tillverka fnöske

jag tänkte för skojs skull försöka tillverka eget fnöske. är det någon som gjort det och har svar på följande frågor:

1. hur får man lämpligast avskilt fnösket ?. det
hårda ytterskalet må man väl tälja bort men det
verkar som om då oxå fnösket karvas bort ?. kan
man kanske låta ytterskalet vara kvar ?
2. enligt instruktioner jag hämtat från nätet skall
fnösket kokas eller läggas i lut ett par dagar.
räcker det med att lägga det i s.k. målarlut ett
par dagar ?

anders
 
Hej Anders

Tälj bort porskiktet (undersidan) och det hårda skalet så att du har kvar den mjuka inre delen på tickan.
Sär denna i tunna skivor och lägg den i en asklutlösning över natten (du kan sjuda den i några timmar så förkortas processen).
Nu ska du banka dem till någon mm tunna medan de är blöta. Torka ordentligt.

Recept på asklut:
1 del aska (löv eller barr har inte så stor betydelse)
2 delar vatten
Värm och låt sjuda i 1½ - 2 timmar, om det inte går att koka så ska den dra i 20 timmar.
Sila ifrån askan och spar vätskan - "lutet".

Det går att använda en beredning - lut - av bikarbonat (mataffärer) eller kaliumkarbonat (apotek/färghandel) med 2 matskedar (30ml) till 1 liter vatten.

Tyvärr så används ordet lut lite slarvigt då det syftar på en beredning av något slag i vätskeform.
Vad som gör det ytterligare lite mer förvirrande är att en "lut" ofta anses som basisisk.
Slarvigt används ordet oxå som ersättning för, t ex, målarlut, kaustiksoda, som är nartiumhydroxid (NaOH).

Om du nu inte redan lyckats med att spränga köket och på så vis skaffat dig erfarenheten så ska jag verkligen VARNA för att värma NaOH i en aluminiumkastrull, då denna reaktion är vätgasutdrivande - dvs EXPLOSIV.


Lycka till med dina tickor
Ulf
 
Fnöske

Fnösktickan som framförallt växer på björk och bok bör vara av bra kvalitet för att få ett fint fnöske. Det man använder är (som redan nämts) det sammetsmjuka skiktet mellan porlagret och hatthuden. Äldre svampar är hårdare och kan vara angripna av insekter. Yngre exemplar är mjukare och finare. Leta upp inte allt för små tickor och tryck med tummarna ovanpå svampen spricker hatthuden och det känns mjukt kan det bli ett fint fnöske. Yngre tickor är mer gråfärjade och har en ljusbrun kant. När de blir äldre blir de mörkare i färgen. Fnösktickan kan bli väldigt stor framförallt på bokträd. Om man använder asklutlösning spelar det ingen roll om det är löv eller barrträds aska. Man kan även använda saltpeter men se till att ha rätt mått så det inte brinner som krut! Efter att man täljt bort hatthuden skär man skivor som är några millimeter tjocka. Sedan är det bara och köra på som Ulf redan nämt.

Mvh
mattias:)
 
Kan väl tilläggas att den biten man ska skiva har en konsistens ungefär som kork (i alla fall de gångerna jag har provat på).

Fast fnöske har man inte så mycket användning av om man inte använder flinta och stål. Brinner gör det ju inte, det används ju vad jag vet bara för att fånga upp gnistan från stålet.
 
Så här gör man!!

Ta en fnösketicka från ett träd. tälj bort det hårda skalet så du får fram det ljusbruna innanmätet. tälj sedan tunna skivor av det. torka skivorna. sedan tar du och blandar hälften vatten och aska i en bunke. lägg i bitarna och låt dem ligga där i ca 1 dygn. ta sedan upp dem (inga fingrar i , lösningen är frätande) torka sedan bitarna. när dom är torra så är dom hårda. Banka ut dem försiktigt så de blir mjuka och ljusbruna igen. -klart detta fnösket används med traditionellt eldstål! Det glöder bara. Fattat??
 
Hej!

Håller på att göra lite fnöske. Och det är ju inga konstigheter men stod och funderade på varför man eg. lägger skivorna av svamp i lut. Vad är det som händer med svampen när man gör så?

Någon som vet?

/U
 
Jag har läst att man ska blanda 1:1 med aska och vatten, exempelvis enligt Skansen. Men då blir det ju bara en gröt när jag försöker, eller missar jag nått underförstått?

/Freddo
 
Ett modernt alternativ är att ta en bomulls t-shirt och låta den bli
svedd i kanten av exempelvis en tändare. Tar man med sig den och ett eldstål så har man ett säkert alternativ om inte tändstickor och tändare är med. Den fångar gnistan hyfsat av ett eldstål och sedan kan man ha tändet i närheten och blåsa lite lätt för att det ska flamma upp. Spar gärna den svedda/brända bomullsbiten till nästa gång.
 
Har nästan inga bomullsgrejer alls och dessutom vill jag fortfarande kunna göra fnöske. Bomull är en skitprodukt som slukar vatten och är rätt värdelöst i friluftssammanhang då det drar åt sig fukt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Mikro alternativ till fnöske Överlevnad 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.