Väderdepp

Arghh vilket tråkigt väder!!!

Grått och milt och ingen ände ser dom heller på det, dvs minst 10 dygn till...

SUCK
 
Jo, men...

...tänk på att du säkert äger flera kvadratmeter Goretex, om du nu är som de flesta utsidan-surfare? Om inte vi kommer ut, vilka ska då göra det? Åååå-hej! Ut med dig! Kalla det "funktionstest"?

(Med lite flyt lyckas jag kanske snart övertala även mig själv? Värt ett försök... hihi.)
 
Senast ändrad:
Åtminstone stöper ju snön ner...

(Själv körde jag omkull med cykeln i halkan, så det blir inga fysövningar alls på ett tag oavsett väderlek.)
 
Du skall inte klaga Anders, du bor ju i alla fall i närheten av nollgraderskurvan och har några mil i benen. Själv har jag 30 mil till minusgrader och denna säsong har jag bara sett is på söndagkvällar när jag tröstar min skridskodepression med en stor whisky.

-Palle
 
Istället för Norrbottniabanan

så har Bottenvikskusten istället "gamla tiders" mälardalsklimat, har idag varit ute på min 32:a åkdag säsongen 07/08. Om detta väder-scenario forsätter 08/09 får vi väl anordna någon form av charter Arlanda - Kallax / Falmark...
 

Ja, läget är sådant nu att jag sätter stort hopp till den typen av långtidsprognoser även om de är notoriskt föränderliga mellan dagarna eller till och med mellan två på varandra följande prognostillfällen. Någon får ta och fånga den där fjärilen i Peking eller Brasilien eller var den nu fladdrar med vingarna någonstans.

-Palle
 
Ja vad gör man åt vädret?

Global uppvärmning känns som en realitet just nu. Men hur kunde det komma så snabbt?
I slutet av mars 2006 gjordes utskärgårdsturer i Sthlm, det känns rätt avlägset nu om det inte kommer ett omslag i vädret.

Vad gör vi med alla långfärdsskridskoklubbar i landet, vi måste hitta på en alternativ aktivitet, men vad? Tänk om vi hade lite mer konstfrusna ovaler och bandyplaner i Sverige, dom som finns är nästan alltid upptagna av elitidrottare.

Jag förstår hur Holländarna har känt när dom har sneglat och längtat till den nordiska kylan, vad har vi att erbjuda idag...lite regn kanske? Helt gratis!

Det här oscillerande nordatlantiska trycket tycks faktiskt spegla verkligheten ganska bra, i alla fall för Sthlms regionen. På länken finnes facit för senaste tiden och det visar ganska väl när lite kall luft visade sig: http://www.cpc.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao_index.html

På denna länk en prognos: http://www.cpc.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao_index_mrf.shtml

Det blir nog en liten kajaktur till helgen eller en runda i Uppland bland slukhålen! // Bertil
 
Ja vad gör man åt vädret?

Global uppvärmning känns som en realitet just nu. Men hur kunde det komma så snabbt?

Så snabbt har det inte kommit - det har varit på gång länge. Inom forskarkretsar har fenomenet varit känt i decennier. Den nyligen avlidne Bert Bolin var med och grundade IPCC (som f.ö. delade Nobelpriset med Al Gore) för hela 19 år sedan - just för att han ville att frågan om klimatförändringen skulle lyftas fram. Opinionstrycket emot var ju tämligen massivt i början, men han fick rätt till slut.

Det som har skett snabbt däremot är genomslaget i media och allmänhetens medvetande om problemet, sedan en viss Al Gore åkt jorden runt för att hålla en PowerPoint-presentation.

Det vi ser nu i år, och förra året, tror jag är en kombination av global uppvärmning och naturliga variationer. Vissa vintrar är ju mildare och vissa är kallare - så kommer det att fortsätta vara. Den globala uppvärmningen innebär att de (med dagens mått mätt) kalla vintrarna kommer att bli allt mer sällsynta, för att eventuellt upphöra helt så småningom.

I slutet av mars 2006 gjordes utskärgårdsturer i Sthlm, det känns rätt avlägset nu om det inte kommer ett omslag i vädret.

Jag tror inte de sista utskärgårdsturerna har gjorts ännu. Däremot kan ingen säga förrän i efterhand om de kommer att kunna göras igen i år, nästa år, eller nästnäsa år -- men det kommer i alla fall några fler sådana vintrar, det är jag övertygad om.

Vad gör vi med alla långfärdsskridskoklubbar i landet, vi måste hitta på en alternativ aktivitet, men vad?

Alternativa aktiviteter finns redan. SSSK har sin vandringsgrupp "Vaken" som håller igång under icke-skridskosäsong. Många åker inlines på sommaren. Och en del långfärdsskridskoåkare är även med i någon kanotklubb. Och Friluftsfrämjandet har många alternativa aktiviteter att erbjuda.

Tänk om vi hade lite mer konstfrusna ovaler och bandyplaner i Sverige, dom som finns är nästan alltid upptagna av elitidrottare.

Riktigt så illa är det inte överallt. Ta t.ex. Östermalms IP - där är öppettiderna för allmänheten så generösa att det snarare är elitåkarna som klagar över att dom får för lite tid på banan. Dom kan förstås åka på allmänhetens tider, men dom vill nog ha banan för sig själva egentligen.
 
Ja man kan undra om de varma vintrarna beror på naturliga variationer eller uppvärmning.

Går lågtrycken på andra banor nu?

Det skulle vara intressant att veta temperatur utvecklingen vid liknande väderlägen.

Tex i det läge där vi befinner oss nu, där djupa lågtryck driver upp över Norska havet och underhåller vindar mellan syd och sydväst över landet, tidvis friska.

I en sådan lågtrycksbana blir det oftast plusgrader långt upp över svealand och norrland. Men hur var temeraturen vid samma lågtrycksbanor förr innan de sk uppvärmingen började?
 
Redan på 1700-talet...

Så här läser jag i boken "´Fyra årstider" från 1970 av Gunnar Brusewitz:
"- När linnélärjungen Pehr Kalm i mitten av 1700-talet gjorde en resa i västsverige intervjuade han en urgammal gubbe i Bohuslän om hur vintrarna var i hans barndom och fick förstås genast beskedet att 'på den tiden' var det verkligen vintrar att tala om, jämfört med vad som bjuds nuförtiden. Det tycks följaktligen bara ha gått bakåt med klimatet sen dess. 1827 antecknade Adolf Törneros i sin dagbok: 'Vi ha nu om dagarna en liten knubbiger Fimbulvinter. Sällsynt nog i vår tid, då vinterns karaktär så tämligen plär likna de moderna svenskarnas i oregelbunden lättsinnighet , kylslaget ingenting och blöt hållning'. Han erinrar i fortsättningen om sin barndoms hedersvintrar då 'de ystra männen av pojksläktet troglodytiskt koloniserade sig in i drivan och löpte på skaren jämnhögt med fönstren.' Med en suck drar han sedan den något äventyrliga slutsatsen att det är skogsavverkningarna och mossdikningarna som ytterst bär skulden till det nya klimatets 'veklighet' – vi har det klimat vi förtjänar med andra ord! "
Gubben verkar ha varit på rätt spår och på 70-talet var det tydligen en otrolig tanke att mänsklig aktivitet kunde påverka klimatet.
Troglodytisk? Ja, vad jag kan komma fram till betyder det "likt en grottmänniska".
Karin Hedén
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...