Alternativa metagn?

Använder Gulp nuförtiden. Brukade agna med mask eller annat naturligt tidigare. Tycker att det är lite besvärligt att gräva efter mask. Dessutom är naturliga beten icke tillåtna på många ställen. En burk med Gulpmaskar håller sig dessutom färska länge.
Om man får lika mycket fisk med dessa plastmaskar vette fan, men nog är dom med i fiskeväskan.
 
kristofer_wallmark; sa:

Gummimaskar med doft och smak,typ?

Det beror på vad man är ute efter,för Abborre är fortfarande en fet Mask oslagbar,för Gädda/Gös brukade det bli en liten sprattlande firre (Olagligt numer,but who cares?).

Vid bottenmete efter Öring/Plattfisk/Ål antingen Mask och/eller Räka.

Som liten var det Trolldeg som var det magiska vapnet,men det funkade bara som terrorbalans,fisken höll sig på behörigt avstånd.


peter

Edit:Det finns inga alternativa agn/bete längre,speciment-fiskarna har använt sejdmagi och besvärjelser tillsammans med sina hopkok sen begynnelsen.
[Ändrat av ping 2007-07-05 kl 15:23]
 
Jaha okej. Så länge man kan tillgå fina stora maskar är det inga problem, då kör man med det givetvis. Men det kan vara bra att ha något i reserv!

Jag funderade på om Frolic (fet hundmat som används som hundgodis av de flesta) skulle vara bra. De är lagom mjuka för att fästa på kroken och doftar nog mycket. Enda problemet är kanske att de löser upp sig i vattnet efter en stund. Vi ska prova detta och jag återkommer framöver med en rapport. :)
 
Räkor är ett vanligt bete. Majs ett annat. Dessutom finns färdiga "kulor" (svindyra) att köpa på sportfiskebutiker, en variant heter "Powerbait". Men jag skulle nog ta räkor eller räkskal.

Förresten, du vet att du kan köpa metmask, maggots mm på många bensinstationer, och på alla sportfiskeaffärer? Tror en burk maggots kostar en tjuga cirkus.
 
Strykarräven; sa:
Räkor är ett vanligt bete. Majs ett annat. Dessutom finns färdiga "kulor" (svindyra) att köpa på sportfiskebutiker, en variant heter "Powerbait". Men jag skulle nog ta räkor eller räkskal.

Förresten, du vet att du kan köpa metmask, maggots mm på många bensinstationer, och på alla sportfiskeaffärer? Tror en burk maggots kostar en tjuga cirkus.

Mjo jag har sett det på en del ställen - men de (jag sett) är långt ifrån tillfredsställande storlek. Oj, det lät konstigt, nåja.

Räkor verkar kanon ju! Bara köpa en fryst påse och ta med sig så många man behöver från gång till gång.
 
Finns flera allternativ på beten. Frågan är vad du vill få på kroken?

Visst funkar hundmat....! Men vad vill du fiska?

//Gustav\\
 
På det glada åttiotalet metades det regnbåge av mig och kompisarna.

Alla använde naturligtvis räka, utom jag som agnade med korv. Hot Dog som jag skar några millimeter tjocka skivor av och sedan delade till halvmånar.

Varje gång jag tog fram korvbitarna flinades det brett, när fiskestunden var över flinades det lika brett men denna gång satt flinet i mitt ansikte...
 
mipert; sa:
Alla använde naturligtvis räka, utom jag som agnade med korv.
Haha, men regnbåge räknas ju inte ens till fisk(?) Vet en flugfiskare som en fiskfri kväll tappade en cigarett i vattnet, varvid regnbågarna började vaka...på ciggen...

Men, de som ägnar sig åt mer seriöst mete har ju en massa avancerade prylar. Tror de ofta tillverkar beten själv, gör nåt slags deg som de smaksätter. Men annars kan man ju handla olika maskar, maggots, bloodworms, konstbeten... Korv är nog ingen dum idé. Dansk ost?
 
Det bästa agnet att fiska abborre och öring är med småfisk. På sommaren brukar de finnas massa stim med småfisk vid sandstränder. De går ofta att fånga relativt lätt med ett lyftnät. :)

Konserverad skinka (picknickbog) funkar bra till sarv och abborre.

Hundmat som flyter funkar till karp.

Hundmat som sjunker funkar till karp, brax, sutare.

Katmat på burk, små kulor med fisk i funkar till sutare, brax, karp, sarv, ruda, (abborre).

Man kan ta makrillbitar och bryna lätt i stekpannan och krydda med valda kryddor, som chilli, vitlök, curry m.m. Funkar till karp.

Lever ska visst också funka till karp.

Bröd funkar med.

Bara att prova sig fram! :cool:

//Gustav\\
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...