Karatsjön/Peuraure

Hej, vi ska kanske paddla den där sträckan (med Ally kanadensare), vem har tipps? Var skulle man helst lämna bilen och hur är "bärsträckan" mellan sjöarna? Finns det en bra stig, maste man bära hela vägen eller finns det lugnvatten ngnstans mittemellan där det vora OK att paddla? Kan man paddla en bit in i Tsielekjakks delta? Tack pa förhand för info! Sigi
 
Kan inte svara på alla frågor men jag föreslår start i viken vid Vuojat. Sväng vänster strax före Karatsbyn och kör tills vägen tar slut. På det sättet kan man paddla efter stranden vilket känns bra då Karatssjön är stor och det blir sjögång om det blåser. Jag och min blivande gjorde ett försök till paddlingstur en gång men vi kom inte längre än halvvägs till Lillselet på tre dagar pga av för mycket vind. Tillbaka gick på en förmiddag för då var sjön spegelblank. Förbi Lillselet finns det vintertid en väg och jag föreställer mig att bärning är enklaste sättet att komma till Peurauresjön. Glöm inte fiskeutrustningen, det finns grov öring i Katatssjön!
 
Som tidigare nämnts, utgå från Voujat. Spångat stora delar från bortre ändan på karats sjön upp till lillselet. Bra stig från lillselet till storselet, paddla storselet sen bär stigen upp till revarselet och bär sedan valfri sida av älven upp till Peuraure. Fiska er neråt, grymt bra harrvatten. Gått sträckan och fiskat massor av gånger, var bättre förr men fortfarande riktigt bra.
 
Sent omsider.

Paddlade där i somras.
Fyra lyft mellan Karats på Peuraure. Vattenståndet var dock mycket lågt. Möjligen skulle man kunna ta södra biflödet i storselet västra ände, och slippa det lyftet. Möjligen...

De två östligaste lyften var på riktigt bra stigar. De två västliga var på litet sämre stigar. En del "skräp" och sly längs stigen som man upplever som jobbigt om man bär en kanot.

Skrev en liten färdberättelse som kanske kan vara av intresse.

https://www.utsidan.se/blogs/skogsbaronen/med-kanot-fran-arrenjarka-till-karats.htm
 
karats/peuraure

Hej, vi har inte paddlat där än sa länge men i ar ska det bli av. Undrar fortfarande om det skulle fungera att paddla en bit in i Tsielekjakkas delta (västända av Peureure). För de mesta är det ju antingen för grund eller för strömmande i sana där deltan men det vore kul om man kunde komma med bat till Skaite och vandra lite in i fjällen därifran. Finns det ngn som har varit där?
Tack för tipps i förväg!
Sigi
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...