Gamla skridskor

Hej!
Har några gamla skridskor, kan jag byta kopplingar på dessa till ex. nya så man kan köra med vanliga skor? Eller kanske till sådana med skidpjäxor? Och om ja i så fall vart kan jag köpa detta?
71883c7c88e19677c251b48881ba8e13.jpg
de0820354ed6bf81af1ba5038276f471.jpg
70faf7fb57668aeab205085483845f0c.jpg


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
 
Kan jag köpa nya sns-bindningar och montera dessa på gamla skridskor, funkar det med hålen eller måste man borra nya hål?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
 
Den här modellen har långa slitsar så det är risk för att det blir för klent om du borrar nya hål. Men det går förstås att improvisera med brickor etc.

Thure
 
Jag åker skate med SNS profil skate pilot och motsvarande pjäxa. SNS har redan börjat fasas ut på marknaden, men skatbindningen kommer säkert finnas kvar ett tag då den anses av många som mycket bättre än NNN. Till skridskor är väl NNN BC vanligast, men Salomons skatepjäxor är kanon att åka skridskor med. De är dock inte så roliga att promenera med vare sig på is eller en stening strandkant. OM man nu råkar komma över ett par fina Salomonpjäxor så kan man hålla koll efter SNS profil Classic equipe bindning. Jag har köpt mina tillsammans med "skrotskidor" på loppis för några tjugor. Byt till röda hårda gummikuddar (125-135) och du har ett par billiga toppenbindningar för att åka skrillor med Salomons Skatepjäxa! Pilotbindningen ska visst inte vara lika bra till skridskor, den fryser visst lätt och så är den inte lika rapp som den röda gummiklossen.
Jag har moddat ett par "Fjärden" och ett par Excelsior. På "fjärden" sitter fronten lite förskjutna för att få plats med frontskruven, på Excelsiorna är de mittmonterade utan frontskruv. Bakplattorna är popnitade. De är kapade på bredden med sticksåg och skenorna på Excelsiorna är kortade med kapskiva på Dremel.
Rostfria maskinskruvar med låsmuttrar och stora brickor. Har inte haft några problem med att de skulle sitta dåligt.
 

Bilagor

  • DSC_1505_640x320.jpg
    DSC_1505_640x320.jpg
    94.6 KB · Visningar: 687
  • DSC_1499_640x480.jpg
    DSC_1499_640x480.jpg
    143 KB · Visningar: 670
  • DSC_1501_640x480.jpg
    DSC_1501_640x480.jpg
    148.5 KB · Visningar: 688
  • DSC_1503_640x480.jpg
    DSC_1503_640x480.jpg
    140.1 KB · Visningar: 669
Med röd skate-kudde och skatepjäxa så ligger skridskon hårt an mot hela sulan. Om man åker med lite tåfjutt hör man t.o.m hur det smäller till i sulan när man lyfter foten och skridskon lägger sig tillbaka i läge mot sulan.

Det går att åka med klassiska pjäxor också, men då kommer skridskon att hänga lite i hälen. Inte pga kudden, utan för att sulan på pjäxan är böjd. Fullt åkbart, men jag själv tycker det är lite för vingligt. Har inte testat själv, men en gummistropp i bak borde kunna hjälpa för att få ner hälen mot skridskon. Själv åkte jag en säsong med relativt styva klassiska pjäxor på SNS profil utan något extra och tyckte det var ett lyft jämfört med remmar och de kassa pjäxor jag hade före. Men det riktigt stora lyftet i åkningen kom med skatepjäxorna.

Pilot har jag inte testat på skridskor. På skidor är den mycket bättre än de röda kuddarna. De röda kuddarna är alltså hårdare än pilotbindningen och på skidor betyder det att man lätt fastnar med nosen i snön om man inte lyfter foten tillräckligt rakt. På skridskorna känns det bara skönt att det "smäller till" så fort man lyfter foten. Framförallt får man en väldigt bra bindning för billig penning även om man köper nya kuddar.
Har en bekant som testat pilot på skridskorna, han säger att de hänger lite i hälen, men det borde gå att fixa med hårdare fjäder eller bara spänna den som redan sitter där. Om man råkar ha ett par pilot över alltså... Equipe classic brukar vara lite enklare att "snubbla över" och är rätt döda på marknaden nu så de har knappt något ekonomiskt värde. Det var på håret att jag fick byta in ett helt parti klassiska skidor strax före jul... "Det är helt okej skidor, men det sitter ju Salomon på dem", suckade försäljaren. Sedan visade jag säcken med alla pjäxor.....
 
Skatepjäxor och kanske diagonalpjäxor har numera lite bättre gångsulor än tex Salomon SNS. Mina gamla Salomonpjäxor gled nästan lika bra utför som mina skidor.
Har ett par Madshus skatepjäxor för skridskoåkning och de är helt okej att gå med. Jag åker mest A->A och inte A->B turer och behöver sällan gå mer än några hundra meter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
Otto Lager Gamla Almgrens Långfärdskridsko 1
pausch Gamla meteorologiska data från SMHI Långfärdskridsko 2
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
PieterTheDutchy jobba som skridskor guide Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
Sarvi Sidojustering av skridskor Långfärdskridsko 3
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
steff87 Var hyra skridskor i malmötrakten? Långfärdskridsko 0
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Rikard_L Optimala skridskor som passar storskor? Långfärdskridsko 8
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12
mihaliska Stål i skridskor Långfärdskridsko 8
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
ingmar molin Kan alla slipa sina skridskor själva ? Långfärdskridsko 10
surpaleijon Skridskor i Västerås?? Långfärdskridsko 8
mangem Skeva skridskor ? Långfärdskridsko 23
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
dabac Kvalitet på skridskor Långfärdskridsko 3
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Emmma köp av skridskor Långfärdskridsko 12
mariah Skridskor i Höga Kusten Långfärdskridsko 2
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
Lasse Nilsson Skridskor och släde? Långfärdskridsko 13
Mirakelpojken Hjälp mig välja skridskor! Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Vandrare Slipa skridskor i Uppsala Långfärdskridsko 3
Maua sandstra skridskor? Långfärdskridsko 10
Lavskägge Mått på skridskor? Långfärdskridsko 3
Göte2 Löshäl korta skridskor Långfärdskridsko 9
Åsa J Inställning av skridskor - hjälp! Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...