Privat drönare som filmar

Jag är inte särskilt insatt i lagstiftningen när det gäller drönare som filmar och/eller sänder i realtid men jag är helt säker på att användning av sändande/filmande drönare vid jakt, är förbjudet å det grövsta. Kan tänka mig att man får använda den efter skottet vid eftersök eller så.
 
Det har på senare år blivit populärt att kalla modellflyg för drönare. Det är dock felaktigt. Ägnar man sig åt modellflyg råder helt andra regler.

Det är också tillåtet att ägna sig åt flygfoto i rekreationssyfte men för spridning krävs alltid tillstånd.

Uppgifterna ovan kan ge intryck av att upphovsmannen vet något om saken men i självaste verket har han googlat.
 
Jag tycker den var skitcool och verkar väldigt smidig och användbar för äventyrare. Frågan är bara vad den kostar och var man köper den? Den kmr ju revolutionera äventyrfotograferandet!

Vad gäller tillstånd ska man definitivt inte tro på allt man läser på internetforum. Synt förnuft räcker för de flesta och annars kan man kontakta någon myndighet som kan intyga att det är nemas problemas.

Köps här:
https://www.lily.camera/

Kostar $499 om du beställer innan 15 Juni. Sedan $999

Nackdelen är att den skickas i februari 2016.

Drönare kommer definitivt att vara den kommande grejjen bland fotografer och filmare. Även bland oss hobbyister.

Angående tillstånd och sån skit så är det i vanlig ordning här i Sverige att totalt strunta i sådant. Skulle man ha tillstånd till allt man gör i Sverige skulle ingen få gå och skita i sin egen toalettstol längre.
Inget att bry sig om således.
 

avslutad210712

Gäst
Drönare kommer definitivt att vara den kommande grejjen bland fotografer och filmare. Även bland oss hobbyister.

Kommer med allra största sannolikhet att inhandla en men inte för vandringar och liknande utan mest för att filma hemmavid.

Köpte minikoptrar till barnen i julklapp och de var skitskojiga inomhus enligt mig men resten av familjen och blommorna var inte lika glada *L*
 
Angående tillstånd och sån skit så är det i vanlig ordning här i Sverige att totalt strunta i sådant. Skulle man ha tillstånd till allt man gör i Sverige skulle ingen få gå och skita i sin egen toalettstol längre.
Inget att bry sig om således.

Myndigheter som Luftfartsverket och Försvarsmakten driver processer för att få fram rättspraxis. Men det är en stor skillnad rent juridiskt avsiktsmässigt om du flyger din drönare vid inflygningsområdet till Arlanda eller i en folktom dalgång i Sarek, det håller jag med om.
 
Skulle man ha tillstånd till allt man gör i Sverige skulle ingen få gå och skita i sin egen toalettstol längre.

För helvete andyyy! Skiter du i wc:n utan erforderligt tillstånd? Det här blir inte roligt för dig. En skräckinjagande Gustav Fridolin kommer att ta dig!
 
Koll på isarna?

Är det någon som har med sig drönare för att spana av isarna då man ska välja väg? Där kan jag se en användning. Fast årets isar kanske i var detta bästa att testa på....
 
Myndigheter som Luftfartsverket och Försvarsmakten driver processer för att få fram rättspraxis. Men det är en stor skillnad rent juridiskt avsiktsmässigt om du flyger din drönare vid inflygningsområdet till Arlanda eller i en folktom dalgång i Sarek, det håller jag med om.

Vad är skillnaden? I USA är det ju t ex definitivt förbjudet att flyga drönare i närheten av flygfält, men det är också förbjudet att flyga i alla nationalparker.

Och i föreskrifterna för t ex Sarek är det förbjudet att "starta och landa med luftfarkost," & förbjudet att "flyga under 2000 fot över marken i Padjelanta/Badjelánnda, Sarek och Stora Sjöfallet/ Stuor Muorkke"
 

avslutad210712

Gäst
...Och i föreskrifterna för t ex Sarek är det förbjudet att "starta och landa med luftfarkost," & förbjudet att "flyga under 2000 fot över marken i Padjelanta/Badjelánnda, Sarek och Stora Sjöfallet/ Stuor Muorkke"

Nu tror jag att den regeln tillkom långt innan drönare var tilltänkta och den handlar troligen mer om flygplan och helikoptrar. Men en regel är en regel är en regel ändå i slutänden.

Har för mig att det är förbjudet att fiska i våra nationalparker förutom då 1 km vid vardera sida om Padjelantaleden med fiskekort. Trots det finns det ett antal filmer utlagda på youtube där folk fiskar i framförallt Sarek och ingen verkar bli upprörd över det. Eftersom det handlar om vandringsfilmer så kan jag knappast vara den enda på utsidan som har sett dessa filmer men har inte sett några upprörda trådar om den saken.

Så det ultimata torde då vara en film från en drönare på någon som tjuvfiskar i Sarek. Lika bra att bryta mot så många lagar och regler som möjligt när man lika är igång på den brottsliga banan.
 
Köps här:
https://www.lily.camera/

Kostar $499 om du beställer innan 15 Juni. Sedan $999

Nackdelen är att den skickas i februari 2016.

Drönare kommer definitivt att vara den kommande grejjen bland fotografer och filmare. Även bland oss hobbyister.

Angående tillstånd och sån skit så är det i vanlig ordning här i Sverige att totalt strunta i sådant. Skulle man ha tillstånd till allt man gör i Sverige skulle ingen få gå och skita i sin egen toalettstol längre.
Inget att bry sig om således.

Oh då gäller det att passa på, tack för länken! Helt klart överkomligt pris, 5000kronor är ugefär vad man får ge för en bättre RC-"helikopter" med HD-kamera.


OT: Angående tillstånd, överhörde en konversation häromdan:
-Nuförtiden behöver man fan papper till precis allting.
-Ja, man behöver ju tillochmed papper för att torka sig i rö......
 
Precis som med avancerade telefoner är batteritiden samt uppladdningscykeln de verkligt begränsande faktorerna och dem vill många inte se när det föreslår den till att spana väg etc.

Givetvis kommer våra klåfingriga myndigheter att reglera det här i detalj precis som allt annat roligt.
De som vill ha en får vänta till nästa vår.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...