är långt att skida från Pältsa till Kilpis på en dag.

Om jag fattat rätt så är det 14 km mellan Pältsa och Koltalahti och därifrån 8 km till Kilpis, alltså 22 km allt som allt. Det verkar inte finnas någon stuga i Koltalahti.
 
Finns stugor, en öppen med träbrits och kamin, och en låst med madrasser och filtar vid Kuohkimajärvi alldeles vid Treriksröset på finsk sida tre km från Koltalahti samt Goldahytta några km inne på norsk. Finns även en raststuga vid Koltalahti men är nog mer för nödfall. Dock är sträckan Kilpisjärvi-Koltalahti slät sjöis med pistmaskinsprepparerade skidspår så det är väldigt lättåkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...