Privat strand?

Intressant att ett diskussionsforum på nätet kan ge bättre svar än kommun och länsstyrelse...

Hur som helst, "privata" stränder och öar har diskuterats en del på forumet. Min första gissning är att någon driven person sålt badhytter på en "privat" strand, utan att egentligen ha äganderätt till marken. Men det finns ju också diverse gamla "legacy rules" (hävd, servitut etc.) som kan ge specialbehandling. Ett exempel är den avlysta Kurön, som diskuterats här tidigare.

Det är begripligt att man inte vill dela med sig av sitt "smultronställe", men tiderna förändras ju. Här i Skåne finns det gott om inflyttade gårdsägare som slåss mot vindkraftverk eftersom de förfular utsikten (som inte ingick i gårdsköpet, tyvärr). Dock är det värt att fundera på hur man ska skydda badplatser mot nedskräpning och sabotage (som brukar följa på ökad tillgänglighet, tyvärr).
 

Nu är det väl 15 år sedan jag båtluffade i skärgården och hamnade i Sandhamn. Hade tältat och campat utan problem på andra öar tidigare. Väl i Sandhamn letar jag upp en strand där inte en kåk finns inom synhåll och drar upp mitt diskreta gröna tält strax innanför trädlinjen. Under kvällen var det några personer som gick förbi och alla sa det var tältförbud på hela ön, mitt svar var "Allemansrätt". Kanske inte snyggaste argumentationen, men vad 17!
När jag väntade på Waxholmsbåten för att luffa vidare så kollade jag på anslagstavlan nere vid hamnen och det fanns flera anslag med KSSS logga att camping och tältning var förbjudet över hela Sandön.
 
Såklart, Sandhamn är en liten ö som är proppfull med väldigt viktiga människor. Helst ska man vara medlem i KSS, anlända i en stor & dyr båt, och vara släkt med Kungen, för att bli välkommnad. Inte konstigt att dom vill skrämma iväg campare på oklara grunder. Själv så skulle jag nog hellre campa på ett lugnare ställe.
 
Såklart, Sandhamn är en liten ö som är proppfull med väldigt viktiga människor. Helst ska man vara medlem i KSS, anlända i en stor & dyr båt, och vara släkt med Kungen, för att bli välkommnad. Inte konstigt att dom vill skrämma iväg campare på oklara grunder. Själv så skulle jag nog hellre campa på ett lugnare ställe.

Så jag också, tyvärr hade jag kommit med sista båten för dagen och när jag lagt upp rutten för 12 dagar mellan Arholma och Utö inte hittat något på nätet om att man inte ville ha campare och tält. :-/
Hade de lagt ut något sådant på nätet hade de blivit spankade där, istället analoga anslagstavlor och personliga synpunkter. Men nu skiter jag i detta, hamnar jag där igen så upp med tältet!
 
Grejen är väl att de enda som kan förbjuda camping är kommunen eller länsstyrelsen?

Det finns väl nåt undantag från allemansrätten om det räknas som en "anläggning" (det är väl därför campingplatser kan ta betalt), men de kan knappast få hela ön att räknas som anläggning.

Och som sagt var, det är bara att be dem att ringa polisen i såna fall.

Ur https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Normalt skall ingen ta lagen i egna händer. Om någon upplyser om vilka regler som gäller och det inte hjälper får polis tillkallas, som får avgöra vilka åtgärder som behöver vidtas. Om markägaren använder våld för att mota bort närgångna främlingar kan han dömas till straff, närmast för olaga tvång. Men har inkräktaren gjort sig skyldig till hemfridsbrott (se ovan) kan ägaren gå fri enligt reglerna om nödvärn, förutsatt att våldet är lindrigt.
 
Tältade på Sandhamn för några år sen, vi hade i stort sätt hela stranden för oss skälva trots högsäsong, såg inga anslag om tältförbud då. Västsidan är ju rätt tom på folk när solen börjar gå ner.

Att folk hävdar privata stränder/ställen är ett ofog, även om man enkelt kan hävda allemansrätten och att man inte stör markägaren med tältet så blir det alltid dålig stämning.

Vore skönt om länsstyrelsen eller liknande hade ett nummer att ringa under högsäsong där de kunde medla och ge besked direkt så att diskussionen inte blev mellan två som "vet" att de har rätt.

Då kunde man bara ringa länsstyrelsen och fråga, sen räck över luren till godsvaktaren. Det vore ett bra sätt för dem att stå upp för allemansrätten och markägare (när någon faktiskt har fel och tältar på en sådd åker, tomt mark etc.)

/Gustav
 
I samma härad.
Om man kommer med kanot till en brygga på en strand med hus en bit bakom, bør eller får man lägga till där ?

/Rådvill

Det beror på hur långt från stranden huset ligger och hur terrängen mellan bryggan och huset ser ut. Om det är öppen mark eller berg och skog. Helt enkelt om bryggan kan anses ligga i anslutning till en tomt/hemfridszon eller ej. Om bryggan kan anses ligga i anslutning till tomten så får man inte lägga till där och vice versa. Den som äger bryggan har dock förtur till den så kommer någon och säger t ex "hej, det är jag som äger den här bryggan, jag tänkte ligga och sola här", så får man vara beredd att flytta på sig.
 
Senast ändrad:
I samma härad.
Om man kommer med kanot till en brygga på en strand med hus en bit bakom, bør eller får man lägga till där ?
/Rådvill

Jag vet inte hur det är i Sverige men på Åland får du inte ens gå på en privat brygga, än mindre lägga till vid en. Oavsett om det finns hus i närheten eller ej. Många svenskar känner inte till det. Det är bra att ta reda på vad som gäller innan man ger sig iväg på äventyr.

Tyvärr känns den här diskussionen lite som flera andra här på Utsidan. Man verkar fokusera mera på vad man "har rätt" att göra än på vilka skyldigheter man har. För mig är det självklart att man respekterar andras egendom, även när det gäller mark, stränder och bryggor. Okunniga och respektlösa "friluftsmänniskor" förstör tyvärr också en hel del och lämnar efter sig massor av skräp. Nu menar jag föstås ingen av medlemmarna i denna eminenta klubb. ;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...