Eskimåsvängar och linser ??

Ni som är linsbärare och håller på med lekar med kajaken typ "eskimåsvängar" och annat som gör att man är under vattenytan rätt ofta..
Kör ni bara med linserna rakt av, eller har ni cyklop eller simglasögon ?? Utan skydd. så känns det som att risken att tappa linserna är stora. Använder själv cyklop, men det innbär ju att jag inte är förbredd om jag skulle välta i skarpt läge.
Några tips om detta? Engångs/dagslinser eller andra knep..
 
Jag har inte gått runt,men jag har badat med endags-linser och simmat under vatten med ögonen öppna för att 'provocera' lite och det har aldrig hänt att de ramlat ut,men ibland har jag fått blinka lite för att de ska hoppa på plats igen.


peter
 
Blunda..

Försök att lära dig blunda när du rollar.
Börja med cyklop, eller ännu hellre simglasögon, och träna så att rollen sitter ganska säkert, Sen kan du fortsätta med att försöka blunda några gånger - funkar det inte är det ju bara titta under nästa försök..
Det brukar gå rätt fort att lära sig "känna" hur paddeln ska ligga och gå igenom vattnet. Om du sen fortsätter träna så har du till slut en roll som sitter ok vare sig du ser eller inte. Det tar lite mer tid men tryggheten blir mycket större.
Kör själv med engångslinser när jag ska ut och leka, men det är mer en bekvämlighetssak..

/ Ulf
 
ping; sa:
Jag har inte gått runt,men jag har badat med endags-linser och simmat under vatten med ögonen öppna för att 'provocera' lite och det har aldrig hänt att de ramlat ut,men ibland har jag fått blinka lite för att de ska hoppa på plats igen.
peter

jag har månadslinser och har tappat linserna några gånger vid Windsurfing och vid bad. Inte ofta, men det har hänt. Känns jobbigt, om man just har petat in nya linser och man tappar dessa.
Men jag kanske skall försöka lära mig, att blunda och rolla enligt förslaget här :)
 
Enda gången jag har tappat linser i vattnet var när jag dök från brygga med öppna ögon.
Frågan är: varför ha öppna ögon? Jag fick skylla mig själv.

När jag simmar under vattnet är det inga problem om jag kisar, så då borde ungefär samma gälla när man eskilar med kanot.
 
Tydligen beror det en del på vilken form ögat har hur lätt man tappar linserna. Jag har tydligen "platta" ögon, vilket gör att jag lätt kan tappa en lins (har endagslinser) Förmodligen varierar det även mellan olika linsfabrikat/modeller, ofta kan man prova några par av ett fabrikat till låg kostnad.
/RAg
 
Det hjälper inte att blunda...

Jag har rollat en hel del med mjuka månadslinser och aldrig tappat dem. Oavsett om jag rollar med ögonen stängda eller lite kisande så är det först när jag kommit upp ur vattnet och vatten rinner ner över ansiktet som linsen rubbas... ibland mycket, ibland inte alls. De har som sagt aldrig lämnat ögat helt.

Jag har dessvärre inte så mycket is i magen att jag vågar blunda i typ 30 sekunder efter en roll i ett skarpt läge... Inte heller sätta på simglasögon precis innan jag träffar vattenytan efter att jag tappat balansen. ;-)

Slutsats: rolla på och hoppas på det bästa.
 
Hej

Jag använder linser som sitter inne i en månad i sträck (dag och natt)

Fördelarna är att de är så tunna att de inte känns alls, infektionsrisken minskar då man bara är och pillar i ögonen en gång i månaden, och så sitter de stilla !

Har hittills inte tappat nån lins på de 4 år jag haft dem, trots att jag understundom är ett rolltroll som är i nån timme i stöten och roll- och scullingtränar. Till och med Apelvikens våg/surfträning var en barnlek för linserna (och vansinnigt roligt för mig) Fick pröva första skarpa rollen i höga vågor.... och den satt som en smäck! :eek:) Det gjorde även linserna.

Linserna är också helt ok i bastu, på inlines när man kör i en myggsvärm eller vid simning under vattnet (med öppna ögon).

Dessutom krävs inga små burkar och vätskor med på turerna... Har bara små engångspipetter med saltlösning "just in case".

/ Lilla Blå
 
ping; sa:
Jag har inte gått runt,men jag har badat med endags-linser och simmat under vatten med ögonen öppna för att 'provocera' lite och det har aldrig hänt att de ramlat ut,men ibland har jag fått blinka lite för att de ska hoppa på plats igen.


peter

Hehe...

Jag ljög,jag har visst gått runt,med linser i.Fast det var en halv kullerbytta framledes,och i en motorbåt.
Vad jag minns (det var -95) så tittade jag mig omkring för orientering två gånger,en gång efter att jag kom upp i durken och en gång till när jag fick en känga av polaren.


peter
PS.Linserna stannade kvar.DS.
 
Jo, att du är ett rolltroll vet jag *ler*..
Jag får väl fundera på att skaffa "dygnet-runt linser" som du eller ha endagarslinser, som man kan riskera tappa. Får kolla på detta vid nästa byte och kitta upp mig lite på linsfronten...
 
Jag badar ofta med linser och de sitter alltid kvar. Jag får dock problem med att de blir stela och man får blinka ofta. Min optiker var inte glad då jag berättade om mina dyk och sa att ögonen kunde skadas på grund av att vanligt vatten gör linserna mer "gnagande" för ögonen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zap Linser och vattern Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...